nieuw: Nikon AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR

Discussies over macro/micro objectieven
Remco H

Re: nieuw: Nikon AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR

Bericht door Remco H » wo okt 14 2009 8:53 pm

Ja, dat verrast mij niet, dat er een nieuw objectief uitgekoment is. Ik keek gelijk maar even of dat het geval was, na het opvangen van het nieuws over de nieuwe D3s.
Jammer dat het alleen maar producten betreft die niet voor mij zijn. Want wat moet ik met een DX-objectief op mijn FX-camera? Dat is niet zinvol.
En voor een D3s ben ik niet professioneel genoeg. Ik ben geen voltijds prof, die zijn geld ermee verdient.
Helaas, niks voor mij deze keer. :(

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo okt 14 2009 10:21 pm

Vreemde stap van Nikon wat mij betreft. Ik had niet de indruk dat er een micro-objectief ontbrak tussen de 60mm en de 105mm. En ook nog eens minder lichtsterk.

Ze zullen er wel een goede reden voor hebben...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » wo okt 14 2009 11:22 pm

Patrick,
Je kan natuurlijk altijd naar een van die fraaie 85 tilt/shift objectieven grijpen.
Het probleem is alleen de onvermijdelijke prijs van die lenzen, E 2000 nieuw, niet echt in de lijn voor een D40 koper...
De prijsstelling voor deze 85 af-s micro vind ik echter wat stevig, ik zou de lens wat lichter (en goedkoper) wilen plaatsen om interessant te zijn voor de grote groep DX kopers, die ook in de markt zijn voor de af-s 35 1.8-G lens.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo okt 14 2009 11:26 pm

gijs sandberg schreef:Patrick,
Je kan natuurlijk altijd naar een van die fraaie 85 tilt/shift objectieven grijpen.
Het probleem is alleen de onvermijdelijke prijs van die lenzen, E 2000 nieuw, niet echt in de lijn voor een D40 koper...
Groeten, GIjs
Eens Gijs, de 85 TS is inderdaad aan de prijs, echter als ik een fraaie 60mm Afs op mijn DX zou schroeven dan heb ik ook alles en ben ik voor 400 eur ook klaar tegenwoordig en dan zit ik op + - 75% van de lengte.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo okt 14 2009 11:45 pm

Ik heb overigens wel een beetje de indruk dat DX nu wel heel erg wordt gelijkgetrokken met een D40.

De duurste DX-camera kost op het moment ca 1500 euro. Een objectief van 500-600 euro vind ik daar goed mee te rijmen. De AF-S 50mm moest bij de introductie ook dik 350 euro kosten! Persoonlijk vind ik het een boel geld, maar objectief gezien vind ik het niet verrassend.
105mm is al sinds jaar en dag een lengte voor Nikon macro-lenzen. MAAR: ik heb de 105mm laatst zelf gebruikt op een D300. Wel een beetje lang hoor op DX.
60mm kan weer een beetje kort zijn.
De 85mm past daar dus mooi tussenin. En hij heeft VR.

Dus zowel de prijs als de lengte van het objectief doen mij op zich niet van mijn stoel vallen. De lichtsterkte valt mij wat tegen.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo okt 14 2009 11:48 pm

@Gijs: mijn idee is eigenlijk meer dat ik geen micro objectief mis tussen de 60 en 105. Of blijkbaar miste ik dat wel... :wink:

Het moet ook wel om de micro functionaliteit gaan, want voor ander werk is er inderdaad een wat veel geld kostende tilt en shift 85mm, maar ook nog eens een 85 f/1.8D en een 85 f/1.4D. Voorwaar genoeg keuze zou ik zeggen, hoewel het om wat oudere modellen gaat.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » do okt 15 2009 1:14 am

Patrick,\

In grote lijnen ben ik het met je eens, vele DX gebruikers zouden best geholpen kunnen worden met een betaalbare 85 1.8 AF-S lens. Het verschil met de AF-S 60mm micro is voor mij te klein.
Overigens denk ik dat het best wel eens lastig zou kunnen blijken om een 85mm 1.8 budget af-s lens te construeren, waarom zou Nikon voor de nieuweling anders voor een lichtsterkte van 3.5 gekozen hebben?

Voor D300 gebruikers: denk eens aan de enorme aantallen D40/60/3000/5000 gebruikers, die schijnbaar een vast brandpunt willen hebben en gebonden zijn aan AF-S lenzen.
Elders las ik dat Nikon al ruim 50.000 exemplaren van de 35 1.8 AF-S-G lens gemaakt zou hebben, in 1/2 jaar slechts: daar is dus een enorme markt voor.

Groeten, GIjs (die best tevreden is over zijn Ai-S Micro Nikkors)
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do okt 15 2009 1:39 am

gijs sandberg schreef: Overigens denk ik dat het best wel eens lastig zou kunnen blijken om een 85mm 1.8 budget af-s lens te construeren, waarom zou Nikon voor de nieuweling anders voor een lichtsterkte van 3.5 gekozen hebben?
Het gaat om een micro-lens, de benaming wat bij Nikon staat voor macro. Bij macro-opnamen maak je zelden gebruik van grote diafragma-openingen omdat je dan geen scherptediepte overhoudt. Je diafragmeert dan als gauw tot f 8 - f 11 of zo.
Dus wat dat betreft is een lichtsterkte van f 3.5 meer dan genoeg. Het enige waar je wel een hogere lichtsterkte voor zou willen inzetten is voor ander gebruik dan macro-fotografie. En daar heb je dan reeds de keus met andere 85mm lenzen van Nikon die dat gebied bestrijken. De keus van nu een lichtsterkte van f 3.5 lijkt me dan alleszins verklaarbaar.
Vriendelijke groet, Léon Obers

BUG322

Bericht door BUG322 » do okt 15 2009 7:40 am

Fantastisch!! weer een dx lens erbij natuurlijk gaat DX niet dood .
En ik blijf ook fijn op DX Ik kan me niet voorstellen dat er een goedkopere manier is om bv op 630MM F5,6 te schieten.

