Vraagje Witbalans
Re: Vraagje Witballans
met een correcte witbalans kan je ook veel verder gaan in evt nabewerkingen.
dus ga met Leon mee
aflezen van een schermpje met een aantal voor ingestelde waardes lijkt mij onmogelijk
het kan soms een handig hulpmiddel zijn maar niet meer dan dat.
Arend...die zegt ; x-rite
dus ga met Leon mee
aflezen van een schermpje met een aantal voor ingestelde waardes lijkt mij onmogelijk
Arend...die zegt ; x-rite
Ik ben het bijna helemaal met jou (en dus Léon) eens: in RAW is de witbalans toch achteraf te corrigeren?Arend-ho schreef:met een correcte witbalans kan je ook veel verder gaan in evt nabewerkingen.
dus ga met Leon mee
Je noemt (evenals Léon, ligt het dan toch aan mij?) het "schermpje" als onvoldoende als gereedschap voor keuze. Dat klopt naar mijn mening ook, maar wat ik wilde benadrukken (en dat heb ik naar mijn mening ook gedaan) is het VERGELIJKEN van de werkelijkheid in 1 oogopslag MET dat "schermpje" essentieel is. Misschien wel beter dan het "schermpje" van je comp waarop je naderhand de witbalans moet beoordelen.
Mee eens: een grijs/wit-kaart opname voor elke sessie is het allerbeste.
Mijn ervaring met de door mij aangehaalde methodiek heb ik vergeleken met de auto witbalans van mijn Nikon Camera en met de DxO softwar": ik zat goed.
Mogelijk een Spyder Pro 6 met correctie voor "het schermpje" grin.
Mocht ik ooit de tijd vinden dan zal ik met grije en witte kaarten mijn methode testen (zou dat moeten doen, maar heb gewoon tijdgebrek), vooalsnog houd ik me (eigenwijs als ik ben ) vast aan mijn trucje.
Arend-ho schreef:Arend...die zegt ; x-rite
Meaning?
Willem.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Maar auto-witbalans is nu juist onder omstandigheden verre van juist en met teveel variatie, vandaar de werkwijze om tot betere en meer consistente resultaten te komen met een grijskaart. Als je niet verder komt als hetzelfde resultaat bij auto-witbalans heeft het dus geen zin die methode te gebruiken, want dan kun je net zo goed altijd de auto-witbalans gebruiken.wblink schreef: Mijn ervaring met de door mij aangehaalde methodiek heb ik vergeleken met de auto witbalans van mijn Nikon Camera en met de DxO softwar": ik zat goed.
Vriendelijke groet, Léon Obers
juist ja dat bevreemd mij ook..
@wblink....x-rite is een merk
ze hebben een nieuw product uit; color checker passport
ik heb zelden zo makkelijk product gezien om een juiste witbalans en kleuren te krijgen in een serie
neem eens een kijkje op:
http://www.xritephoto.com/ph_product_ov ... tab=videos
en voor een kleine webinar [ +- 40 minuten ] kijk je hier:
edit: aangepast..staat niet meer online
vanzelfsprekend ook elders te bestellen maar iig bij Frank Doorhof op voorraad:
http://www.frankdoorhof.com/shop2/index ... 6&Itemid=7
Arend...die geen aandelen heeft..maar wel fan is van Frank zijn werk.
@wblink....x-rite is een merk
ik heb zelden zo makkelijk product gezien om een juiste witbalans en kleuren te krijgen in een serie
neem eens een kijkje op:
edit: aangepast..staat niet meer online
Laatst gewijzigd door Arend-ho op di okt 13 2009 8:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor de duidelijkheid (dat laat dat niet zien): het standpunt van Léon is dat als eea zo goed met de auto witbalans overeenkomt je die dan ook maar beter kunt gebruiken.Arend-ho schreef:juist ja dat bevreemd mij ook...
Mee eens! Per sessie controleren met de "anearmonitormethode" sluit dat natuurlik niet uit.
Arend-ho schreef:@wblink....x-rite is een merk
neem eens een kijkje op:
http://xritephoto.com/ph_learning.aspx? ... ateid=4149
Sorry, lukt me even niet om eea goed te kunnen bekijken, ik zal dat zeker nog doen!
Ondertussen een andere vraag an jou en Léon: hebben jullie de methode die ik hanteer(de?) OOK als eens geprobeerd?
