Ik ben in het bezit van een oude Pentax 240FT flitser. Kan je deze zonder problemen aansluiten op een Nikon D80 of een Nikon D90? De penverdeling ziet er hetzelfde uit als van de SB-600. Op het pentaxforum heb ik gelezen dat je probleemloos een Nikonflitser kunt aansluiten op een digitale Pentaxcamera.
Heeft iemand op dit forum ervaring met het gebruik van een pentaxflitser op een digitale Nikon SLR?
Pentax 240FT
- Daan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Pentax 240FT
Welkom op dit forum !
Ik ken dit model niet , maar wat ik wel weet is dat je moet uitkijken voor andere merken (behalve als het er duidelijk voor gemaakt is bv Metz )
Het voltage is namelijk van belang en kan je de camera schade toebrengen .
Ik ken dit model niet , maar wat ik wel weet is dat je moet uitkijken voor andere merken (behalve als het er duidelijk voor gemaakt is bv Metz )
Het voltage is namelijk van belang en kan je de camera schade toebrengen .
Hier kun je iets vinden over ontsteekspanning:
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
Wat zegt de gebruiksaanwijzing?
Het is verder een TTL flitser voor een specifiek model camera. De contactopstelling lijkt erop dat behalve middencontact ook het contact rechtsboven contact kan maken. Geen idee wat je hiermee overhoop helpt op een Nikon camerahuis.
Groet Hans.
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
Wat zegt de gebruiksaanwijzing?
Het is verder een TTL flitser voor een specifiek model camera. De contactopstelling lijkt erop dat behalve middencontact ook het contact rechtsboven contact kan maken. Geen idee wat je hiermee overhoop helpt op een Nikon camerahuis.
Groet Hans.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Zeker met een oude flitser zou ik dat niet zo snel doen.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Ik zou dit NOOIT doen zonder dat je meer informatie hebt.
De penverdeling kan hetzelfde zijn, echter de manier van communicatie tussen camera en flitser kan totaal anders zijn.
Het kan ook zijn dat Pentax (AF240FT) er andere Volt/Amperé waardes op na houdt als Nikon en dat kan dan funest zijn voor de camera en/of flitser.

De penverdeling kan hetzelfde zijn, echter de manier van communicatie tussen camera en flitser kan totaal anders zijn.
Het kan ook zijn dat Pentax (AF240FT) er andere Volt/Amperé waardes op na houdt als Nikon en dat kan dan funest zijn voor de camera en/of flitser.

Bedankt voor alle reacties. Inmiddels heb ik het voetje eraf geschroefd en alle contactpunten - behalve het midden- en het zijcontact - verwijderd. Omdat het voltage heel laag was (3,17 V) heb ik hem wel gebruikt. Alleen veel heb je er niet aan, omdat hij altijd zijn volle flits geeft en je dus de camera met de hand moet instellen.
Nu heb ik heb wel een Nikon SB-600 flitser, dus de Pentaxflitser kan naar de vitrinekast.
Nu heb ik heb wel een Nikon SB-600 flitser, dus de Pentaxflitser kan naar de vitrinekast.
Offtopic - @VTECMaster: Begrijp ik uit je nickname dat je een Honda VFR800 - VTEC hebt? Ben je dan ook forumlid van VFROC?
Leen
Leen