Vogels Benaderen Hoe doen jullie het?
Re: Vogels Benaderen Hoe doen jullie het?
Ik lees dit topic met veel belangstelling. Vooral omdat ik ook eens graag serieus mooie plaatjes van vogels wil schieten. (Heb er nog weinig ervaring mee, ben eerst eens bezig de omgeving te verkennen en me aan het leren waar ik die vogels aan kan treffen en hoe ik ze moet herkennen)
Echter........... Ik zie hier prachtige voorbeelden, maar het lijkt wel of het allemaal met onbetaalbare spullen gemaakt is. (Een zoom tot 300 mm is heel goed betaalbaar, maar daarna wordt het heel snel heeeeeeeeel duur) Is het ook mogelijk met hobby middelen mooie platen te maken?
Echter........... Ik zie hier prachtige voorbeelden, maar het lijkt wel of het allemaal met onbetaalbare spullen gemaakt is. (Een zoom tot 300 mm is heel goed betaalbaar, maar daarna wordt het heel snel heeeeeeeeel duur) Is het ook mogelijk met hobby middelen mooie platen te maken?
Mijn laatste foto's (ik zal er zo een paar plaatsen) zijn gemaakt met enkel de 300mm. Hier kun je best aardige foto's mee maken en de kwaliteit is voor een erg groot deel te wijten aan ervaring (die ik nog steeds heerlijk aan het opbouwen ben). Moraal van het verhaal, kijk wat je budget is en koop voor dat bedrag een kwalitatief goede lens en beginnen!Duuuv schreef:Ik lees dit topic met veel belangstelling. Vooral omdat ik ook eens graag serieus mooie plaatjes van vogels wil schieten. (Heb er nog weinig ervaring mee, ben eerst eens bezig de omgeving te verkennen en me aan het leren waar ik die vogels aan kan treffen en hoe ik ze moet herkennen)
Let wel, het is niet makkelijk...macro hebik als eenvoudiger ondervonden (na 3 maanden intensief oefenen)
@Arno P
Even een vraagje. De koolmees komt bij mij wat donker over. Ik heb hem even gekopieerd en in Capture bekeken. Alle details zitten erin die erin moeten zitten en een goede doortekening.
Sinds ongeveer een maand heb ik mijn scherm gekalibreerd met spyder2. Heb jij je scherm ook gekalibreerd met spyder of doe je het op het oog.
Even een vraagje. De koolmees komt bij mij wat donker over. Ik heb hem even gekopieerd en in Capture bekeken. Alle details zitten erin die erin moeten zitten en een goede doortekening.
Sinds ongeveer een maand heb ik mijn scherm gekalibreerd met spyder2. Heb jij je scherm ook gekalibreerd met spyder of doe je het op het oog.
Al jaren met de spyder en de I1. Maar ik zal er zeker naar kijken want ook de kijkhoek van het LCD scherm kan parten spelen.Tobias schreef:@Arno P
En dit zijn de laatste foto's van vandaag. Braafjes met 300/f4 zonder converter (en met weer meer geleerd)
1

2

3 Jammer van die verticale tak ernaast, maar het ging vooral om scherpte te oefenen/optimaliseren en de vogel was even een object zeg maar..

4

1

2

3 Jammer van die verticale tak ernaast, maar het ging vooral om scherpte te oefenen/optimaliseren en de vogel was even een object zeg maar..

4

- gijsmondria
- Forumlid
Gister en vandaag maar eens flink geoefend, met de tips uit dit topic.
Gister met donker weer en harde wind aan het rondrijden geweest met de D70 met een 80-200 2.8 met 2x teleconverter er op.
rijstzak mee (oude sok gevuld met rijst).
Helaas weinig gezien en wat ik tegenkwam ging gelijk op de vlucht, oefenen dus met aanrijden.
Dit was mijn grootste misser, vloog weg bij het aankomen rijden
1.

Vandaag beter weer, dus een opstelling gemaakt voor de musjes uit de heg.
Camera op statief, uit het open raam gericht op de voerplek. Helaas bleven de mussen in de heg zitten.
Onwennig aan de nieuwe situatie, en voerplaats terroristen 2.

Nieuwschierig waren ze wel 3.

Ik heb nog heel veel last van beweging. De 80-200 heeft geen statiefgondel, en met de converter er tussen op een niet al te stevig Velbon statief is het geen succes.
Ja dus het is moeilijker dan je denkt, respect voor de mensen die de strakke platen hier op het forum plaatsen.
Gister met donker weer en harde wind aan het rondrijden geweest met de D70 met een 80-200 2.8 met 2x teleconverter er op.
rijstzak mee (oude sok gevuld met rijst).

Helaas weinig gezien en wat ik tegenkwam ging gelijk op de vlucht, oefenen dus met aanrijden.
Dit was mijn grootste misser, vloog weg bij het aankomen rijden
1.

Vandaag beter weer, dus een opstelling gemaakt voor de musjes uit de heg.
Camera op statief, uit het open raam gericht op de voerplek. Helaas bleven de mussen in de heg zitten.
Onwennig aan de nieuwe situatie, en voerplaats terroristen 2.

Nieuwschierig waren ze wel 3.

Ik heb nog heel veel last van beweging. De 80-200 heeft geen statiefgondel, en met de converter er tussen op een niet al te stevig Velbon statief is het geen succes.
Ja dus het is moeilijker dan je denkt, respect voor de mensen die de strakke platen hier op het forum plaatsen.

Laatst gewijzigd door gijsmondria op zo okt 04 2009 9:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D90
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x
Iets meer omgevingslicht helpt een hoopTobias schreef:@Arno P
De laatste komen helder over

Wat is een "better beamer"?ruud schreef:Flitsen wordt wel vaker gedaan in vogel fotografie i.c.m. een better beamer.
Willem.
http://www.synvis.com/FlashXtender.htmwblink schreef:Wat is een "better beamer"?
http://www.fotokonijnenberg.nl/productl ... eamer.html
Tjonge tjonge,
De goede man vraagt gewoon wat in een draadje...
Echt knetterbek wordt je ervan... posten is vrijwillig hoor, niemand verplicht je onvriendelijk te antwoorden!
Edit: Euh, met het risico dat me dat mezelf nu verweten word

Misschien een mod die het topic wat kan opruimen ?
Lol straks wordt ik gewist;Arno P schreef:Misschien een mod die het topic wat kan opruimen ?
Men deed een poep en een plas en alles bleef zoals het was.
Engage !!
Mijn excuses mensen, nog een aantal mezen
...het gaat mij nu even om te kijken hoe veel beter de foto's nog kunnen worden met de "benaderingsmethode" van een als schuilhut omgebouwd garageraam (en ik word gewoon zo happy van mooie plaatjes
). Ik moest vandaag eerder naar huis om naar de tandarts te gaan. Treft het dat ik er 2 uurtjes tussen had zitten...hup statief, camera en speuren met lekker genoeg licht deze keer.
1

2

3

4

1

2

3

4