zwanen

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
ijz

zwanen

Bericht door ijz » ma okt 12 2009 1:50 pm

Gisteren even naar buiten tussen de buien.

Een aantal foto's van familie zwaan.

Slaapkop iets te krap gekaderd :(
Afbeelding

alle veren op volgorde leggen.
Afbeelding

opzouten met je camera
Afbeelding

vond hem wel mooi
Afbeelding

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: zwanen

Bericht door Germay » ma okt 12 2009 4:07 pm

Waarom niet scherpgesteld op de kop van de zwanen alleen op de romp scherp, jammer.De compositie van #2 vindt ik niks ook weer onscherp en in't midden geplaatst,tevens te krap gekaderd allemaal.Succ6 verder met je hobby.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma okt 12 2009 4:39 pm

Tsja, vind dit niet boeiend. Foto's zijn niet scherp, compositie veel te saai, kleur niet fijn, belichting is niet goed. Eigenlijk alles wat er verkeerd kan zijn is bij deze foto's verkeerd.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ijz

Bericht door ijz » ma okt 12 2009 4:48 pm

Niet gevraagd toch gekregen, thanx voor de tips.

groetjes de hobbyist.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » ma okt 12 2009 5:52 pm

Als je foto`s plaatst krijg je er vanzelf commentaar op ijz positief of negatief , hier kan je alleen maar van leren.

om te beginnen zijn ze overbelicht , met witte vogels is het beter om bv. 1/3 of 2/3 stop onder te belichten dan voorkom je dat het wit dichtloopt.
De foto`s zijn ook veel te krap gekaderd dit komt de compositie niet ten goede tevens zijn ze niet scherp.kan er verder niets van zeggen want de exif zit niet meer in de foto , als je foto`s plaatst is het wel handig als de exif er nog in zit.

groet ruud

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » ma okt 12 2009 7:11 pm

Pas geleden ook een zwaan geprobeerd te fotograferen in kroos.
Nou, heb ze zo allemaal in de prullenbak kunnen gooien.
deze vond ik dan nog gaan, na een hoop nabewerken
Machtig mooi beest, maar op 1 of andere manier had ik niet de rust of zo om hem te fotograferen.
Denk dat ik bang was om hem weg te jagen en daarom maar (te) snel en geforceerd foto' s gemaakt.
Goede les geweest voor de volgende keer, rustig aan, goed scherpte en compo in de gaten houden en belichting elke keer controleren.
Succes
Nou, van mij ook de groeten

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » ma okt 12 2009 7:25 pm

Ik babbelbox even weg:

je mag in presentaties toch niet "zeuren" over scherpte e.d....
laat staan kritiek...babbelbox commentaar mag je geven als het maar over de foto gaat.
je wilt je foto's delen met de rest van het forum...mm gezellig lekker kijken.
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
waarom presentaties bestaat is mij dus onduidelijk.
je wilt wat leren of niet.
en let wel ijz dit is algemeen bedoeld ! en dus niet persoonlijk !

ik zie 4 foto's met 4 keer een ander kleur
van paars tot geel.
de rest is al gezegd.
blijven verder wel mooie beesten.

keep it up...volgende keer beter

einde babbelbox

Arend...gebabbel gebabbel gebabbel ....wasd at niet van een liedje ?

Tobias

Bericht door Tobias » ma okt 12 2009 7:30 pm

Zwanen zijn een dankbaar onderwerp om te fotograferen. Rekening houdend met de bovenstaande tips kan je heel veel met zwanen. Vooral het licht gebruiken is belangrijk bij deze fotogenieke vogel. Immers wit geeft prachtig de heersende omstandigheden weer.

1.
Afbeelding

2.

Afbeelding

3.

Afbeelding

4

Afbeelding

Jaco1
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jaco1 » ma okt 12 2009 7:36 pm

Een zwaan in het zonlicht werkt niet, ik heb het ook wel eens geprobeerd met een zilver reiger 2 stops onderbelicht, een diafragma wat niet mooier kon en een sluitertijd van mach3 maar het werkt gewoon niet. Helemaal geen zon of een heel waterige dan werkt het beste om een beetje detail te houden en dan een klein beetje onderbelichten wat achteraf weer eenvoudig is bij te trekken als het te donker blijkt.

Tobias

Bericht door Tobias » ma okt 12 2009 7:51 pm

Jaco1 schreef:Een zwaan in het zonlicht werkt niet, ik heb het ook wel eens geprobeerd met een zilver reiger 2 stops onderbelicht, een diafragma wat niet mooier kon en een sluitertijd van mach3 maar het werkt gewoon niet. Helemaal geen zon of een heel waterige dan werkt het beste om een beetje detail te houden en dan een klein beetje onderbelichten wat achteraf weer eenvoudig is bij te trekken als het te donker blijkt.
Volgens mij zijn al mijn foto's met zonlicht gemaakt. De eerste twee met een vrij lage zonnestand en de twee laatste in tegenlicht. Wat is er mis mee?

Jaco1
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jaco1 » ma okt 12 2009 8:01 pm

Die met vrij lage zonnestand is niks mis mee, ik had duidelijker moeten zijn. Ik bedoel met hard zonlicht. Nummer 3 vind ik niet mooi, ik denk dat het komt door het lichter maken van het donkere gedeelte van de zwaan. Foto 4 vind ik wel mooi maar die is ook met tegenlicht en dus niet in de volle zon.

Ook genomen met een laat avond zonnetje
Afbeelding

En eentje met een heel waterig zonnetje.
Afbeelding

Geen donker gedeelte's maar gewoon de hele zwaan in goed licht.

Groet Jaco

Tobias

Bericht door Tobias » ma okt 12 2009 8:34 pm

De bedoeling van het plaatsen van deze foto's was om te laten zien wat licht op een zwaan teweeg brengt. Dat tip ik ook aan in mijn commentaar. Mooi of niet mooi is een andere discussie. Foto 3 laat zien hoe de kleuren kiepen in het de schaduwpartijen. De andere wat een bepaalde stand van de zon teweeg brengt.

Hard licht is bijna voor elke soort van vogel fotografie ongeschikt.

ijz

Bericht door ijz » ma okt 12 2009 8:49 pm

Thanx voor alle positieve kritieken, ik ga hier zeker iets mee doen.

@arend-ho wat betreft de presentaties heb je zeker gelijk, ik dat zelf te twijfelen waar zet ik hem neer en heb toen voor presentaties gekozen.

nogmaals thanx allemaal alle kritieken zijn welkom, dat is bij deze serie zeker het geval..

simpele vraag nog, ik upload mijn foto's via picassaweb, wat moet ik extra doen om mijn exif toe te voegen??

Tobias

Bericht door Tobias » ma okt 12 2009 9:08 pm

Het bewaren van je exif heeft ook te maken hoe je de opnames verwerkt en de wijze van opslaan.

Als je ze direct in fotoshop gaat bewerken en opslaat verlies je veel gegeven.

Zelf start ik op in capture waar ik wat basale bewerkingen doe, open ze in ps en sla het eindresultaat op als tiff. Daarna nogmaals in capture en dan als jpeg opslaan. Op deze wijze blijven al mijn gegevens zichtbaar. Niet alleen makkelijk voor jezelf maar ook voor mensen die aan de hand van deze gegevens kunnen reageren enz..

Weet niet of dit de gebruikelijke wijze is die doorgaans wordt gebruikt maar zo doe ik het.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » ma okt 12 2009 11:36 pm

wanneer je save for the web kiest gaat ook je exif verloren dacht ik.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”