1ste x voor beoordeling.

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

1ste x voor beoordeling.

Bericht door strangeartefact » vr okt 02 2009 10:50 am

Ik ben nog vrij nieuw op dit forum en heb nog weinig reacties gegeven op fotos van anderen. Plan is dit wel te gaan doen.
Toch wilde ik een foto van mezelf plaatsen omdat ik toch benieuwd ben wat men er van vind.

Dit is em dan, had mij D90 net een paar uurtjes en was aan het spelen met DOF.
Laat maar horen!

Afbeelding

De kleur versie

Afbeelding

Nabewerkt in PS CS4.

Exif:
Camera Info
Device: Nikon D90
Lens: VR 18-105mm F/3.5-5.6G
Focal Length: 105mm
Focus Mode: AF-A
AF-Area Mode: Auto
VR: ON
AF Fine Tune:
Exposure
Aperture: F/5.6
Shutter Speed: 1/500s
Exposure Mode: Aperture Priority
Exposure Comp.: 0EV
Exposure Tuning:
Metering: Matrix
ISO Sensitivity: ISO 200

Grts Peter.
Laatst gewijzigd door strangeartefact op vr okt 02 2009 10:12 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Bijna leeg hier....

ruud.zwakenberg

Re: 1ste x voor beoordeling.

Bericht door ruud.zwakenberg » vr okt 02 2009 2:10 pm

Hoi Peter,

Fotografie begint niet met een mooie camera, maar met een interessant onderwerp en een goed verhaal. Ik ben dus benieuwt naar jouw verhaal achter deze foto. Wat is er zo bijzonder aan dat je het ons wilt laten zien en beoordelen?

Iedereen heeft natuurlijk z'n eigen kijk op fotografie, maar wat mij betreft begint het met een goed onderwerp, daarna de compositie en ten slotte pas de technische afwerking.

Laat maar eens horen!

Groet,
Ruud

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » vr okt 02 2009 3:13 pm

Hoi Ruud.

''Fotografie begint niet met een mooie camera, maar met een interessant onderwerp en een goed verhaal. Ik ben dus benieuwt naar jouw verhaal achter deze foto. Wat is er zo bijzonder aan dat je het ons wilt laten zien en beoordelen?''

->Tuurlijk begint het met een idee, misschien een verhaal erbij en dan waarmee maak je de foto. Ik heb geen D90 gekocht omdat ik verwacht dat er dan ineens mega geweldige platen op mijn beeldscherm verschijnen.
Het verhaal is dat ik dat soort gras mooi van structuur vind, de lichtval leek gunstig en ik heb gepoogd er een scherptediepte in te krijgen, er is dus weldegelijk overnagedacht ;) Ik plaats hem dus hier omdat ik benieuwd ben wat anderen ervan vinden.

''Iedereen heeft natuurlijk z'n eigen kijk op fotografie, maar wat mij betreft begint het met een goed onderwerp, daarna de compositie en ten slotte pas de technische afwerking.''

->Goed ik had de foto dus en besloot hem af te werken in PS door voor z/w te gaan met en warm filter erover.

Nu ben ik benieuwd wat je nu daadwerkelijk van de foto vind. Ik ben niet bang voor feedback ik wil juist leren!

Groeten,
Peter.

p.s.
of moet ik aan het aantal hits en tot nu toe 1 reactie concluderen dat ik te vroeg een foto plaats in dit onderdeel van het forum?
Bijna leeg hier....

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr okt 02 2009 5:42 pm

Tip: Ik zou even wat overbodige EXIF regels verwijderen; het zijn er nu wel heel veel...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Karel Giesen » vr okt 02 2009 7:02 pm

Dag Peter,

Grassen zijn inderdaad vaak heel mooi. Niet alleen qua structuur, maar ook vaak om de mooie kleuren. Ik begrijp dus niet goed waarom je juist deze foto in zwart-wit hebt gemaakt/omgezet. Met een beetje strijklicht krijg je bij zulk soort halmen vaak een heel mooie goudglans. Instelling van de witbalans op daglicht-bewolkt geeft nog meer gloed. Dit kan in de camera, maar als je in RAW schiet (zou je eigenlijk altijd moeten doen), dan kun je dat naderhand achter je pc nog allemaal corrigeren, evenals de belichting bijvoorbeeld. Als het om de structuur van het gras gaat zou ik niet voor deze compositie gekozen hebben. Dan zou ik slechts 1 halm gefotografeerd hebben, of in ieder geval de onderste halm verwijderd hebben (afplukken in het veld, in plaats van naderhand wegshoppen). De lichte vlek rechtsonder op de achtergrond is storend. Bij het maken van de foto had je daar rekening mee kunnen houden.

groet,

Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » vr okt 02 2009 10:11 pm

Ik heb wat exif data verwijderd, was idd wel erg veel.
Heb de kleurversie erbij geplaatst(zie reply hierboven).
Bedankt voor de feedback tot zover.

