Juiste instelling?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Kroontje

Juiste instelling?

Bericht door Kroontje » ma okt 12 2009 5:17 pm

Hallo

Ben naar een drakenboot race geweest en heb daar voor het eerst de camera ingesteld op AF-C.
Witbalance op bewolkt en iso op 400 en 200 gehad. En verschillende sluitertijden.
Heb twee lensen gebruikt-18-105 en de 70-300mm. En alles op een monopod.
Het probleem is dat ik de foto's niet scherp vindt en dat er een hoop ruis of iets dergelijks in zit.
Dit komt voor mij alle twee lensen voor (zelfde instelling).
Heb ik een fout gemaakt bij de instelling van de camera of ligt het aan mij zelf :?:
Hier twee voorbeelden:
1
Afbeelding
2
Afbeelding

Graag jullie ideen hierover, zodat het de volgende keer beter gaat :wink:

ps: Deze foto's zijn niet bewerkt

Groet Kroontje

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Juiste instelling?

Bericht door emiel » ma okt 12 2009 5:27 pm

op telestand schieten is toch altijd moeilijker dan je denkt. Gewoon een aantal achter elkaar schieten en kijken welke het scherpst is.

dan je ruis, waarom belicht je 1 1/3 stop onder? je foto's zijn te donker en dat levert ruis op en iso 400 helpt dan niet. En het helpt niet bij de sluitertijd (en dus bewegingsonscherpte) maar ik zou het diafragma nog wat dichter knijpen, je lens is daar wat scherper dan bij bijna open stand.

ajuus
emiel

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma okt 12 2009 5:49 pm

Hallo en bedankt voor je reacktie :wink:
dan je ruis, waarom belicht je 1 1/3 stop onder? je foto's zijn te donker en dat levert ruis op en iso 400 helpt dan niet. En het helpt niet bij de sluitertijd (en dus bewegingsonscherpte) maar ik zou het diafragma nog wat dichter knijpen, je lens is daar wat scherper dan bij bijna open stand.
Oke over de F getal ga ik snappen :wink: alleen de iso...400 heb even twee foto, s erbij gezet met iso 400 en 200 en F10.
Komt het dan meer aan dat de foto's te donker zijn genomen en effect heeft op de ruis...
Dat ik de 1 1/3 stops onder zit is dat ik bij de proef shots de melding kreeg van de hoge lichten :wink:
3
Afbeelding
4
Afbeelding

Ik vind dat hier ook best wel veel ruis zit. of...niet :wink:
Groet

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » ma okt 12 2009 8:54 pm

ik kan geen ruis ontdekken, wellicht komt dat omdat het simpele jpg-tjes zijn.

ruis heeft over het algemeen te maken met 2 factoren: onderbelichting en/of hoge iso. de mate waarin ruis optreedt is afhankelijk van de kwaliteit van je sensor. En dan zit je met een d40x helaas aan de onderkant.

en met hoge lichten is het zoeken naar de balans, als het een klein stukje wit is, laat dan maar. Pas als er grote vlakken knipperen moet je ingrijpen.

ajuus
emiel

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma okt 12 2009 11:30 pm

ik kan geen ruis ontdekken, wellicht komt dat omdat het simpele jpg-tjes zijn.
Misschien is het toch meer de bewegingsonscherpte.

Ik heb nog wat door gebladerd in de boeken van Scott Kelby.
Hij geeft aan dat je dit soort foto's beter kan maken Jpeg. en met zo laag mogelijk F getal , zodat men boeven de 640 sluiter kan komen.
Heb nu in RAW geschoten.

Ik heb hierop de foto's nog een keer bekeken ( ruim 100 stuks ) en als ik kijk naar de sluiter zijn de foto's met snelste wel iets beter.
Maar nog niet helemaal.

Ik ga morgen nog eens wat proberen met mee bewegen :wink: En dan kijken of het beter gaat.
En dan zit je met een d40x helaas aan de onderkant.
D40x is nog niet zo slecht nog niet...Ik moet hem alleen nog beter leren kennen :mrgreen:

Mag ik je bedanken voor je antwoorden.

Groet

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di okt 13 2009 12:31 am

Kroontje schreef:Ik heb hierop de foto's nog een keer bekeken ( ruim 100 stuks ) en als ik kijk naar de sluiter zijn de foto's met snelste wel iets beter.
Maar nog niet helemaal.
En welke sluitertijd is dat dan?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Kroontje

Bericht door Kroontje » di okt 13 2009 2:18 pm

Patrick schreef:
Kroontje schreef:Ik heb hierop de foto's nog een keer bekeken ( ruim 100 stuks ) en als ik kijk naar de sluiter zijn de foto's met snelste wel iets beter.
Maar nog niet helemaal.
En welke sluitertijd is dat dan?
Dat varieert van 125 tot 640 en zelfs eentje 800. :wink:
De 800 sluiter is op de P stand genomen.

Ik denk nu toch dat ik een statief had moeten neerzetten ipv een monopod..
Beter op de sluiter letten en de belichting.. :wink:
Het lijkt mij dat AF-C goed moet zijn.

Groet

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di okt 13 2009 2:29 pm

Ik denk dat je helemaal geen monopod of statief nodig hebt hoor. Gewoon ISO op 400 zetten en je belichting op centraalmeting zetten en niet 1 1/3e onder belichten omdat je een melding van de hoge lichten kreeg dat is in heel veel situaties niet te voorkomen. Je kan je beter op compositie concentreren dan op de hoge lichten.

Heel leuk al die handige snufjes tegenwoordig, maar heel veel mensen weten niet waarvoor het dient en gaan zich er blind op staren.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Kroontje

Bericht door Kroontje » di okt 13 2009 2:53 pm

M.Oorthuis schreef:Ik denk dat je helemaal geen monopod of statief nodig hebt hoor. Gewoon ISO op 400 zetten en je belichting op centraalmeting zetten en niet 1 1/3e onder belichten omdat je een melding van de hoge lichten kreeg dat is in heel veel situaties niet te voorkomen. Je kan je beter op compositie concentreren dan op de hoge lichten.

Heel leuk al die handige snufjes tegenwoordig, maar heel veel mensen weten niet waarvoor het dient en gaan zich er blind op staren.
Mag ik je danken voor je duidelijk antwoord :wink:
Ga erop letten.

Groet

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di okt 13 2009 5:01 pm

Patrick schreef:
Kroontje schreef: En welke sluitertijd is dat dan?
Hierboven zelfs eentje met 1/50 sec.
Gebruik inderdaad beter een grote diafragma-opening (laag getal) om aan een snelle sluitertijd te komen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kroontje

Bericht door Kroontje » di okt 13 2009 6:52 pm

Léon Obers schreef:
Patrick schreef:
Kroontje schreef: En welke sluitertijd is dat dan?
Hierboven zelfs eentje met 1/50 sec.
Gebruik inderdaad beter een grote diafragma-opening (laag getal) om aan een snelle sluitertijd te komen.
Ja klopt dat was zo'n beetje de eerste foto die ik maakte.
Met een groter diafrafma staat voortan op de eerste plaats.

Dank voor het reageren

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”