Nikor 50 mm 1.4G icm 2x teleconverter Kenko PRO ?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
iconbill

Nikor 50 mm 1.4G icm 2x teleconverter Kenko PRO ?

Bericht door iconbill » za okt 03 2009 5:41 pm

Ik ben me aan het oriënteren op een teleconverter voor op mijn 50mm 1.4G omdat ik pas de nieuwe 70-200 2.8 lens kan kopen als hij uit is én de prijs gaat dalen..zal nog wel jaren duren denk ik :(

klopt dit: een Kenko 2x teleconverter heeft 2 stops verlies dus wordt mijn 50mm F1.4 een lens van 100mm en F2.8 ?

Iemand ervaring mee? Gaat dit werken? (ik zie bij kenko geen compatibiliteit lijst, zoals ze bij Nikon wel hebben)

ps: ik dacht er eerst aan om de 105mm 2.8 Micro te halen...maar die is zo'n 400 euro duurder dan de converter natuurlijk, maar zag in een review dat hij een behoorlijk vignetering heeft 2.8 (bij niet macro gebruik dus).

Alvast bedankt voor jullie advies !!!

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Re: Nikor 50 mm 1.4G icm 2x teleconverter Kenko PRO ?

Bericht door Veneboer » za okt 03 2009 6:07 pm

Als het past (weet ik niet) zal het wel werken maar het lijkt me niet een heel verstandige oplossing. Volgens mij is de echte macro vele malen beter dan deze opstelling en bovendien valt het met die vignettering wel mee. Dit is weliswaar een besparing maar niet de juiste i.m.o.

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » za okt 03 2009 6:30 pm

Ik weet niet welke bron je hebt geraadpleegd maar dat verhaal van vignettering is echt onzin. Elk objectief heeft er is meer of mindere mate last van. Kijk eens naar deze pagina: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt?start=1
Ik weet niet welke camera je gebruikt maar op een DX zul je helemaal niets zien.
Zelf gebruik ik de 105mm ook en dit is echt een stuk sublieme kwaliteit. Doet even zeer in op de bankrekening maar je hebt meer waar voor je geld dan een 50mm en TC2.0.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » za okt 03 2009 6:48 pm

Beste Bill,
De combinatie zou best wel eens kunnen passen,
maar de redenering dat dit vergelijkbaar zou kunnen zijn met de 105 Micro lens is fout.
Een Micro Nikkor is voor geheel andere doelen ontworpen dan een 50mm 1.4 lens.
De resultaten zullen dan ook hemelsbreed verrschillen.
Het is niet voor niets dat Nikon alleen teleconverters maakt voor een selecte range van lenzen; in het verleden soms zelfs voor specifieke individuele lenzen.
Groeten, GIjs
Als je voor enige tijd een langere lens wilt hebben kan je beter een 2e hands 80-200 overwegen.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

iconbill

Re: Nikor 50mm 1.4G icm 2x teleconverter Kenko PRO ?

Bericht door iconbill » za okt 03 2009 8:03 pm

Ik heb dus een FX camera, en dat van (die niet zo mooie) vignettering op 2.8 op FX had ik trouwens hier vandaan:
http://www.kenrockwell.com/nikon/105vr.htm#fo%20
(gekeken bij focus op oneindig omdat% ik hem bij concerten wilde gebruiken)

Mijn doel was/is dus om zo licht gevoelige lens te krijgen, vandaar dat ik bij die 105mm 2.8 was begonnen te kijken, totdat ik die vignetering zag. (het ging mij dus niet eens om die micro/macro functie)

Inderdaad een 2e hands 70-200 2.8 kan ik ook proberen, maar als ik een teleconverter zou kopen dan hoef ik laters niets te verkopen. (en de huidige 70-200 2.8 heeft op een FX ook nogal last van vignetering)

Misschien moet ik me niet zo'n zorgen maken om die vignetering en op de camera dan instellen dat hij dit direct moet corrigeren. Al krijg ik dan het probleem dat ik bij oneindig focus het vignetering heftig moet corrigeren en bij macro de correctie weer moet uitzetten (en dan ook nog niet vergeten, dat wordt moeilijk voor me hehe )

(hopelijk komt er ook nog iemand hier langs die ervaring heeft met 50mm en teleconverter)

groetjes
marco

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma okt 05 2009 7:48 am

Een gewone 50mm voorzien van een converter wordt veel gedaan.
Met een 1,4 krijg je 50x1,4 = 70mm en het diafragma gaat van 1,4 naar ongeveer 2,0. Met een 1,4 verlies je minder kwaliteit dan met een 1,7 of 2x converter.
Dat is het enige wat een converter doet.
Als je de wens hebt om er meer macro van te maken, dan heb je geen converter nodig.

Zoek binnen dit forum eens naar de BR-2a omkeerring, of een tussenring.

Op m'n website staat wel meer over macro met Nikon.

hoefnix

Bericht door hoefnix » zo okt 11 2009 2:45 pm

Ik heb een 50mm lens en een omkeerring gekocht. Ik vind de macro prestaties bedroevend. Slechter dan mijn 105mm sigma. Zowel in kwaliteit als in "zoom". [edit, ps:] Het is de Nikon AF NIkkor 50mm 1:1.8D
Laatst gewijzigd door hoefnix op zo okt 11 2009 3:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

iconbill

Bericht door iconbill » zo okt 11 2009 2:49 pm

Bedankt Hoefnix voor je reactie,

wat voor 50mm heb je precies eigenlijk?

groetjes
marco

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » zo okt 11 2009 3:48 pm

Hans Braakhuis schreef:Een gewone 50mm voorzien van een converter wordt veel gedaan.
Met een 1,4 krijg je 50x1,4 = 70mm en het diafragma gaat van 1,4 naar ongeveer 2,0. Met een 1,4 verlies je minder kwaliteit dan met een 1,7 of 2x converter.
Dat is het enige wat een converter doet.
Als je de wens hebt om er meer macro van te maken, dan heb je geen converter nodig.

Zoek binnen dit forum eens naar de BR-2a omkeerring, of een tussenring.

Op m'n website staat wel meer over macro met Nikon.
Ik heb begrepen dat de 50mm 1.4 minder geschkt is voor de omkeerring dan b.v. de 1.8

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

GdP

Bericht door GdP » zo okt 11 2009 3:51 pm

Voor de 50mm 1.4 G is zelfs geen omkeerring beschikbaar. :lol:

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo okt 11 2009 6:46 pm

GdP schreef:Voor de 50mm 1.4 G is zelfs geen omkeerring beschikbaar. :lol:
Dat klopt niet helemaal. De BR-2a past wel, maar je kunt bij een Gecastreerd objectief, zonder manueel diafragma dat diafragma maar moeilijk bedienen. Het kan wel met plakband en een touwtje, ( model Hoogeveen) en met een BR-4 is ook nog wel wat te doen.

Maar een 50 met een omkeer ring haalt niet het effect zoals je wel met een 35, 28, of 20mm kunt halen. De 20 wordt er het meest voor gebruikt.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”