Er is mij gevraagd een fotoreportage te maken van een 25 j huwlijk.
Ik heb een Nikon D80 met nikon VR 18-55 zonder externe fitser.
Welk programma moet ik kiezen etc etc
fotograferen bij kunstlicht in zaal tbv jubileum
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: fotograferen bij kunstlicht in zaal tbv jubileum
Heb je de zoekfunctie al gebruikt ?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Cees
- Forumlid
Zou je het wel doen?
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Jaap,
Zonder meer informatie over de omstandigheden is het lastig te adviseren.
bv: kan je overal bij, heb je privileges, bijzondere afspraken/locaties etc. etc. etc.
Kusntlicht kan verraderlijk zijn, de auto-witbalans kan het laten afweten, zie het handboek.
Ik zou beginnen met de "groene" auto-alles instelling, blijf dichtbij het onderwerp, dan kan de interne fitser het wel aan.
Wees niet bang van hoge ISO waardes, van wat korrel/ruis is nog nooit iemand doodgegaan.
Als je gevraagd bent als "officiele" fotograaf: bedank voor de eer.
Reportages fotograferen is een vak, laat dat over aan een vakpersoon.
Groeten, Gijs
bv: kan je overal bij, heb je privileges, bijzondere afspraken/locaties etc. etc. etc.
Kusntlicht kan verraderlijk zijn, de auto-witbalans kan het laten afweten, zie het handboek.
Ik zou beginnen met de "groene" auto-alles instelling, blijf dichtbij het onderwerp, dan kan de interne fitser het wel aan.
Wees niet bang van hoge ISO waardes, van wat korrel/ruis is nog nooit iemand doodgegaan.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Bedankt vor je reaktie ,het zijn vrienden en ze zullen mij er niet voor aankijken als niet alles lukt,gijs sandberg schreef:Beste Jaap,
Groeten, Gijs
overigens wil ik me daar wel in gaan verdiepen
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Flitsen ga je niet even snel leren, maar toch is een flitser veelal onmisbaar. Een SB-600 of SB-900 is een geweldige toevoeging voor je set.
Je objectief geeft toch wel een hoop beperkingen. Wellicht kan je een lichtsterker objectief lenen of huren.
Zoals gezegd; het is niet eenvoudig om te doen. Als onervaren fotograaf moet je er eigenlijk niet aan beginnen. Zelfs al vindt het bruidspaar het geen probleem als de resultaten tegenvallen, het voelt gewoon niet fijn. Als je het wel doet: veel plezier bij het maken, en probeer de komende tijd regelmatig foto's binnen te maken. Al doe je het binnen in de huiskamer van een bos bloemen. Alles dat je ervan leert is meegenomen.
Je objectief geeft toch wel een hoop beperkingen. Wellicht kan je een lichtsterker objectief lenen of huren.
Zoals gezegd; het is niet eenvoudig om te doen. Als onervaren fotograaf moet je er eigenlijk niet aan beginnen. Zelfs al vindt het bruidspaar het geen probleem als de resultaten tegenvallen, het voelt gewoon niet fijn. Als je het wel doet: veel plezier bij het maken, en probeer de komende tijd regelmatig foto's binnen te maken. Al doe je het binnen in de huiskamer van een bos bloemen. Alles dat je ervan leert is meegenomen.
- Maud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Gebruik de zoekfunctie en je zal de basis instellingen vinden maar denk niet dat je het dan allemaal kan, nee de baby begint dan pas zijn oogjes open te doen

Succes!
Gr.
Maud

Succes!
Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
- Mike-Nikon
- Forumlid
- Contacteer:
1 Zonder flitskennis......Niet doen.jpmca schreef:Er is mij gevraagd een fotoreportage te maken van een 25 j huwlijk.
Ik heb een Nikon D80 met nikon VR 18-55 zonder externe fitser.
Welk programma moet ik kiezen etc etc
2 Je hebt geen flitser....Niet doen.
Zet je camera op M.
Diafragma zo laag mogelijk (2,8 of 4,5)
Sluitertijd 1/60 of lager.
Flitser op TTL en beginnen op -2.
Indien je te weinig licht op je onderwerp hebt schroef je de flitser omhoog (-1.5 of -1)
Je sluitertijd bepaalt de hoeveelheid achtergrond verlichting en je flitser bepaalt de hoeveelheid licht op je onderwerp.
Enige ervaring is dus vereist.
Snap je dit niet.......Niet doen.
Het zou voor het 25 jarig bruidspaar alleen maar jammer zijn om er achter te komen dat al je foto's mislukt zijn.
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.