Vogels Benaderen Hoe doen jullie het?
- gijsmondria
- Forumlid
Re: Vogels Benaderen Hoe doen jullie het?
Blijf ze mooi vinden hoor Arno,
Foto 1 springt er uit.
Foto 1 springt er uit.
Nikon D90
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x
@Arno
Goed bezig man. Leuke serie en de composities worden steeds beter.
Het voordeel van een redelijk vast opstelling is dat je je eigen kunnen beter kunt perfectioneren...in de wilde natuur is het dan weer struine, sluipen, en misschien ook maar eens wat camou-spul erbij gaan nemen voor een semi-vaste hut zoals Ruud liet zien.Tobias schreef:@Arno
- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Leuk topic met mooie foto's.
Vorig jaar hadden we een ijsvogeltje regelmatig bij ons in de tuin. We hebben een redelijk grote vijver en daar kwam hij/zij op af. Lang niet meer gezien. Van de week liep mijn man even naar buiten en ja hoor, het blauwe vogeltje was er weer!! En ja, nu op de foto zetten. Heb al gelezen dat ze graag op een tak of stok boven het water zitten. Ga dat eens voorbereiden. Nog andere tips?
Groeten,
Jolanda
foto vorig jaar augustus, genomen vanuit de woonkamer:

Vorig jaar hadden we een ijsvogeltje regelmatig bij ons in de tuin. We hebben een redelijk grote vijver en daar kwam hij/zij op af. Lang niet meer gezien. Van de week liep mijn man even naar buiten en ja hoor, het blauwe vogeltje was er weer!! En ja, nu op de foto zetten. Heb al gelezen dat ze graag op een tak of stok boven het water zitten. Ga dat eens voorbereiden. Nog andere tips?
Groeten,
Jolanda
foto vorig jaar augustus, genomen vanuit de woonkamer:

click voor mijn foto's op flickr.
- Jaco1
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Leuk Jolanda en nog wel in de tuin.
Deze die vloog steeds heen en weer vorige maand, ik op een vrijdag avond laat een grote tak in de oever geramd en zaterdagochtend voor dag en dauw er naartoe en jawel hoor, mevrouw ging gelijk zitten. Het gaat je wel visjes kosten denk ik
.

De foto kan beter, ik had geen licht genoeg maar ben er wel tevreden mee.
Groet Jaco
Deze die vloog steeds heen en weer vorige maand, ik op een vrijdag avond laat een grote tak in de oever geramd en zaterdagochtend voor dag en dauw er naartoe en jawel hoor, mevrouw ging gelijk zitten. Het gaat je wel visjes kosten denk ik

De foto kan beter, ik had geen licht genoeg maar ben er wel tevreden mee.
Groet Jaco
- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ben eerder bang dat onze grote vissen het vogeltje zullen grijpen.....
Genoeg kleine visjes in de vijver om te experimenteren. Zodra ik gelegenheid heb, ga ik ook die tak in de oever steken. Ben benieuwd. Wordt vervolgd.
Jolanda
Genoeg kleine visjes in de vijver om te experimenteren. Zodra ik gelegenheid heb, ga ik ook die tak in de oever steken. Ben benieuwd. Wordt vervolgd.
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
@jolanda
De tak boven het water is een veelgebruikte manier. Vaak landen ze op dezelfde plek.
Heb je geen schuil mogelijkheid dan is een relatief goedkope manier de draadloze afstandbediening.Zelf gebruik ik een setje van phottix. Gekocht op ebay voor +- 15 euro.
Je maakt een set-up op de redelijk voorspelbare landingsplaats en vanuit je woonkamer kan je ongestoord je serie schieten. Niet zo spannend als in de natuur maar met een beperkt aantal mm is het leuk om te doen. Sommige gebruiken een groothoek en dat geeft bijzonder resultaten. Met bv een ouderwetse theemuts kan je de camera isoleren en het geluid beperken zodat de vogel niet schrikt.
De tak boven het water is een veelgebruikte manier. Vaak landen ze op dezelfde plek.
Heb je geen schuil mogelijkheid dan is een relatief goedkope manier de draadloze afstandbediening.Zelf gebruik ik een setje van phottix. Gekocht op ebay voor +- 15 euro.
Je maakt een set-up op de redelijk voorspelbare landingsplaats en vanuit je woonkamer kan je ongestoord je serie schieten. Niet zo spannend als in de natuur maar met een beperkt aantal mm is het leuk om te doen. Sommige gebruiken een groothoek en dat geeft bijzonder resultaten. Met bv een ouderwetse theemuts kan je de camera isoleren en het geluid beperken zodat de vogel niet schrikt.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Morgen is het benaderen van vogels geen onderwerp van discussie, maar Lars Soerink doet het zo:

Van een andere professional is de uitspraak: gelukkig heb ik biologie gestudeerd en daarom weet ik welke vogel, wanneer, waar, en hoe laat, aanwezig is. Het maken van de foto wordt door m'n Nikon gedaan, daar heb ik geen verstand van.
Lars heeft het morgen op de NCN bijeenkomst over zijn macro werk en hoe hij dat doet:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10&t=18415

Van een andere professional is de uitspraak: gelukkig heb ik biologie gestudeerd en daarom weet ik welke vogel, wanneer, waar, en hoe laat, aanwezig is. Het maken van de foto wordt door m'n Nikon gedaan, daar heb ik geen verstand van.
Lars heeft het morgen op de NCN bijeenkomst over zijn macro werk en hoe hij dat doet:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10&t=18415
Hoewel het vogeltje er welaardig op staat, weer iets geleerd....bij voorkeur een lichte achtergrond voor een donkere vogel:
1
Vinden ze lekker:
2
Demo scherptediepte
:
3
1

Vinden ze lekker:
2

Demo scherptediepte

3

Een andere vogel fotograaf bracht me naar een locatie die je met de auto kon benaderen. De goudhaan is een druk vogeltje die zich niet veel aantrekt van wat er om hem heen gebeurd. Tijdens het fotograferen werd er een goudhaan door een valk geslagen, op drie meter afstand van de andere fotograaf, die aardig onder de indruk was van dit schouwspel.
Een leuke serie kunnen maken. Hier zijn er alvast vier.

Een leuke serie kunnen maken. Hier zijn er alvast vier.

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
super platen huib vooral de laatste vind ik top.
moeilijk vogeltje om vast te leggen want ze zitten nooit stil.
groet ruud
moeilijk vogeltje om vast te leggen want ze zitten nooit stil.
groet ruud
van de pose nr 4 heb ik aardig wat maar nog niet uitgewerkt. Vond het leuk de vogel in een paar verschillende houdingen te laten zien. Zijn inderdaad heel drukke vogeltjes maar wel heel erg mijn ding dat kleine spul.
Er zat ook een hele serie bij van een vogel die 1 oog mist. Daar kwam ik thuis pas achter. zie foto 1.
1.

2 met meer omgeving
3. over deze ben ik ook wel te spreken.

Er zat ook een hele serie bij van een vogel die 1 oog mist. Daar kwam ik thuis pas achter. zie foto 1.
1.

2 met meer omgeving

3. over deze ben ik ook wel te spreken.

Doordat ie 1 oog mist heeft die natuurlijk de fotograaf niet zien komen 

Arno P schreef:Doordat ie 1 oog mist heeft die natuurlijk de fotograaf niet zien komen