Scherpteveld d80

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Vcent

Scherpteveld d80

Bericht door Vcent » za okt 10 2009 6:17 pm

Hallo,

Bij m'n d80 kwam ik in het menu persoonlijke instellingen de instelling Scherpteveld (geen doorloop/doorlopen) tegen. De uitleg in de handleiding van de d80 vind ik niet erg verhelderend. Dus daarom de vraag: wanneer zet ik deze instelling op doorlopen en wanneer op geen doorloop en waarom?

groeten,

Vcent

JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Scherpteveld d80

Bericht door JerryBig » za okt 10 2009 6:43 pm

Wanneer je met je selectieknop helemaal aan de rechterkant een scherpstelveld selecteerd en je wilt snel helemaal naar links, kun je ook met een klikje doorstappen naar rechts en helemaal links uitkomen.
Gebruik de optie zelden, maar voor hen die regelmatig heen en weer selecteren mogelijk interessant.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » za okt 10 2009 6:53 pm

Beset Vincent,
Jerry gaf een prima uitleg bij deze (m.i. wat onzinnige) optie.

Bedenk je dat er op een kamera vele opties zitten waar ooit iemand ergens om gevraagd heeft.
Dat betekent niet dat die optie voor de rest van de mensheid ooit ergens nuttig of begrijpelijk zal zijn.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

hoefnix

Bericht door hoefnix » zo okt 11 2009 2:22 pm

Ik ben iemand die het volstrekt logisch vindt dat als je in de uiterst rechtse positie naar rechts clickt, je links uitkomt. Dus ik zet hem op doorlopen. :-)

D'r zijn ook mensen die als ze helemaal naar rechts willen, gewoon vaak op "rechts" clicken om niet te hoeven kijken: hij loopt toch tegen de rand en kan dan niet verder, nietwaar? Nou die willen hem dus anders instellen. Gewoon kijken/proberen wat je prettig vind en dan instellen naar je persoonlijke voorkeur.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo okt 11 2009 3:10 pm

hoefnix schreef:Ik ben iemand die het volstrekt logisch vindt dat als je in de uiterst rechtse positie naar rechts clickt, je links uitkomt. Dus ik zet hem op doorlopen. :-)
Dat is het eerste wat ik doe met een nieuwe camera, die functie instellen. Mijns inziens een niet weg te denken functie, zeker als je 51 scherpstelveldjes hebt 8) (die heb ik overigens op minder veldjes ingesteld, ook een nuttige optie).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Boldey » di okt 13 2009 12:25 am

Ik heb ooit eens zo'n programmaatje op mn PC gezet, zodat de cursor doorloopt, dan lijkt het ineens een stuk minder logisch, wat een onhandig gedoe wordt het dan haha...

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » di okt 13 2009 11:44 am

als je eenmaal gewend bent aan Space Invaders op de Commodore 64, wil je niet meer zonder
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”