Hoe bewaren jullie je lenzen?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Maerlant

Bericht door Maerlant » ma apr 09 2007 3:16 pm

@reneo57,

Silica gel is bij de foto vakzaak te verkrijgen, en natuurlijk via het internet te vinden en bestellen.

Groet, Maerlant

Roberto

Bericht door Roberto » ma apr 09 2007 4:08 pm

Volgens mij is dat niet zo. Om silicagel-kristallen te regenereren moeten ze uit het zakje gehaald worden en in een oven op 100 à 120 graden Celsius verwarmd worden. Dat heb ik jaaaaren geleden al eens gelezen in Modern Photography, maar ik heb het gecheckt op de site van een leverancier van het spul. Google: "regenerating silicagel".

idd de korrels uit het zakje mogen ze nooit direct in aanraking komen met corrodeerbare metalen zoals ijzer, aluminium, koper of zink.
Kijk ook uit met stofdeeltjes (vooral die gratis zakjes!!!): eigenlijk moet je de losse korrels in TYVEK-bags steken, die hebben een minimale "stofdoorlaatbaarheid" -DIN 55473-norm en zijn daardoor geschikt voor elektronische en optische toestellen/gereedschappen.

Ik doe het zo met al mijn meetapparaat en camera's:

1) ik maak zelf een zakje, welke ik eerst weeg en dit schrijf ik op het zakje
2) als blijkt dat het gewicht naar verloop van tijd het punt bereikt dat het 3x in gewicht is toegenomen, dan gebruik ik het niet meer... en krijgt de tas of koffer een paar nieuwe zakjes
3) heb ik op een bepaald moment genoeg dat verwarm ik de oude korrels in de oven op 100 graden in een stenen schaal

Zo blijft de conditie van mijn apparatuu droogvrij en veilig in de tas of koffer...

Greetzzz, Robbert

Huug

Bericht door Huug » di apr 17 2007 1:28 pm

Ik heb in het lab silicakristallen gebruikt en het vocht gaat er idd weer uit maar pas op hogere temperatuur of druk. Is erg leuk spul om mee te spelen :)

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”