De D90 verslaat de 5D van Canon. Techniek zit niet stil.
Zelf ga ik zeker 5 jaar doen met mijn D50 ik schaam me er geen moment voor.

Duuuv
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Duuuv » do okt 15 2009 8:37 am

Vreemde adviesprijs. Opzich vind ik de specs wel logisch. De huidige macro objectieven kosten een bak geld die niet iedereen ervoor over heeft. Door twee belangrijke beperkingen te accepteren, te weten minder lichtsterk en DX moet het mogelijk zijn een voor een groot publiek aantrekkelijke budget lens te maken.
Maar dan zou ik hem verwachten voor een prijs rond de 200. Met een prijs van 600 euro is het geen aanvulling op het aanbod.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do okt 15 2009 8:39 am

Zou dit het begin kunnen zijn van een (op termijn) betaalbare lijn objectieven? Zoiets als Canon met de F4-lijn heeft?
Ik denk dat deze 85mm binnen een jaar flink in prijs gezakt is, net als de 35mm.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do okt 15 2009 9:04 am

Léon Obers schreef:
gijs sandberg schreef: Overigens denk ik dat het best wel eens lastig zou kunnen blijken om een 85mm 1.8 budget af-s lens te construeren, waarom zou Nikon voor de nieuweling anders voor een lichtsterkte van 3.5 gekozen hebben?
Het gaat om een micro-lens, de benaming wat bij Nikon staat voor macro. Bij macro-opnamen maak je zelden gebruik van grote diafragma-openingen omdat je dan geen scherptediepte overhoudt. Je diafragmeert dan als gauw tot f 8 - f 11 of zo.
Dus wat dat betreft is een lichtsterkte van f 3.5 meer dan genoeg. Het enige waar je wel een hogere lichtsterkte voor zou willen inzetten is voor ander gebruik dan macro-fotografie. En daar heb je dan reeds de keus met andere 85mm lenzen van Nikon die dat gebied bestrijken. De keus van nu een lichtsterkte van f 3.5 lijkt me dan alleszins verklaarbaar.
Goed punt Léon. Maar juist onder DX-gebruikers zal ook wel weer een aanzienlijke groep zijn die niet voor elk wissewasje objectief willen wisselen. Een 'allrounder' op deze lengte was ook niet gek geweest. Maar waarschijnlijk inderdaad wel weer duurder.

BUG322

Bericht door BUG322 » do okt 15 2009 9:36 am

Ook iedere "simpele" DX gebruiker beseft wel dat je voor macro een speciale lens nodig hebt.
Je gaat eropuit voor macro of niet.

Ik wil vooral eerst de resultaten zien.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do okt 15 2009 9:54 am

joepert schreef: Goed punt Léon. Maar juist onder DX-gebruikers zal ook wel weer een aanzienlijke groep zijn die niet voor elk wissewasje objectief willen wisselen. Een 'allrounder' op deze lengte was ook niet gek geweest. Maar waarschijnlijk inderdaad wel weer duurder.
Ik denk dat het een beetje overtrokken is. Het zit hem echt niet in een halve stop verschil tegenover andere micro lenzen met lichtsterkte 2.8 als je het hebt over "allrounder". Dat afgezet tegenover de steeds betere hoge ISO-kwaliteit die ook DX camera's hebben en nog verder zullen toenemen. Heb je het echt over "allrounder" zul je met hogere lichtsterkten aan moeten komen, zoals bijv. de nieuwe macro Tamron 60mm/2.0 http://www.tamron.com/lenses/prod/60mm.asp

Ik kijk daarbij ook nog naar iets anders, wat misschien weer de "oude trend" wordt waar manuele Nikon objectieven van pakweg 20 jaar geleden zich mee onderscheidden, en dat is een vaste filtermaat. Heel prettig.
De 35mm/1.8 DX heeft 52mm als filtermaat.
De nu nieuwe 85mm/3.5G ED VR heeft ook 52mm als filtermaat
en sluit aan op dezelfde filtermaten die de kitlenzen 18-55mm/3.5-5.6 en 55-200mm/4-5.6 ook hebben.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do okt 15 2009 11:21 am

De af-s DX Micro- NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR II lens is beschikbaar begin december 2009. De USA advies prijs is $529.95 Dat zou dan neer komen op 355 euro in de winkel.

Dat is dan iets goedkoper dan de Nikkor AF-S 60mm F 2.8 G MICRO ED, die ook geschikt is voor Full Frame FX camera's. En het is veel goedkoper dan een Nikkor AF-S 105mm f/2.8 G IF-ED VR Micro, die toch rond de 700 euro zit. En ook dit laatste objectief werkt ook op de FX camera's.

Een 85 mm geeft een werkafstand van iets meer dan 28 centimeter en geeft op een DX camera een beeld als een 127,5 millimeter objectief. Dat zit toch erg dicht bij de 105 mm die de FX gebruikers prefereren.

Er is nog een Nikkor PC-E Micro 85mm F 2.8D ED NANO objectief, en de bezitters van een D3000 - D5000 zullen zo'n objectief niet in overweging nemen.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”