Even opnieuw een test. Met anderehalve dag verschil in tijd, worden de referentiefoto's die je kiest ook nog ingeladen. Dus de marge is kennelijk wel groter dan opnamen van "dezelfde dag".CU2 schreef:Leon,
Je zou het wel eens helemaal bij het goede eind kunnen hebben. Het is maar net hoe men dat geprogrammeerd heeft.
Inderdaad begin je met een schone sensor, wat er dan nog aan hardnekkig vuil "plakt" aan de sensor, dat is datgene wat dan als referentie wordt opgenomen en gecorrigeerd.CU2 schreef: Maar mijn idee is: begin met een schone lei (sensor dus) en alles wat daarvan afwijkt wordt gecorrigeerd. Als ik al begin met 3 stofjes zijn dat er al 3 teveel.
Maar je moet niet overdrijven in de uitwerking van 3 stofjes. Zoiets valt hoofdzakelijk op in egale vlakken zoals lucht en dan nog het meest bij relatief kleine diafragma-openingen en groothoeklenzen. Het valt niet op bij weergaven van structuren.
En het is de vraag of je al meteen plakkerig vuil op een sensor zou hebben. Het gaat meestal om "droog los vuil" wat met een schoonmaakactie zo van de sensor wordt afgetrild.
Voor elke lens is niet nodig. Vuil op lenzen zie je niet terug op foto's als losse vuiltjes, enkel vuil van sensoren zie je terug (en uiteraard per camera verschillend).CU2 schreef:Leon,
Ik kan me alleen voorstellen dat je voor een andere camera, en zelfs voor een andere lens, een ander ref. bestand maakt. Maar elke dag....
Maar zoals mijn nieuwe test uitwijst, zit er dus al wel marge met het aantal dagen dat referentiefoto's als "geldig" worden aangenomen. Ik ben benieuwd hoe lang.
Fijne vakantie in ieder geval.