Flitser compatible met D300(S)
Flitser compatible met D300(S)
Ik ben bijna zo ver voor een Nikon D300(S).
Nu ben ik ook aan het denken over een flitser.
Kan nu een SB-800 lenen.
Maar welke flitsers zijn compatible met de D300?
Kan er namelijk niet zo 123 een lijst vinden.
Zie wel wat in de handleiding iets van SB800 en 400.
Maar is bijvoorbeel de SB 25 of 28 er nu ook compatible mee?
Nu ben ik ook aan het denken over een flitser.
Kan nu een SB-800 lenen.
Maar welke flitsers zijn compatible met de D300?
Kan er namelijk niet zo 123 een lijst vinden.
Zie wel wat in de handleiding iets van SB800 en 400.
Maar is bijvoorbeel de SB 25 of 28 er nu ook compatible mee?
- Rob Smit
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Flitser compatible met D300(S)
Er staat in de handleiding wel e.e.a., zelf heb ik de SB24 en de SB26 in gebruik.
Tja, dan moet er wel via het handmatige menu de instellingen doorlopen worden, maar werkt prima.
Tja, dan moet er wel via het handmatige menu de instellingen doorlopen worden, maar werkt prima.
- gijs sandberg
- Clublid
Re: niet zo 123 een lijst
LS,
In het handboek voor de D300s staat een lijst op pagina 348 e.v. van het engelstalige handboek.
Bedenk wel dat een SB-800 van voor de introductie van de D300s is, in het SB-800 handboek zal men dus niets vinden.
Groeten, GIjs
In het handboek voor de D300s staat een lijst op pagina 348 e.v. van het engelstalige handboek.
Bedenk wel dat een SB-800 van voor de introductie van de D300s is, in het SB-800 handboek zal men dus niets vinden.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Een SB25, en SB28 zijn flitsers uit het film tijdperk en zijn maar beperkt bruikbaar op een D300, er is geen TTL mogelijk , voor optimale samenwerking tussen camera en flitser moet je een SB600, SB800 of een SB900 hebben.
Groeten Jan
Groeten Jan
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: niet zo 123 een lijst
gijs sandberg schreef:LS,
Groeten, GIjs
Die handboeken van de flitsers is toch geen doorkomen aan. Dus dat de D300 er niet in staat maakt weinig uit.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Ok.
Dus de SB600, 800 & 900.
Oudere Flitsers werken niet automatisch op DSLR.
Duidelijk
Dus de SB600, 800 & 900.
Oudere Flitsers werken niet automatisch op DSLR.
Duidelijk
- gijs sandberg
- Clublid
Om het kort samen te vatten:
Bij een serieuse kamera hoort een serieuse flitser.
Een sb-800 heeft een betere compatibiliteit met oudere kamera's, zoals de F5 en D1 serie.
De sb-900 is minder compatible, maar kan als enige netjes met een DX lens meezoomen.
Alle andere flitsers zijn m.i. niet het overwegen waard.
Groeten, GIjs
Bij een serieuse kamera hoort een serieuse flitser.
Een sb-800 heeft een betere compatibiliteit met oudere kamera's, zoals de F5 en D1 serie.
De sb-900 is minder compatible, maar kan als enige netjes met een DX lens meezoomen.
Alle andere flitsers zijn m.i. niet het overwegen waard.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Dat is een duidelijk verhaal.
Dus zo te zien moet ik dus kijken naar een SB900.
Bedankt alle die gereageerd hebben.
Ik ben weer wat wijzer geworden
Dus zo te zien moet ik dus kijken naar een SB900.
Bedankt alle die gereageerd hebben.
Ik ben weer wat wijzer geworden

Dus als ik jou goed begrijp Gijs is een 600 "niets" waard....vreemd
de meeste mensen doen met een flitser niets anders een persoon op de foto zetten die pakweg een meter of 2 a 3 weg staat/zit.
laat mij het verschil zien tussen een 600,800 of 900...en ik ben je man.
wil niet zeggen dat natuurlijk de 8 en 900 meer functies bevatten
het is daarom wel belangrijk om te weten wat de TS met de flitser wil gaan doen
op de 300 zit al een commander mode, dus off camera gebruik is bijv. al mogelijk .
Arend....
de meeste mensen doen met een flitser niets anders een persoon op de foto zetten die pakweg een meter of 2 a 3 weg staat/zit.
laat mij het verschil zien tussen een 600,800 of 900...en ik ben je man.
wil niet zeggen dat natuurlijk de 8 en 900 meer functies bevatten
het is daarom wel belangrijk om te weten wat de TS met de flitser wil gaan doen
op de 300 zit al een commander mode, dus off camera gebruik is bijv. al mogelijk .
Arend....
Het is puur schieten zeg maar.
Zal hooguit voor binnenwerk zijn en waarschijnlijk voor invul flits.
Ik heb wel begrepen dat de SB800 meer kan de SB600. Maar is het noemens waardig?
Ik wil eventueel onmibounce, kop draaien en dat de flitser automatisch dingen uitleest uit de camera.
Off camera....
Flitsen op een afstand zonder dat de flitser in de schoen zit?
Is voor mij niet nodig.
Afstand kan verschillend zijn.
In huis en eventueel op een flinke afstand.
Maar dichterbij zal meer gebruikt worden.
Denk zo'n 90%.
Kan een SB800 lenen. Dus dan kan ik testen.
