nieuwe camera

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
sjansse

nieuwe camera

Bericht door sjansse » zo okt 11 2009 8:49 pm

Hallo,
Ik wil graag jullie advies.
Ik wil een Nikon aanschaffen omdat ik mijn huidige camera (Panasonic Lumix DMC FZ18)nu wel een beetje gezien heb.

En welke lenzen moet ik daarbij hebben.
Ik fotografeer voornamelijk natuur (liefst in de bergen) en landschappen met water, gebouwen, en ook graag roofvogels, en uiteraard vogels in de tuin of omgeving.

Mijn budget ligt rond de 1100 euro en een statief heb ik al.

Alvast bedankt
Peter

Mark Verheijen

Re: nieuwe camera

Bericht door Mark Verheijen » zo okt 11 2009 8:51 pm

Wat voor statief?

sjansse

Bericht door sjansse » zo okt 11 2009 9:00 pm

Statief heb ik overgenomen van mijn oom, is een degelijk uitziend ding maar als ik de videocamera er op zet en ik ga ermee bewegen tijdens het filmen dan kraakt het ding in alle voegen.

Voor te fotograferen is dat echter geen probleem lijkt me.

Merk en type Slik 88N

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo okt 11 2009 10:41 pm

Ik zou zoiets nemen: Nikon D90 + AF-S 16-85mm VR

Bijvoorbeeld hier: http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=25784

Als alternatief voor het objectief is er natuurlijk altijd nog de hier zo populaire Tamron 17-50 f/2.8.

Een beter statief kan je altijd nog kopen. Ik denk overigens niet dat video kritischer is op dit gebied dan fotografie, eerder andersom!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma okt 12 2009 7:36 am

Op m'n website staan meerdere testen, beschrijvingen van Nikon camera's. Ook staan er artikelen die je kunnen helpen met de objectief keuze.

Waarschijnlijk zul je eerst met een reflex camera moeten om gaan. Velen beginnen dan met de goedkoopste camera, want die worden aangeprezen voor beginners. Maar het feit dat een camera goedkoop is heeft ook z'n redenen. Geen AF motor bijvoorbeeld. En dat maakt dat je als je met een goedkope camera vogels wilt fotograferen, dat je dan vast zit aan heel dure objectieven. Dat red je niet met je budget. Met een iets duurdere camera, zoals de D90, kun je ook alle gewone AF objectieven, zelfs tweedehands, kopen. En daar zijn er veel van.

Om vogels te fotograferen gebruik je meestal objectieven vanaf 400 millimeter.
Een nieuwe Nikkor AF-S 400mm f/2.8 G ED VR kost toch ruim 7000 euro, en werkt dus op een D3000 - D5000.
Een gebruikte AF, zoals de AFD 400mm f2.8 IF ED gaat rond de 2000 euro, en werkt niet AF op de D3000 - D5000, maar werkt wel op de D90.
Met een nog duurdere camera zoals de D300 kun je ook manueel werken met manuele objectieven, en zijn weer minstens 500 euro goedkoper.

Zet het fotograferen van vogels even in de kast. Begin met een setje D90, en ga oefenen in de dierentuin.

sjansse

Bericht door sjansse » wo okt 14 2009 4:14 am

Allemaal heel erg bedankt voor de goeie info.
Na veel leeswerk en speuren naar tests en reviews heb ik een voorlopige keuze gemaakt.

Het wordt als volgt:

1 AF-S DX VR 16-85 mm f/3,5-5,6 G ED en 1 AF-S VR 70-300 mm f/4.5-5.6 G IF-ED in combinatie met of een D90, D5000 of D3000.
De kwaliteit ligt het hoogst bij de D90, daar ben ik me zeker bewust van maar er is ook nog zoiets als een budget.

Ik denk als het de D3000 wordt dat ik toch voorlopig een gelukkig beginner zal zijn.
Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes
Peter

sjansse

Bericht door sjansse » zo okt 18 2009 1:59 am

Bestelling is geplaatst, iets gewijzigd ivm het zo belangrijke budget.
Het is toch de D3000 geworden met de Nikkor AF-S DX 18-105/3.5-5.6G VR en de Nikkor AF-S VR 70-300/4.5-5.6G IF-ED

Ik hoop dat ik een goeie keuze heb gemaakt, de tijd zal het leren.

Ik bedank iedereen voor de nuttige tips en de info die ik hier heb kunnen vinden.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”