nieuw: Nikon D3s

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Functieknop

Bericht door gijs sandberg » do okt 15 2009 10:50 am

Beste Leon,

Je moet niet vergeten dat sommigen die functieknop al gebruiken voor andere functies...
Mijn opmerking is voornamelijk dat Live View op een standaard ingestelde D3s handiger te bereiken is en ergonomisch anders dan op de D3/D3x.
Ik kan me voorstellen dat een D3X gebruiker vaker voor Live View zal kiezen, b.v. bij studio-omstandigheden.
Juist in die gevallen is het handig om met 1 knop Live View te kunnen inschakelen.
Dat kam de Fn knop zijn, als men die niet liever voor iets anders inzet.
Bij mijn kennismakling met D3 heb ik steeds de Fn knop gebruikt om iets anders snel in te kunnen stellen. Ook heb ik me toen geergerd aan de lastige manier waarop (via een draaiknop) Live View ingeschakeld moest worden.

Overigens, voor de puristen: er zijn op de D3S meerdere knopjes net iets anders dan op de D3/3x.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

flitslicht

Re: nieuw: Nikon D3s

Bericht door flitslicht » do okt 15 2009 10:51 am

Léon Obers schreef:Wellicht werkt het ook op die wijze op je D300.
Helaas niet, kan die optie niet vinden bij het toewijzen van de Func button. Als dat mogelijk was geweest had was ik het vermoedelijk ook al lang tegengekomen. Of mis ik iets?

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do okt 15 2009 11:11 am

flitslicht schreef:.Helaas niet, kan die optie niet vinden bij het toewijzen van de Func button. Als dat mogelijk was geweest had was ik het vermoedelijk ook al lang tegengekomen. Of mis ik iets?
Het is ook niet mogelijk op de D3.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do okt 15 2009 11:28 am

Ik ben nu niet in de gelegenheid mijn camera erbij te pakken, heb het nu dan specifiek opgezocht in de handleidingen.

En wat blijkt.... Mijn excuses :oops: , het is kennelijk enkel een optie op de D700.
Bij de andere camera's D3, D3X (en dus kennelijk ook de D300) staat die te programmeren functie niet in de handleiding.
Bij de D700 is de functie terug te vinden op blz. 321 helemaal onderaan van de handleiding.
Tjee, zeg, dat ze dat soort handigheidjes dan niet even in de firmware van de andere camera's erbij hebben gezet.

EDIT:
gijs sandberg schreef: Ik kan me voorstellen dat een D3X gebruiker vaker voor Live View zal kiezen, b.v. bij studio-omstandigheden.
Juist in die gevallen is het handig om met 1 knop Live View te kunnen inschakelen......
......Ook heb ik me toen geërgerd aan de lastige manier waarop (via een draaiknop) Live View ingeschakeld moest worden.
Dat was voor mij ook de reden om het bij de D700 direct onder de Fn-knop te brengen.

Maar helemaal feilloos werkt het niet afhankelijk van andere instellingen.
Er zitten simpelweg nog een paar bugs in de firmware van de D700 die dat in de weg staan.
Als ik met persoonlijke instellingen kies om bij objectieven de diafragma-instelling vanaf de diafragmaring op het objectief te bedienen, in de plaats van het instelwiel op de camera werkt het NIET bij lenzen met CPU (de Fn-knop doet dan niks), maar WEL gewoon bij objectieven zonder CPU (alle oudere manuele Nikkor lenzen waar je standaard al aan de diafragmaring draait).
Vriendelijke groet, Léon Obers

rovinge

Re: nieuw: Nikon D3sscheelt toch $1246 ofwel 16%

Bericht door rovinge » do okt 15 2009 12:54 pm

flitslicht schreef:....plus mogelijk nog invoerrechten....
Je hoeft geen invoerrechten te betalen op digitale camera's (lees hier bodies); Dat is wèl zo op objectieven and andere accesoires. Blijft over BTW; mag je afrekenen met de douane op Schiphol, of diegene die je het pakketje verstuurd en afleverd.

Nu weer on topic:
Iemand enig idee waarom ze de x1.2 verlenging doen?

Die nieuwe quiet modus (Q op de draaischijf) lijkt mij zeer handig; Ik heb wel eens enthousiast bij een voorstelling met de D3 foto's staan schieten in Continious mode, maar het aanwezige publiek was niet blij met mijn geratel ...

