CCD of CMOS hoogste kwaliteit ?
CCD of CMOS hoogste kwaliteit ?
Er bestaat nogal eens verwarring over welk type sensor 'momenteel' de hoogste kwaliteit biedt; de CCD of CMOS ?
Klopt het dat in het verleden de CCD-sensor beter scoorde en dat vandaag de dag de CMOS met nieuwe technologie
een duidelijk betere kwaliteit haalt t.o.v. de CCD.
Ik vraag dit aangezien de D3000 een CCD-sensor kent en de D5000 een CMOS. Onder andere laat ik mijn keus voor een
van deze twee 'daarvan' afhangen.
Graag hoor ik reactie hierop.
Klopt het dat in het verleden de CCD-sensor beter scoorde en dat vandaag de dag de CMOS met nieuwe technologie
een duidelijk betere kwaliteit haalt t.o.v. de CCD.
Ik vraag dit aangezien de D3000 een CCD-sensor kent en de D5000 een CMOS. Onder andere laat ik mijn keus voor een
van deze twee 'daarvan' afhangen.
Graag hoor ik reactie hierop.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: CCD of CMOS hoogste kwaliteit ?
Kijk hier eens:
http://www.dxomark.com/index.php/eng/DxOMark-Sensor
Alleen de D3000 moet nog worden getest zie ik nu.
http://www.dxomark.com/index.php/eng/DxOMark-Sensor
Alleen de D3000 moet nog worden getest zie ik nu.
Geweldige link, bedankt. Jammer dat de D3000 er nog niet bij staat (maar dat komt wel).
Het is allemaal erg overzichtelijk en helder. Ook de 'noot' die er wordt vermeld is perfect; nl. dat het hier alleen
reviews van sensoren betreft en dat er dus meer komt kijken bij het aanschaffen (en koop besluiten) van een Nikon DlSR.
Het is allemaal erg overzichtelijk en helder. Ook de 'noot' die er wordt vermeld is perfect; nl. dat het hier alleen
reviews van sensoren betreft en dat er dus meer komt kijken bij het aanschaffen (en koop besluiten) van een Nikon DlSR.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Gezien het feit dat de D3000 de goedkoopste camera is mag je er best vanuit gaan dat de sensor van de D5000 beter is. Ze zijn tenslotte van dezelfde generatie.
Een CCD was in het begin idd beter dan een CMOS. Nikon hield langer vast aan die CCD dan Canon.
CMOS won het op een gegeven moment door de noisecanceling techniek. Door de opname te vergelijken met de status van de sensor net voor/na de opname kon de grondruis uit de opname worden gefilterd. Met als gevolg minder zichtbare ruis in het eindresultaat. Nikon is toen ook overstag gegaan.
CMOS won het op een gegeven moment door de noisecanceling techniek. Door de opname te vergelijken met de status van de sensor net voor/na de opname kon de grondruis uit de opname worden gefilterd. Met als gevolg minder zichtbare ruis in het eindresultaat. Nikon is toen ook overstag gegaan.
- Léon Obers
- Forumlid
Het voordeel van CMOS tegenover CCD is dat op de sensor zelf extra intelligentie om de pixel heen "per pixel" kan worden ingezet om signaal te vergelijken en te verbeteren, waarbij CCD eigenlijk een "kale" sensor is, waarbij het signaal eerst naar buiten gestuurd moet worden en pas dan geoptimaliseerd kan worden.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Als ik op deze site :
http://www.dxomark.com/index.php/eng/Im ... base/Nikon
de D90 en de D5000 vergelijk - en weet wat mijn fotografeerbehoefte is, stel ik vast
dat ik ga voor de D5000. T.e.m. 800 ISO scoort hij zelfs - op onderdelen zoals dynamisch bereik - beter dan de D90.
Enfin, da's mijn idee. Nu nog een fijn objectief erbij zoeken en de keus is gemaakt.
Ik denk aan een zoombereik om en nabij 17 - 85, of daaromtrent. Met zo'n objectief in combinatie met de kwaliteitssensor van de D5000
kan ik met goede kwaliteit mooie uitsnedes (en dus afdrukken) maken (Daar heb ik dan geen extra telebereik voor nodig; meer tele heeft ook zo z'n nadelen).
Wie heeft goede suggesties (en evt. links naar reviews), als het daarom gaat.
de D90 en de D5000 vergelijk - en weet wat mijn fotografeerbehoefte is, stel ik vast
dat ik ga voor de D5000. T.e.m. 800 ISO scoort hij zelfs - op onderdelen zoals dynamisch bereik - beter dan de D90.
Enfin, da's mijn idee. Nu nog een fijn objectief erbij zoeken en de keus is gemaakt.
Ik denk aan een zoombereik om en nabij 17 - 85, of daaromtrent. Met zo'n objectief in combinatie met de kwaliteitssensor van de D5000
kan ik met goede kwaliteit mooie uitsnedes (en dus afdrukken) maken (Daar heb ik dan geen extra telebereik voor nodig; meer tele heeft ook zo z'n nadelen).
Wie heeft goede suggesties (en evt. links naar reviews), als het daarom gaat.
- Léon Obers
- Forumlid
Fluitman schreef:Als ik op deze site :

Beide camera's gebruiken precies dezelfde sensor. Dynamisch bereik is precies hetzelfde. De grenzen van hoge ISO-gevoeligheid zoals ze dat bij DXO als criterium gebruiken is nog geeneens 1/6 stop verschil. Dus waar praat je over?
De D90 cijfers zijn daarbij net een minimale fractie beter dan de D5000 (en niet andersom zoals je stelt).
De minimale verschillende in gepresenteerde cijfers zijn hooguit terug te voeren in de softwarematige processing van beide camera's en/of afstelling van de elektronica. Op basis van de meetresultaten van de sensor zou er voor mij geen reden van enige betekenis zijn waarop je de ene camera over de andere zou kiezen of andersom. Dus zoek het in de verdere mogelijkheden van beide camera's om een keus te maken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Rectificatie op dit punt.Beide camera's gebruiken precies dezelfde sensor. Dynamisch bereik is precies hetzelfde. De grenzen van hoge ISO-gevoeligheid zoals ze dat bij DXO als criterium gebruiken is nog geeneens 1/6 stop verschil. Dus waar praat je over?
De D90 cijfers zijn daarbij net een minimale fractie beter dan de D5000 (en niet andersom zoals je stelt).
Ik heb mij op dat punt vergist. Ik bedoelde te schrijven dat beide camera's - in het geval van dynamisch bereik - tot circa 1000 ISO nagenoeg gelijk opgaan;
reden dus voor mij (fotografeerbehoefte, ofwel 'hoe hoge eisen stel je e.d.') om onder andere daarom te kiezen voor de D5000. Overigens laat 'Let's go digital' wat betreft de review D5000 geen misverstand bestaan over de superbe beeldkwaliteit.
http://www.letsgodigital.org/nl/camera/ ... age_9.html
Laatst gewijzigd door Fluitman op wo okt 07 2009 4:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Bij ISO 800 is de ruis bij de D3000 al zichtbaar. Een eenvoudig testje leek al voldoende, om dat te zien.Fluitman schreef:- in het geval van dynamisch bereik - tot circa 1000 ISO nagenoeg gelijk opgaan;
De 2 testen, over de D3000 en de D5000 staan op m'n website.