Of telt dat niet?
Willem.
dat telt wel zeker ! maar het beviel mij niet.
ik ken het truucje als sinds uitkomen van de D300
A. heb ik een hekel aan live view maar dat even tussendoor
B. het kan wel eens een keer handig zijn als er niets anders is. maar zie punt C
C. ik schiet zelden, zeg maar nooit, jpeg en RAW is achteraf altijd aan te passen. soms is een ref punt dan wel lastig te vinden.
x.x.x. gelijke waarde in rgb staat gelijk aan 18% heb ik ooit geleerd maar met een pipetje zoeken kan best lastig zijn.
vandaar dat 1 shot met een grijskaart makkelijker is.
heb je constant wisselende omstandigheden [ bijvoord buiten ] kan je een grijskaart neer zetten op een makkelijk te retoucheren plek.
nou hoeft een goede witbalans niet altijd mooi te zijn. soms wil je wat warmer soms wat koeler.
maar zoals Leon al aangeeft is een standaard wel noodzakelijk. "wij" als fotografen moeten wel een ref. punt hebben
ik lees dat je wel zegt dat een grijskaart het beste is...waarom dan geen gebruiken ??
het lijkt omslachtig maar 20 foto's gelijk krijgen in kleur zonder is helemaal omslachtig.
zeker als je daarbij nog eens in jpeg schiet.
doe je dat overigens ?
goed weekend
Arend
ik ken het truucje als sinds uitkomen van de D300
A. heb ik een hekel aan live view maar dat even tussendoor

B. het kan wel eens een keer handig zijn als er niets anders is. maar zie punt C
C. ik schiet zelden, zeg maar nooit, jpeg en RAW is achteraf altijd aan te passen. soms is een ref punt dan wel lastig te vinden.
x.x.x. gelijke waarde in rgb staat gelijk aan 18% heb ik ooit geleerd maar met een pipetje zoeken kan best lastig zijn.
vandaar dat 1 shot met een grijskaart makkelijker is.
heb je constant wisselende omstandigheden [ bijvoord buiten ] kan je een grijskaart neer zetten op een makkelijk te retoucheren plek.
nou hoeft een goede witbalans niet altijd mooi te zijn. soms wil je wat warmer soms wat koeler.
maar zoals Leon al aangeeft is een standaard wel noodzakelijk. "wij" als fotografen moeten wel een ref. punt hebben
ik lees dat je wel zegt dat een grijskaart het beste is...waarom dan geen gebruiken ??
het lijkt omslachtig maar 20 foto's gelijk krijgen in kleur zonder is helemaal omslachtig.
doe je dat overigens ?
goed weekend
Arend
- Léon Obers
- Forumlid
Niet helemaal dezelfde methode, omdat met flits in de studio een LiveView beeld niet de weergave is van flits, maar van het instellicht van studioflitsers (halogeenlicht). Ik beoordeel het gefotografeerde beeld en stel daarop bij.wblink schreef: Ondertussen een andere vraag an jou en Léon: hebben jullie de methode die ik hanteer(de?) OOK als eens geprobeerd?
Of telt dat niet?
In de studio bij het begin van een fotosessie zet ik bij een onderwerp een Gretach MacBeth Color Checker Grijsschaal kaart (kaart met wit, grijs en zwart), maak een foto en vanaf het beeld achter op de LCD beoordeel ik die grijskaart en kijk in welke richting ik de kleurtemperatuur in graden Kelvin als preset moet corrigeren aan de hand van de visuele tint van die kaart. Ik stel de kleurtemperatuur bij, en maak een nieuwe testopname, en eventueel nog een andere.
Deze procedure specifiek met de gedachte dat dit slechts een "benadering" is, en ik de werkelijke fijnafstelling achteraf op de computer doe (ik fotografeer in RAW).
Het resultaat blijkt achteraf in de computer inderdaad beslist niet voldoende neutraal te zijn dan je op het beeld achterop de camera zag, zo simpel is het. Maar voldoende "vóór gecorrigeerd" om op de PC dan nog een exacte fijnafstemming te doen.
Dus die methode van de kleurbalans regelen vanaf de LCD-monitor van de camera voldoet als globale instelling.
