Bericht
door soulpic » vr okt 02 2009 1:40 pm
Ook fotozaken hebben printers die nogal wat prutsen.
Zoals iedereen waarschijnlijk in zijn foto carriere heeft gedaan: eerst laat je ze afdrukken bij de hema - kruidvat, dan bij een fotozaak, en dan bij een fotovaklab.
Tenminste, dit is de volgorde waarin ik het gedaan heb.
Het probleem met de printers bij de Hema - Kruidvat e.d, is inderdaad dat ze automatisch correcties gaan toepassen terwijl dat niet altijd hoeft.
Als de printer vind dat een foto te donker is, gaat hij deze automatisch corrigeren d.m.v een curve. Ook werkt de Hema - kruidvat e.d niet met kleurprofielen, waardoor kleuren vaak ook niet tot hun recht gekomen. Volgens mij is het zo dat als de printers zien dat er het e.e.a toegepast is m.b.t bewerkingen en ze zien exif gegevens dan blijven ze wel van de kleurinformatie af.
De fotozaak waar ik vervolgens mijn foto's liet afdrukken werkte ook niet met kleurprofielen, en de printer pastte ook automatisch veranderingen toe.
Zo had ik ooit een high key foto, die gewoon 2 stops onderbelicht werd afgedrukt. Het wit was zelf niet eens wit. Zelfde foto afgedrukt bij profotonet en kwam er perfect uit rollen.
100 % perfect krijg je het nooit, al heb je je monitor gekalibreerd.
Ik werk met een i-Mac (gekalibreerd) en profotonet, maar zelfs nog heb ik af en toe mijn twijfels.
Niet over de kleuren, wel over de belichting (wat ook weer een stukje invloed heeft op de kleur / helderheid)
Dat vind ik echt een nadeel van de Mac, de helderheid is zoo ontiegelijk fel dat je nooit 100 % kunt zien hoe de belichting nu afgedrukt eruit ziet.
Al zet je de helderheid op 0, dan nog is het te helder in mijn ogen.
"Imagination is far more important than knowledge"