Grts Peter.

p.s. (sier)Gras is in de tuin bij mijn vriendin dus wegplukken was geen optie! Dat geld dus ook voor waar ik kon staan en waar niet. Maar goed je hebt gelijk over de iet wat onrustige achtergrond.
Bijna leeg hier....

ruud.zwakenberg

Bericht door ruud.zwakenberg » za okt 03 2009 7:50 am

Hoi Peter,

In kleur vind ik hem mooier, in zwart/wit leg je de nadruk op de compositie en de vorm, dat kan heel mooi zijn, maar in dit geval spreekt me de kleur ook wel aan.

De rommelige achtergrond leidt veel te veel af, voor een fraaie onscherpe achtergrond had je of een groter diafragma moeten gebruiken (en dat gaat niet met de 18-105mm) of dichter bij het onderwerp moeten komen.

Het onderwerp is op zich wel fotogeniek, gebogen, repeterende vormen zijn meestal wel aantrekkelijk voor het oog.

Als je een heel interessant onderwerp hebt, dan maakt de omgeving niet echt veel uit, is het onderwerp wat saaier, dan is het oog gauw verveeld en gaat op zoek naar andere elementen, zijn die nog saaier, dan ben je de kijker kwijt, vooral als die onderwerpen zich aan de rand van je foto bevinden.

Voordat je een foto schiet moet je voor jezelf bedacht hebben welke leuke elementen de foto heeft, welke zaken de foto boeiend maken. Als je eenmaal bewust bent van die elementen, dan kun je een zodanige compositie maken dat de elementen de foto versterken. Alle elementen die niet terzake doen en afleiden ga je uit je compositie halen, zoals dat grasje. In teveel foto's, ook bij mezelf, zie ik altijd veel te veel rommel in de randen. Gun jezelf de tijd om de rommel weg te halen, als dat niet lukt, dan moet je het later wegsnijden, maar voorkomen is natuurlijk beter.

Het belangrijkste bij het nemen van elke foto is wat mij betreft het vaststellen van het onderwerp en het zoeken naar elementen die het onderwerp ondersteunen en versterken. Om eerlijk te zijn vind ik dat niet gemakkelijk, maar aldoende leert men, toch?

Succes!
Ruud

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » za okt 03 2009 8:17 am

:)
Dank u Ruud, fijne feedback waar ik wat mee kan. Scherpte diepte is geweldig he maar het kan beter vermoedelijk met een andere lens. Wat raad je me aan. Op mijn lijst van aan te schaffen zaken staan eerst de 70-300 vr en dan de 50mm 1.8D. Laatste objectief zou je heel veel moeten kunnen met dof voor scherpprijsje.

Misschien niet de plek dit te vragen.

Groeten!
Peter.
Bijna leeg hier....

ruud.zwakenberg

Bericht door ruud.zwakenberg » za okt 03 2009 11:51 am

Hoi Peter,

Heb zelf naast een 18-55mm kitlens een 50mm AF-D en een 70-300mm G, beide lenzen moet ik helaas met de hand scherpstellen (D40 heeft geen eigen AF-motor). Met die 70-300mm kan ik wel voorwerpen isoleren van de achtergrond zoals in onderstaande foto:

70-300mm op 300mm f/5.6 ISO 900
Afbeelding

Ut gaat om het voorbeeld, dit is absoluut geen mooie foto of zo.

Die 50mm f/1.8 is geweldig voor als je in weinig licht leuke plaatjes wilt schieten, maar ik zou ook de nieuwe 35mm f/1.8 van Nikon overwegen, ik heb hem zelf nog niet, maar de 35mm is de 'standaard lens' voor het DX formaat en een stapje vooruit om 'in te zoomen' is zo gedaan, een stap terug om wat meer overzicht te krijgen wil niet altijd.

Maar als ik jou was zou ik me eerst prima vermaken met de 18-105mm, het gaat immers niet om de techniek maar om de mooie plaatjes.

Groetjes,
Ruud

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”