Roel

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do okt 15 2009 1:41 pm

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do okt 15 2009 1:58 pm

rovinge schreef: Iemand enig idee waarom ze de x1.2 verlenging doen?
Je houdt van de 12 Megapixels dan nog net voldoende pixels over (8 Mp) voor een kwalitatief (redelijk) goed beeld.
Bijv. bij een volledige DX-crop (1.5) houdt je van de 12 megapixels slechts een dikke 5 Megapixel over. Dat is net te weinig bij veel opnamen. Verder zijn er nog veel (oude) lenzen die op het gehele FX formaat net niet meer voldoende kwaliteit halen in de hoeken. Dat snijdt je dan net mooi weg.
Ook zijn er DX-lenzen die een grotere beeldcirkel hebben dan het DX formaat maar niet het volledige FX-formaat meer afdekken. Met een 1.2 crop haal je dat mogelijk dan nog wel met bepaalde brandpuntinstellingen (bijv. bij de Sigma 10-20mm).

Dus ik zie die 1.2 crop zeker wel als functioneel.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do okt 15 2009 2:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

yoyo

Bericht door yoyo » do okt 15 2009 2:03 pm

rovinge schreef:Nu weer on topic:
Iemand enig idee waarom ze de x1.2 verlenging doen?
Ik denk om je meer opties voor iets kleinere NEF bestanden te geven, dan wel de snelheid van de fps op te voeren.

De D3s is net als de D3 11 fps op DX (1,5xcrop 24x16). Dan heb je echter maar 5.1 MP. Voor sommigen misschien net iets te weinig. Bij de 1,2xcrop (30x20) heb je net iets meer resolutie...

-edit- Leon is me voor...

flitslicht

Bericht door flitslicht » do okt 15 2009 2:10 pm

Léon Obers schreef: Dus ik zie die 1.2 crop zeker wel als functioneel.
Ja, ik ook.

yoyo

Bericht door yoyo » do okt 15 2009 2:18 pm

Hij heeft meer formaten.

FX (3:2)
4256 × 2832 [L]

(5:4)
3552 × 2832 [L]

1.2x (3:2)
3552 × 2368 [L]

DX (3:2)
2784 × 1848 [L]

flitslicht

Bericht door flitslicht » do okt 15 2009 2:23 pm

yoyo schreef:Hij heeft meer formaten.

FX (3:2)
4256 × 2832 [L]

5:4
3552 × 2832 [L]

1.2x (3:2)
3552 × 2368 [L]

DX (3:2)
2784 × 1848 [L]
Ze zouden dat op al hun modellen moeten invoeren plus een paar standen dat je NEFs kan maken met 12,6 en 3 MP via 'binning', dus dat de pixels in de camera in elkaar geschoven worden en je kleinere NEF bestandjes overhoudt.

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door PeterG » do okt 15 2009 3:42 pm

Léon Obers schreef: Bijv. bij een volledige DX-crop (1.5) houdt je van de 12 megapixels slechts een dikke 5 Megapixel over. Dat is net te weinig bij veel opnamen. Verder zijn er nog veel (oude) lenzen die op het gehele FX formaat net niet meer voldoende kwaliteit halen in de hoeken. Dat snijdt je dan net mooi weg.
Ook zijn er DX-lenzen die een grotere beeldcirkel hebben dan het DX formaat maar niet het volledige FX-formaat meer afdekken. Met een 1.2 crop haal je dat mogelijk dan nog wel met bepaalde brandpuntinstellingen (bijv. bij de Sigma 10-20mm).

Dus ik zie die 1.2 crop zeker wel als functioneel.
Behalve snelheids verbetering zie ik hier geen functionaliteit die ik niet veel goedkoper kan uitvoeren door gewoon op de PC of Mac te croppen.
Waarom (behalve de snelheid) al die formaten? Gewoon op vol formaat en in de digitale doka bijsnijden!

Peter

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do okt 15 2009 4:31 pm

Het is niet een kwestie van goedkoper. Het zit er voor dezelfde cameraprijs gewoon bij.
Feitelijk is het duurder om het achteraf te doen, omdat niet gecropte formaten veel meer data-opslag betekent.
Hoe vroeger in je workflow je rekening houdt met zaken, hoe makkelijker achteraf. Het bespaart ook flink veel tijd.
Tijd is geld (ervan uitgaande dat de D3s met name door profs gebruikt wordt). Zie ook 2e alinea van het volgende bericht:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35#p308235

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » do okt 15 2009 5:48 pm

kwam dit linkje nog tegen.
http://www.studioimpressionsphotography.com/blog/

ben toch wel onder de indruk van deze camera , zou hem wel is aan mijn 500mm willen hangen 8)

groet ruud

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do okt 15 2009 6:01 pm

Marten schreef:Ome Ken over de D3s:
http://kenrockwell.com/nikon/d3s.htm
Eigenlijk staat er nog helemaal niets... Hij gaat het de komende tijd vast weer op zijn manier vullen. :egeek:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”