Met die kleurtemperatuursetting en fijnafstemming op PC test ik ook of een andere flitslamp bestemd voor de uitlichting van een neutrale achtergrond dezelfde neutraliteit heeft als het grijs op de voorgrond bij het onderwerp. Zonodig filter ik de flitslamp bestemt voor de achtergrond met Lee correctiefilters bij. Dus feitelijk breng ik onderlinge verschillen tussen de ene flitslamp en de andere flitslamp naar elkaar toe.
Bijv. CTO 223 http://www.leefilters.com/lighting/prod ... 2D59CE24F/
of CTB 118 http://www.leefilters.com/lighting/prod ... 2A50DEA5C/
Bij fotografie onder kunstlichtomstandigheden corrigeer ik de kleurtemperatuur op soortgelijke wijze. Dus bijregelen aan de hand van een gefotografeerd beeld en dat beoordelen op de LCD-monitor van de camera, en dan achteraf fijn afstemmen.
Eerder gebruikte ik een A4 grijskaart en maakte een custom preset witbalans, maar die grijskaart is niet nauwkeurig genoeg meer om die als meet-target te gebruiken.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ergens van m'n website:
Er zijn meerdere methoden om de witbalans in te stellen:
Het beste gaat het met een grijskaart (18% grijs).
Het gaat prima met een wit A4 papier. Een A4tje zal nooit exact wit zijn, maar dat kleine verschil vindt je later niet meer terug.
En het gaat iets minder met een Expodisc, want de Expodisc is er in twee kleuren: normaal en warm. Welke is nu wit. En je moet een maat hebben die precies op je objectief past. Dat betekend veelal dat je er meerdere nodig hebt. http://www.expoimaging.net
Dan is er ook nog de CBL-lens. Ook hiermee krijg je vrijwel altijd een beter resultaat dan als je de camera op de auto-witbalans laat staan. http://www.cbllens.nl Zelf vind ik dit ding heftig aan de prijs.
Als je een witbalans meting doet, kun je deze steeds gebruiken totdat de situatie veranderd. Werk je binnen met bewolkt weer, dan wordt het licht anders als de zon even door de wolken komt. Doe je ‘s morgens een meting dan kun je die ‘s middags niet meer gebruiken. Je maakt een opname van dat witte A4tje middels de mogelijkheden van de WB knop op je camera. Soms is die knop er niet, dan zit de WB knop ergens in een menu. Pak zelf de gebruiksaanwijzing van je camera er bij en kijk aldaar.
D40 via opname menu, pagina 70 en 71;
D60 via opname menu, pagina105 en 106;
D80 via WB knop, pagina 58;
D90 via WB knop, pagina 100;
D200 via WB knop, pagina 39 en 40;
D300 via WB knop, pagina 136;
D700 via WB knop, pagina 148;
D3 via WB knop, pagina 154 en 155.
Meestal is de werkwijze hetzelfde. Je houdt de knop WB ingedrukt en je draait aan het duimwiel totdat PRE in het LCD-venster verschijnt. (Met een menu gebruik je de multi-selector op de achterwand) Als je de nieuwe waarde voor witbalans preset direct wilt gebruiken, selecteer
je preset d-0 door de knop WB ingedrukt te houden en te draaien aan het wijsvingerwiel tot d-0 verschijnt.
Laat daarna de knop WB even los en je drukt vervolgens op de knop totdat het PRE pictogram begint te knipperen. Een knipperend PrE zal ook in het LCD-venster en de zoeker verschijnen.
Richt de camera zo dat het referentievoorwerp de zoeker vult en druk de ontspanknop helemaal in. De camera zal een witbalanswaarde meten en deze waarde gebruiken wanneer witbalans preset wordt geselecteerd. Er wordt geen foto opgenomen; ook wanneer de camera niet scherpgesteld staat, kan de witbalans nauwkeurig worden gemeten.
Als de camera in staat is een witbalanswaarde te meten, zal GooD in het LCD-venster knipperen en zal in de zoeker circa 3 seconden een knipperende Gd te zien zijn voordat de camera terugkeert naar de opnamestand. Als de verlichting te donker of te fel is, is de camera mogelijk niet in staat de witbalans te meten. Een knipperende noGd verschijnt circa vier seconden in het LCD-venster en de zoeker.
