Bij grauw weer fotograferen, welke instellingen?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Foxy

Bij grauw weer fotograferen, welke instellingen?

Bericht door Foxy » do okt 08 2009 9:13 pm

Ik heb gisteren wat foto's geschoten van een vriendinnetje op haar paard. Had even de D300 van mijn werk geleend met 70-200 Nikkor lens. We moesten dus even aan elkaar wennen en met zulk slecht weer was dat niet heel makkelijk.
Foto's zijn scherp, maar door het grauwe weer blijven de foto's erg donker (vooral het voskleurige paard). Heb gefotografeerd op A stand met 2.8 diafragma. Beetje met ISO waarden gespeeld tot sluitertijd hoog genoeg was voor scherpe foto's van het bewegende object.

Hoe krijg ik een volgende keer de kleuren beter bij een dik en grijs wolkendek?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Bij grauw weer fotograferen, welke instellingen?

Bericht door Léon Obers » do okt 08 2009 9:43 pm

Misschien wat voorbeelden online zetten, dat praat wat makkelijker. Anders zijn tips zo in het wilde weg.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do okt 08 2009 11:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do okt 08 2009 9:48 pm

Grauw weer geeft nooit frisse platen.
Heldere kleuren krijg alleen maar bij een lekker zonnetje.
Afhankelijk van de voorbeeld foto's zullen de beelden vast wel 'op te halen' zijn.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Foxy

Bericht door Foxy » do okt 08 2009 9:56 pm

Voorbeeldje!

Afbeelding

Foxy

Bericht door Foxy » do okt 08 2009 9:58 pm

Oh en jammer van die lantaarnpaal uit zn kont, maar het ging om de momentopname van het piafferende paard en het zijn nou eenmaal geen machines... :lol:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do okt 08 2009 10:11 pm

Foxy schreef:Voorbeeldje!
Ik was op het ergste voorbereid na je introductie, maar deze foto valt toch alleszins mee? Hij is prima belicht. Je kan eventueel de donkere partijen wat ophalen of zo als je dat mooier vindt, maar dat heeft die D300 prima gedaan wat mij betreft.

Ik zal zo even een poging doen 'm wat op te fleuren.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Anne nikond40

Bericht door Anne nikond40 » do okt 08 2009 10:15 pm

Kleuren vallen inderdaad mee!! Alleen had ik net liever een ander moment gezien, op deze foto komt het een beetje geforceerd over..Paard is er niet helemaal lekker doorheen, lijkt, het is allemaal een beetje onrustig.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do okt 08 2009 10:20 pm

Zoiets? Kan beter, maar dit geeft het denk ik wel aardig aan.

Afbeelding
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do okt 08 2009 10:26 pm

Sorry Patrick, ik vind het er allemaal niet mooier op geworden, integendeel, vuile kleuren, met name die achtergrond, in zijn geheel te warm van tint.

Foxy

Bericht door Foxy » do okt 08 2009 10:26 pm

Pfiew, fijn dat jullie het nog mee vinden vallen. Ik heb nog niet zo veel foto-ervaring, dus ik vind het al gauw niet goed genoeg. Simpelweg omdat ik niet weet wat een camera en lens doen in verschillende situaties. Gewoon veel oefenen dus!

Patrick, dank voor het bewerken. Ik vind het nu alleen weer wat aan de 'warme' kant. Maar zoiets zal ook wel subjectief zijn.
Je kunt het dus niet 'beter' krijgen door andere instellingen?

Anne, een paardenkenner! Paard doet net eerste stapjes piaffe dus het is inderdaad wat onrustig en nog wat strak allemaal. Maar daar ging het in dit topic niet over :wink2:

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » do okt 08 2009 10:29 pm

Foxy schreef:Oh en jammer van die lantaarnpaal uit zn kont, maar het ging om de momentopname van het piafferende paard en het zijn nou eenmaal geen machines... :lol:
Of je verkoopt het als een paard uit de carrousel, dan klopt die paal best aardig. :lol: Dat was het eerste wat ik dacht toen ik die foto zag. Maar hij valt toch toch best wel mee gezien de omstandigheden?
Laatst gewijzigd door ReneG op do okt 08 2009 10:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

Foxy

Bericht door Foxy » do okt 08 2009 10:33 pm

ReneG schreef:
Foxy schreef:Oh en jammer van die lantaarnpaal uit zn kont, maar het ging om de momentopname van het piafferende paard en het zijn nou eenmaal geen machines... :lol:
Of je verkoopt het als een paard uit de carrousel, dan klopt die paal best aardig. :lol:
Mwhahaha :lol:

Foxy

Bericht door Foxy » do okt 08 2009 10:44 pm

Zie dat je je reactie nog even hebt bijgewerkt, dank! :wink:

Ja ik weet het niet. Dacht dat er meer uit te halen viel.
Maar misschien moet ik me erbij neerleggen dat oerhollands zeikweer dit soort foto's geeft.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do okt 08 2009 10:44 pm

Léon Obers schreef:Sorry Patrick, ik vind het er allemaal niet mooier op geworden, integendeel, vuile kleuren, met name die achtergrond, in zijn geheel te warm van tint.
Zoals gezegd niet gelijk de perfecte plaat; ik probeer even aan te geven wat er zou kunnen met zo'n plaat. Ik had de indruk dat het grauwe er wat uit moest (dat gaf je TS min of meer aan). Ik had wat minder de achtergrond moeten doordrukken, met name de lucht. En even van de aarde moeten afblijven. Die zijn inderdaad wat vies geworden... :oops:

Iemand anders een betere versie?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do okt 08 2009 10:47 pm

Vanuit het webplaatje ook nog even een poging om het paard wat meer tint te geven (dat was wat de TS bedoelde Patrick).
Met een origineel NEF-bestand gaat zoiets allemaal beter.
Overigens wel in Nikon Capture bewerkt, waarbij het belangrijkste was om de schaduwen op te helderen, daarbij een paar sturingspunten en wat andere kleine aanpassingen.

Afbeelding

Origineel:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”