Zoom of Prime?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

zoom of prime?

Prime
38
55%
zoom, max. 3x
28
41%
zoom, zoveel mogelijk.
3
4%

Totaal aantal stemmen: 69

F5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Zoom of Prime?

Bericht door F5 » wo sep 30 2009 3:20 pm

Ben ook een voorstander van primes. Al is het gemak van een (goede) zoom ook niet weg te vlakken, zeker niet als je de tijd krijgt om te kunnen wisselen. Ik heb ze beide, alleen daardoor lijk het wel alsof je wat overlappingen in je tas heb zitten: de 20-35 icm de 20mm prime, de 80-200 overlapt weer mijn 85mm en 135mm.
Al kan je de laatste 2 niet echt (ver)vangen in/door een zoom vanwege hun specifieke kwaliteiten.
En uiteraard de 50 mm ter overbrugging van de 35 naar de 80.

Ruud O

Bericht door Ruud O » wo sep 30 2009 7:28 pm

Ik kies voor prime.
Heb sinds 2 maanden een D700, daar een 50mm 1:1.4 bij gekocht.
Is er bijna niet vanaf geweest.

peturbo
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door peturbo » do okt 01 2009 11:21 am

ik kies voor zoom, afgelopen weekend, optredens gezien van dorpsgenoten, deze wil je als gehele groep fotograferen, maar ook bepaalde "voorgangers" onder de loep nemen. Bij deze redelijk drukke evenementen kun je niet heen en weer lopen, dus is een zoom de enigste oplossing.
Wisselen in een drukke omgeving gaat al helemaal niet.....
Dus allround zijn eigenlijk alleen zoomlenzen, tenzij je ruimschoots de tijd en gelegenheid hebt om heen en weer te lopen.
D4/ Z9/14-24 2.8/ 24-70 2.8/ 70-200 2.8/ 85 1.4/ 200-500/ Gitzo 1poot en statief / SB900

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door JBD » do okt 01 2009 4:06 pm

Ik heb gekozen voor primes. Ik heb natuurlijk ook enkele zoomlenzen, maar ik geef toch de voorkeur aan de primes. Wil nu de AF-S 50 mm 1.4 G aanschaffen.

Mas
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Mas » do okt 01 2009 4:42 pm

Zie onderschrift .. :D
http://marcels.webklik.nl/page/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » do okt 01 2009 6:19 pm

Heb voor "prime" gekozen. Ik mis de keuzemogelijkheid voor vast plus variabel brandpunt, gebruik beide.

Groet Hans

renrij

Bericht door renrij » zo okt 04 2009 10:39 am

Hoi,

heb gekozen voor prime. Gebruik bij voorkeur mijn 85mm 1.8 op mijn D700 voor modelfotografie.
Voor paardenfotografie gebruik ik (uiteraard) wel mijn Nikon 70-200 2.8

Groetjes,
René :D

GdP

Bericht door GdP » zo okt 04 2009 12:42 pm

Een prime objectief? Al heel lang niet meer gebruikt. Bij digitale fotografie is geregeld van objectief wisselen niet zo geweldig. Voor je het weet zit er stof in je camera.
Geef mij maar een zoom! Ik moet er echter wel opletten dat ik voldoend blijf bewegen. :)
Het is een mooie serie, maar alleen nog maar goed voor in de vitrine.

Afbeelding

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » zo okt 04 2009 1:45 pm

GdP schreef:Een prime objectief? Al heel lang niet meer gebruikt. Bij digitale fotografie is geregeld van objectief wisselen niet zo geweldig. Voor je het weet zit er stof in je camera.
Da's wel een punt. M.i. zou in de ontwikkeling van camera's veel meer gedaan moeten worden aan dat aspect. Ondanks de ingebouwde sensorreiniging die bij mij standaard gebeurt bij aan- én uitzetten van de camera (en dus voor én na elke keer dat ik een objectief gewisseld heb), heb ik regelmatig stof op mijn sensor :evil: . En dat is inderdaad reden om wat minder vlug objectieven te wisselen. Maar ik vind het nogal wat om die leuk primes daarom maar in de vitrine te zetten. Een goede blaasbalg doet wonderen.

iJoost

Bericht door iJoost » di okt 06 2009 10:56 am

Zoomen heeft bij sommige lenzen het effect dat er stof in het camerahuis (en in het objectief zelf) gezogen wordt.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di okt 06 2009 11:07 am

iJoost schreef:Zoomen heeft bij sommige lenzen het effect dat er stof in het camerahuis (en in het objectief zelf) gezogen wordt.
Niet bij alle, en niet altijd. Maar wat is je punt? Steeds van objectief wisselen omdat je een voorraadje primes bij je hebt levert ook gevaar voor stof op... :egeek:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

woudew
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door woudew » di okt 06 2009 11:18 am

Beide,

mijn 24-70 is top
mijn 12-24 is top
mijn 50 mm 1.8 is top
en mijn 85mm 1.4 is helemaal top.

Allemaal voor hun eigen toepassing

iJoost

Bericht door iJoost » di okt 06 2009 2:37 pm

Patrick schreef:Niet bij alle, en niet altijd. Maar wat is je punt? Steeds van objectief wisselen omdat je een voorraadje primes bij je hebt levert ook gevaar voor stof op... :egeek:
Inderdaad, maar dat was al een aantal maal gezegd in deze draad. Mijn punt is "ook". Als de voorstanders van zoomen het objectieven wisselen als bron van stof noemen vind ik het niet meer dan redelijk om als voorstander van zelf bewegen* het stofzuigereffect van zoomlenzen ook te noemen.

* Merk trouwens op dat daardoor de noodzaak om te wisselen juist weer kleiner wordt. ;-)

In de praktijk heb ik trouwens ook geen "voorraadje primes" bij me. Ik kies voor ik op pad ga de prime die past bij wat ik van plan ben. En daar probeer ik dan vervolgens alles uit te halen wat er in zit. Slechts in uitzonderlijke gevallen neem ik een tweede mee omdat ik denk dat ik die ergens voor nodig heb.

De foto's die ik extra vind door er op deze manier voor te gaan (lees: zelf te bewegen) wegen wat mij betreft ruimschoots op tegen de foto's die ik verlies omdat ik 'm met de brandpuntsafstand die ik heb echt niet kan maken. Maar ik ben natuurlijk ook geen beroepsfotograaf... dus ik kan me dat gemakkelijk permitteren.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di okt 06 2009 3:35 pm

iJoost schreef:Zoomen heeft bij sommige lenzen het effect dat er stof in het camerahuis (en in het objectief zelf) gezogen wordt.
Inderdaad :evil: er zit een stofje in m'n 16-85...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di okt 06 2009 3:48 pm

joepert schreef:
Inderdaad :evil: er zit een stofje in m'n 16-85...
In de praktijk zie je daar helemaal niets van in de uiteindelijke foto's... :D
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”