De nieuwe waarde voor witbalans wordt opgeslagen in preset d-0, waarbij de vorige waarde voor deze preset automatisch wordt vervangen (er zal geen bevestigingsscherm verschijnen). Wil je daarna weer terug, zet middels de WB knop je witbalans weer op A oid.
Ook als je in NEF werkt, is het toch aan te bevelen de WB in te stellen. Zit je er in de praktijk ver naast, krijg je toch ruis in NEF, als je het hersteld.
De WB préset meting kan doordat er geen kleur in het witte papier zit een perfecte witbalans meting uitvoeren en opslaan in het geheugen van de camera. De gemeten waarde kan worden opgeslagen (hoe duurder de camera, des te meer verschillende waarden kunnen worden opgeslagen), of wordt gewoon onthouden zolang de camera aan blijft staan. Blijf je op één plek, met één soort licht, dan is één meting voldoende.
Een aangepaste witbalans is een handig hulpmiddel dat ervoor zorgt dat je bij de nabewerking minder tijd kwijt bent om kleurzwemen te corrigeren. Als je regelmatig fotografeert bij dezelfde lichtomstandigheden, kun je bij de iets duurdere camera’s verschillende witbalans instellingen opslaan als preset om testtijd te besparen, bijvoorbeeld bij studiofotografie. Zelf doe ik dat niet, want dan moet ik weer onthouden wat ik waar heb opgeslagen. Zelf even het WB knopje gebruiken is zo eenvoudig, dat ik gewoon per keer een nieuwe meting maak.
Als je deze WB functie bij een Coolpix-camera wilt gebruiken, wordt aanbevolen een wit in plaats van een neutraal grijs voorwerp te gebruiken. Plaats het witte voorwerp dicht bij het onderwerp, zodat dit wordt verlicht door dezelfde lichtbron. Wanneer je de witbalansoptie Preset selecteert, zoomt de camera in. Neem het witte voorwerp zo in beeld dat dit het vierkant in het midden van het venster vult. Selecteer 'Meten' om de vooringestelde witbalans te berekenen. Als de vooringestelde witbalans wordt geselecteerd, worden de belichting en alle instellingen door de camera bepaald. De oorspronkelijke zoompositie van de camera wordt hersteld.
Er zijn meerdere methoden om de witbalans in te stellen:
Het beste gaat het met een grijskaart (18% grijs).
Het gaat prima met een wit A4 papier. Een A4tje zal nooit exact wit zijn, maar dat kleine verschil vindt je later niet meer terug.
En het gaat iets minder met een Expodisc, want de Expodisc is er in twee kleuren: normaal en warm. Welke is nu wit. En je moet een maat hebben die precies op je objectief past. Dat betekend veelal dat je er meerdere nodig hebt. http://www.expoimaging.net
Dan is er ook nog de CBL-lens. Ook hiermee krijg je vrijwel altijd een beter resultaat dan als je de camera op de auto-witbalans laat staan. http://www.cbllens.nl Zelf vind ik dit ding heftig aan de prijs.
Als je een witbalans meting doet, kun je deze steeds gebruiken totdat de situatie veranderd. Werk je binnen met bewolkt weer, dan wordt het licht anders als de zon even door de wolken komt. Doe je ‘s morgens een meting dan kun je die ‘s middags niet meer gebruiken. Je maakt een opname van dat witte A4tje middels de mogelijkheden van de WB knop op je camera. Soms is die knop er niet, dan zit de WB knop ergens in een menu. Pak zelf de gebruiksaanwijzing van je camera er bij en kijk aldaar.
D40 via opname menu, pagina 70 en 71;
D60 via opname menu, pagina105 en 106;
D80 via WB knop, pagina 58;
D90 via WB knop, pagina 100;
D200 via WB knop, pagina 39 en 40;
D300 via WB knop, pagina 136;
D700 via WB knop, pagina 148;
D3 via WB knop, pagina 154 en 155.
Meestal is de werkwijze hetzelfde. Je houdt de knop WB ingedrukt en je draait aan het duimwiel totdat PRE in het LCD-venster verschijnt. (Met een menu gebruik je de multi-selector op de achterwand) Als je de nieuwe waarde voor witbalans preset direct wilt gebruiken, selecteer
je preset d-0 door de knop WB ingedrukt te houden en te draaien aan het wijsvingerwiel tot d-0 verschijnt.
