flitsen en sluitertijd

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Kees
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

flitsen en sluitertijd

Bericht door Kees » za okt 17 2009 7:48 pm

Hallo allemaal,
Ben bezig om beter te leren flitsen en heb o.a. de flitstips van Ale geprobeerd, maar daar heb ik nu een vraag over. er staat b.v.
1) ISO400 of hoger
2) Diafragma f2,8 tot max f4
3) Sluitersnelheid 1/40e
er wordt vaak gezegd dat je het beste een sluitertijd kunt kiezen die (minimaal) aansluit bij de lengte van de lens om bewegingsonscherpte te voorkomen, nu fotografeer ik b.v. met een 17-55 op een DX. (dus zou je zeggen een sluitertijd van b.v. minimaal 1/85 s ????) Geld deze regel dan niet als je flitst?
alvast bedankt

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Re: flitsen en sluitertijd

Bericht door pietje-nukem » zo okt 18 2009 5:46 pm

Zal een poging wagen.
De flits "bevriest" ook beweging.
Verder heb je te maken met flits synchronisatie, als het ?gordijn? (te snelle sluiterijd) te snel gaat, zal er b.v alleen aan de bovenkant goed belicht worden.
Hoe sneller de sluitertijd, hoe minder je van de foto ziet :?:
Mocht ik het mis hebben, graag mij corrigeren
Nou, van mij ook de groeten

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo okt 18 2009 7:53 pm

Met deze instellingen, Kees maak je gebruik van je omgevingslicht. DAT licht wil je hebben, niet het flitslicht. Je werkt met de flitser in TTL stand. De combinatie van ISO en diafragma is bepalend voor de hoeveelheid licht die je flitser afgeeft in die stand. Omdat je het flitslicht eigenlijk niet wil hebben, open je het diafragma en schroef je de ISO op.
Omdat je het omgevingslicht nodig hebt kies je vervolgens voor een langere sluitertijd, meestal 1/40. Je stuurt als het ware d.m.v. je sluitertijd de hoeveelheid omgevingslicht.
Je sluitertijd is wel lang maar de flitsDUUR is veel korter dan die 1/40. Daardoor bevries je de beweging en krijg je dus ondanks de langere sluitertijd toch een scherpe foto.

Ik ben er ook nog steeds mee bezig en ben er ook nog niet helemaal uit. Met name het flitsen in portretstand vind ik nog best wel lastig, want dan kun je de kop van de flitser m.i. niet in de goede stand zetten. Ik hoop dat bovenstaande verklaring van de flitstechniek duidelijk is voor je.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo okt 18 2009 8:26 pm

Hallo Kees,

Die 1/85 sec geld bij jou objectief als deze op 55MM staat ingesteld, als je op 17MM fotografeert kan dat uit de hand zonder problemen nog met 1/30 sec.
De flitssynchronisatie waar pietje het over heeft is bij een D200 1/250 sec. dus zolang je sluitertijd langer is heb je geen probleem met gedeeltelijk belicht opnamen, bovendien houdt je camera hier zelf al rekening mee.
Het is overigens veel gemakkelijker om aan de hand van een situatie tips te geven want elke situatie vraagt weer om andere instellingen.

Groeten Jan

Kees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Kees » zo okt 18 2009 9:39 pm

Riemke bedankt, is me weer iets duidelijker geworden. wordt binnenkort voor de 3e keer opa en heb dan weer een mooi moment om te oefenen.
Grojan ook bedankt, heb inderdaad gezien dat mijn camera er rekening mee houd, want hij ging tijdens mijn testen niet verder dan 1/250 sec en andere situatie's geven inderdaad weer andere instellingen, want ik teste ook bij het raam met tegenlicht en dat gaf inderdaad andere waarden
nogmaals bedankt

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » zo okt 18 2009 11:01 pm

pietje-nukem schreef: Mocht ik het mis hebben, graag mij corrigeren
I stand corrected
Nou, van mij ook de groeten

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo okt 18 2009 11:50 pm

Leuk Kees, dat je weer opa wordt!
Kijk nog even bij mijn topic van begin dit jaar, waar ik foto's heb gemaakt voor een geboortekaartje :D
Ik heb toen off-camera geflitst met lange sluitertijden (zelfs 1/15), alles uit de hand, gebruikmakend van Ale's flitstechniek. Exif staat in de foto's.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... jn#p236650

Kees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Kees » ma okt 19 2009 12:33 am

Hallo Riemke,
Hoe zie ik de exif in jou foto's??
ik weet wel hoe ik het bij mijn eigen foto's moet zien maar niet hoe ik het bij de foto's op het forum moet zien
groet Kees

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma okt 19 2009 12:49 am

Ik heb via Opanda een exif-viewer gedownload en daarmee kan ik (mits aanwezig) van elke foto de Exif uitlezen, door rechts te klikken en dan in het menu te gaan naar View Exif...... :D

Foto 1 en 3 zijn genomen met ISO 400, diafragma 2.8 en sluitertijd van 1/15, foto 2 met sluitertijd 1/40, diafragma 2.8 en ISO 400. Brandpuntsafstand bij alle foto's 55 mm (met de 17-55 genomen en uit de hand)