Maar een SB800 is niet meer nieuw te koop. Alleen nog 2ehands.
Als je nog meer moet weten hoor ik het wel
Zal hooguit voor binnenwerk zijn en waarschijnlijk voor invul flits.
Ik heb wel begrepen dat de SB800 meer kan de SB600. Maar is het noemens waardig?
Ik wil eventueel onmibounce, kop draaien en dat de flitser automatisch dingen uitleest uit de camera.
Off camera....
Flitsen op een afstand zonder dat de flitser in de schoen zit?
Is voor mij niet nodig.
Denk zo'n 90%.
Kan een SB800 lenen. Dus dan kan ik testen.
Maar een SB800 is niet meer nieuw te koop. Alleen nog 2ehands.
Als je nog meer moet weten hoor ik het wel
- gijs sandberg
- Clublid
Re: mensen op de foto
Arend,
Dat kan meestal ook met de ingebouwde flitser.
De meerwaarde van en SB-400/600 is beperkt.
Let op de originele vraag: het ging over de keuze tussen 800 en 900 modellen en wat er op een D300(s) werkt.
Groeten, GIjs
Aan DC: lees de handboeken: 99% van de relevante informatie is daarin te vinden.
Dat kan meestal ook met de ingebouwde flitser.
Let op de originele vraag: het ging over de keuze tussen 800 en 900 modellen en wat er op een D300(s) werkt.
Groeten, GIjs
Aan DC: lees de handboeken: 99% van de relevante informatie is daarin te vinden.
- Léon Obers
- Forumlid
Omnibounce zit er bij de SB-800 en 900 al standaard bij, niet bij de SB-600.dcschuiling schreef: Ik wil eventueel onmibounce, kop draaien en dat de flitser automatisch dingen uitleest uit de camera.
...
Denk zo'n 90%.
Flitsen op flinke afstand is elk beetje meer flitsvermogen prettig, maar je kunt veel opvangen door een hogere ISO te kiezen. Wat ik zo lees lijkt me een SB-600 genoeg.
Dan gaat het dus om een breder scala flitsers. Daar hoort een SB-600 ook bij (en eventueel compatibel flitsers van Metz).gijs sandberg schreef: Let op de originele vraag: het ging over de keuze tussen 800 en 900 modellen en wat er op een D300(s) werkt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Er zijn van Nikon momenteel drie flitsers te koop SB-400, SB-600 en de SB-900. De SB-400 zou voor mij afvallen om dat deze maar weinig meer biedt dan de ingebouwde flitser.
Wat zijn nu de belangrijkste verschillen tussen de SB-600 en de SB-900.
DE SB-900 is wat krachtiger.
De SB-900 kan je als commander gebruiken om andere flitsers aan te sturen (moet je deze wel hebben) dit kan niet met de SB-600. Je kan bij een D300 overigens ook de ingebouwde flitser hier voor gebruiken.
Je hebt natuurlijk het prijsverschil, +/- 140 Euro.
Een SB-900 is een stuk groter dan een SB-600, dat vind ik weer een nadeel.
Zeg niet te snel dat je de flitser niet los van de camera gaat gebruiken want dit biedt erg interessante mogelijkheden, maar dit kan met zowel de SB-600 als de SB-900.
En persoonlijk vind ik de bediening van de SB-900 erg fijn, hier heeft Nikon echt een sprong gemaakt ten opzichte van voorgaande flitsers.
Maar puur voor gebruik op de camera zijn de verschillen tussen een SB-600 en een SB-900 minimaal.
Groeten Jan
De SB-900 kan je als commander gebruiken om andere flitsers aan te sturen (moet je deze wel hebben) dit kan niet met de SB-600. Je kan bij een D300 overigens ook de ingebouwde flitser hier voor gebruiken.
Zeg niet te snel dat je de flitser niet los van de camera gaat gebruiken want dit biedt erg interessante mogelijkheden, maar dit kan met zowel de SB-600 als de SB-900.
En persoonlijk vind ik de bediening van de SB-900 erg fijn, hier heeft Nikon echt een sprong gemaakt ten opzichte van voorgaande flitsers.
Maar puur voor gebruik op de camera zijn de verschillen tussen een SB-600 en een SB-900 minimaal.
Groeten Jan
Jan... een prima verhaal.. kan ik me helemaal in vinden....Grojan schreef:Er zijn van Nikon momenteel drie flitsers te koop SB-400, SB-600 en de SB-900. De SB-400 zou voor mij afvallen om dat deze maar weinig meer biedt dan de ingebouwde flitser.
Groeten Jan
Gijs dat je vindt dat de sb-400 weinig meerwaarde heeft t.o.v. de ingebouwde flitser snap ik.. maar dat dit ook zou gelden voor de SB-600 begrijp ik niet helemaal waar is dit op gebaseerd?gijs sandberg schreef:Dat kan meestal ook met de ingebouwde flitser.
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063
Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
- gijs sandberg
- Clublid
Ree,
Lees ook een hier (voor het verschijnen van de SB-900)
http://www.nikon-club-nederland.nl/inde ... e_flitsers
M.i. is de 600 een budget flitser, met de bijbehorende beperkingen.
Groeten, GIjs
Lees ook een hier (voor het verschijnen van de SB-900)
http://www.nikon-club-nederland.nl/inde ... e_flitsers
M.i. is de 600 een budget flitser, met de bijbehorende beperkingen.
Groeten, GIjs