Laat daarna de knop WB even los en je drukt vervolgens op de knop totdat het PRE pictogram begint te knipperen. Een knipperend PrE zal ook in het LCD-venster en de zoeker verschijnen.
Richt de camera zo dat het referentievoorwerp de zoeker vult en druk de ontspanknop helemaal in. De camera zal een witbalanswaarde meten en deze waarde gebruiken wanneer witbalans preset wordt geselecteerd. Er wordt geen foto opgenomen; ook wanneer de camera niet scherpgesteld staat, kan de witbalans nauwkeurig worden gemeten.
Als de camera in staat is een witbalanswaarde te meten, zal GooD in het LCD-venster knipperen en zal in de zoeker circa 3 seconden een knipperende Gd te zien zijn voordat de camera terugkeert naar de opnamestand. Als de verlichting te donker of te fel is, is de camera mogelijk niet in staat de witbalans te meten. Een knipperende noGd verschijnt circa vier seconden in het LCD-venster en de zoeker.
De nieuwe waarde voor witbalans wordt opgeslagen in preset d-0, waarbij de vorige waarde voor deze preset automatisch wordt vervangen (er zal geen bevestigingsscherm verschijnen). Wil je daarna weer terug, zet middels de WB knop je witbalans weer op A oid.
Ook als je in NEF werkt, is het toch aan te bevelen de WB in te stellen. Zit je er in de praktijk ver naast, krijg je toch ruis in NEF, als je het hersteld.
De WB préset meting kan doordat er geen kleur in het witte papier zit een perfecte witbalans meting uitvoeren en opslaan in het geheugen van de camera. De gemeten waarde kan worden opgeslagen (hoe duurder de camera, des te meer verschillende waarden kunnen worden opgeslagen), of wordt gewoon onthouden zolang de camera aan blijft staan. Blijf je op één plek, met één soort licht, dan is één meting voldoende.
Een aangepaste witbalans is een handig hulpmiddel dat ervoor zorgt dat je bij de nabewerking minder tijd kwijt bent om kleurzwemen te corrigeren. Als je regelmatig fotografeert bij dezelfde lichtomstandigheden, kun je bij de iets duurdere camera’s verschillende witbalans instellingen opslaan als preset om testtijd te besparen, bijvoorbeeld bij studiofotografie. Zelf doe ik dat niet, want dan moet ik weer onthouden wat ik waar heb opgeslagen. Zelf even het WB knopje gebruiken is zo eenvoudig, dat ik gewoon per keer een nieuwe meting maak.
Als je deze WB functie bij een Coolpix-camera wilt gebruiken, wordt aanbevolen een wit in plaats van een neutraal grijs voorwerp te gebruiken. Plaats het witte voorwerp dicht bij het onderwerp, zodat dit wordt verlicht door dezelfde lichtbron. Wanneer je de witbalansoptie Preset selecteert, zoomt de camera in. Neem het witte voorwerp zo in beeld dat dit het vierkant in het midden van het venster vult. Selecteer 'Meten' om de vooringestelde witbalans te berekenen. Als de vooringestelde witbalans wordt geselecteerd, worden de belichting en alle instellingen door de camera bepaald. De oorspronkelijke zoompositie van de camera wordt hersteld.
wit papier bevat witmakers en geeft dus kleurzweem. Zoals Leon zegt mooi als globale instelling !
zelf zeg je ook al dat er een kleurveschil in wit zit.
als dat je enige meting is lijkt mij dat dus niet de methode....
grijskaart is het beste...dan zou je die toch gebruiken ipv "wit 'papier.
genoemde methode met flitslicht van Leon heb ik nooit gemeten met een "schermpje" cq live view methode.
ik heb dit zuiver bij bestaand licht uitgeprobeerd wat mij dus niet beviel.
vanzelfsprekend zet je je witbalans preset wel zo dat deze niet mijlen afwijkt [ ook in nef/raw ]
Arend
zelf zeg je ook al dat er een kleurveschil in wit zit.
als dat je enige meting is lijkt mij dat dus niet de methode....
grijskaart is het beste...dan zou je die toch gebruiken ipv "wit 'papier.
genoemde methode met flitslicht van Leon heb ik nooit gemeten met een "schermpje" cq live view methode.
ik heb dit zuiver bij bestaand licht uitgeprobeerd wat mij dus niet beviel.
vanzelfsprekend zet je je witbalans preset wel zo dat deze niet mijlen afwijkt [ ook in nef/raw ]
Arend
- Léon Obers
- Forumlid
Dat kleine verschil zal je dus gewoon als dat verschil in je resultaat blijven houden.Hans Braakhuis schreef: Het gaat prima met een wit A4 papier. Een A4tje zal nooit exact wit zijn, maar dat kleine verschil vindt je later niet meer terug.