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » ma okt 19 2009 8:55 am

Kees schreef:er wordt vaak gezegd dat je het beste een sluitertijd kunt kiezen die (minimaal) aansluit bij de lengte van de lens om bewegingsonscherpte te voorkomen, nu fotografeer ik b.v. met een 17-55 op een DX. (dus zou je zeggen een sluitertijd van b.v. minimaal 1/85 s ????) Geld deze regel dan niet als je flitst?
Je hebt hier helemaal gelijk in indien je overdag zonder flitser gaat fotograferen. Dan geldt deze vuistregel. Bij flitsen geldt dit in mindere maten. Het flitslicht is veel sneller dan jouw sluitersnelheid waardoor je onderwerp "bevroren" wordt. De achtergrond kan wel bewogen zijn vanwege deze langzame sluitersnelheid echter dat stoort vaak niet. Je wil per slot van rekening een opname waar het flitslicht mooi gemengd is met het sfeerlicht.

Riemke heeft het al perfect beantwoord, ik vul haar tekst nog iets aan. Het is absoluut van belang dat je dit belichtingsconcept begrijpt. Sluitersnelheid heeft tot op zekere hoogte, geen invloed op de flitsbelichting. Hierdoor zijn we instaat om een betere balans te verkrijgen tussen het aanwezige licht en flitslicht.
Bij TTL flits zal de camera en flitser de combinatie diafragma en ISO instelling gebruiken om de hoeveelheid flitslicht te bepalen. Hierdoor wordt de mogelijkheid geschapen dat we met de sluitersnelheid de controle krijgen over het omgevingslicht. Door de sluitersnelheid binnen aanvaardbare grenzen te verlagen zijn we aardig instaat om het aanwezige licht te registreren waardoor we de sfeer kunnen vastleggen zonder dat dit door het flitslicht te niet wordt gedaan (zogenaamde “platflitsen”).
Riemke schreef:Met name het flitsen in portretstand vind ik nog best wel lastig, want dan kun je de kop van de flitser m.i. niet in de goede stand zetten
Hiervoor moet je de SB-800 "modificeren". Hoe? De knop ingedrukt houden, draaien tot aan de begrenzing, dan rustig doordraaien en je voelt op een bepaald moment dat je over het nokje heen gaat. That's it. Een maatje van mij heeft hem nog verder door gedraaid en die kan hem echt 180 graden draaien. Ik heb dat niet echt nodig, 135 graden is genoeg. Niet te benauwd zijn maar wel met gezond verstand doordraaien. Er staat ook een filmpje op YouTube, bekijk die maar eens. Ik heb zo al ontelbare SB-800 aangepast.

Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » ma okt 19 2009 9:26 am

kan mij aansluiten bij Arthur. de "modificatie" is wel aan te raden. zeker voor portretstand.

let wel blijft altijd eigen risico. dus niet straks naar iemand [ Arthur of wie dan ook ] gaan wijzen. :twisted:

helder verhaal verder Arthur.

180 graden, dus verder doordraaien, over de nok, kan wel. je moet alleen oppassen dat je dan niet door gaat draaien bij een reportage of shoot
de kabels binnen in twisten dan in elkaar en uiteindelijk knapt er wat of een connector wordt van de print af getrokken.
ik heb dat 1 keer zelf gerepareerd door een foutje van mijn kant dus blijft oppassen met 180 graden.

Arend...

george013

Bericht door george013 » ma okt 19 2009 9:32 am

Arend-ho schreef:kan mij aansluiten bij Arthur. de "modificatie" is wel aan te raden. zeker voor portretstand.

let wel blijft altijd eigen risico. dus niet straks naar iemand [ Arthur of wie dan ook ] gaan wijzen. :twisted:

helder verhaal verder Arthur.

180 graden, dus verder doordraaien, over de nok, kan wel. je moet alleen oppassen dat je dan niet door gaat draaien bij een reportage of shoot
de kabels binnen in twisten dan in elkaar en uiteindelijk knapt er wat of een connector wordt van de print af getrokken.
ik heb dat 1 keer zelf gerepareerd door een foutje van mijn kant dus blijft oppassen met 180 graden.

Arend...
Standaard 180 graden linksom en 90 graden rechtsom. Na "modificatie" 135 rechtsom. Niet door blijven duwen.
George

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » ma okt 19 2009 9:44 am

george013 schreef:Standaard 180 graden linksom en 90 graden rechtsom. Na "modificatie" 135 rechtsom. Niet door blijven duwen.
Perfecte aanvulling Arend & George waarvoor mijn dank. En precies zoals George schrijft, linksom tot 135 graden aanpassen, is gelijk aan 1 nokje overbruggen. Dan voel je daarna een dermate grote weerstand dat je normaal gesproken niet verder gaat.

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Kees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Kees » ma okt 19 2009 3:53 pm

Hallo ALE,
Ik heb verschillende keren jouw tips doorgelezen, eerst snapte ik het niet zo maar nu ik het uitgeprobeerd heb begin ik het door te krijgen hoe het werkt. nu veel oefenen en regelmatig de tips erbij houden en dan zal het vanzelf beter moeten gaan,
bedankt hiervoor
gr Kees

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”