Overigens zijn verschillen in wit door de grote helderheid voor ons als mensen moeilijk waar te nemen. Het verschil kan wel eens groter zijn dan je dus op het eerste gezicht denkt te kunnen zien. We pikken verschillen het gemakkelijkste op bij grijstinten.
In mijn vorige reactie hierboven geef ik zelfs aan dat een eerder door mij gebruikte officiële grijskaart (van Fotowand) niet meer door mij wordt gebruikt omdat die niet zuiver genoeg meer is in zijn neutraliteit. Het gebruik van die "verkeerde" grijskaart heeft zijn nadelige gevolgen op het resultaat. Laat staan resultaten bij niet gekalibreerde papiersoorten.
Dat is "gokken" met je kleurmanagement.
- Léon Obers
- Forumlid
Mensen verwachten het niet in RAW, maar inderdaad juist ook in NEF/RAW, tenminste als je het materiaal bewerkt in Capture NX2. Want ondanks de dikwijls bejubelde verwerking in Capture NX als het om de kleurzuiverheid gaat, heeft Capture NX ook een in basis verkeerde opzet in zijn dataverwerking aangaande die witbalans. Dus een bug.Arend-ho schreef: vanzelfsprekend zet je je witbalans preset wel zo dat deze niet mijlen afwijkt [ ook in nef/raw ]
Waat het om gaat is een soort van dubbele correctie in de software. Bij een verkeerde witbalans setting wordt in de Capture NX software de correctie vanuit dat verkeerde resultaat over die eerste setting gemaakt. Dus setting op setting, terwijl je bij RAW data beter direct vanuit de opgenomen RAW data uit kunt gaan. Dus met één setting.
Meer daarover: http://drchung.new21.net/ncfix
Jammer genoeg heeft dat bij Nikon nooit die aandacht gekregen, maar het werkt nog steeds als zodanig "verkeerd".
Door het groter dynamisch bereik van de tegenwoordige camera's is de fout wel kleiner geworden dan bij camera's enkele jaren terug, omdat je meer speling hebt voordat je over de grenzen van dat dynamische bereik per RGB kanaal heen loopt.
Je zult het vooral merken als je vanuit de basis dus met een sterk verkeerde instelling voor witbalans begint, daarbij de belichting ook nog wat "op de grens" met clipping ligt en dat in Capture NX met grijswaarde meting wilt gaan corrigeren.
Zo kan het voorkomen dat je opnamen hebt die in Capture NX absoluut niet meer goed zijn te corrigeren, terwijl datzelfde bestand in bijv. de Adobe RAW-converter in dat geval nog uitstekend te corrigeren is, omdat Adobe RAW-converter wel direct uitgaat van de RAW-data (die neemt geen witbalans settings over van de camera, om dat als beginpunt te nemen).
Re: Vraagje Witbalans
Je kunt in CNX in de basisinstellingen de witbalans corrigeren. Dat zijn de camera settings...
Maar zoals ik ook altijd aangeef moet de ruwe opname idd wel zo exact mogelijk zijn om kanaalclipping te voorkomen.
Maar zoals ik ook altijd aangeef moet de ruwe opname idd wel zo exact mogelijk zijn om kanaalclipping te voorkomen.
Arend-ho schreef:dat telt wel zeker ! maar het beviel mij niet.
Ik lees dat je wel zegt dat een grijskaart het beste is...waarom dan geen gebruiken ??
doe je dat overigens ?
Arend
Ik kan niet altijd een grijskaart ggebruiken, omdar vaak de tijd niet voor is. Hmmm, kost misschien niet eens meer tijd dan de lifeview methode ...
Ik gebruik RAW als bestandsformaat.
Overigens een interessant draadje (niet door mij, maar doo de inbrang van anderern, ik leer er van, dank!)
Willem.