Ervaringen met Giant Tripod GITZO 5561 SGT?

Discussies over statieven
Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Ervaringen met Giant Tripod GITZO 5561 SGT?

Bericht door Gobert » zo okt 18 2009 9:00 am

Ik ga me binnenkort een extra statief aanschaffen naast mijn Gitzo Series 3 (hoogte: 2 meter). Mijn keuze was in eerste instantie gevallen op de "lange" GITZO 5541LS (hoogte: 1.53).
Nu heeft GITZO sinds enige tijd ook de 5561 SGT in het programma die tot een hoogte van 2.70 meter gaat. Gewichtsverschil is 2,7 kg (4delig) vs 3,4 kg (6 delig).
Zo'n lang statief is uiteraard ideaal als je fotografeert met niveauverschillen. Doe je dat niet dan laat je je poten gewoon ingeschoven en is het feitelijk een gewone series 5.

Zijn er mensen met ervaringen met deze "Pied Giant"?
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Re: Ervaringen met Giant Tripod GITZO 5561 SGT?

Bericht door Veneboer » zo okt 18 2009 9:31 am

Heb zelfs de 1,53 versie sinds augustus. Heb bij de aanschaf ook even overwogen om voor de "toekomst" de 2 mtr versie aan te schaffen maar heb het toch niet gedaan omdat ik geen reden kon verzinnen voor mijzelf waarom ik die lengte nodig zou hebben.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo okt 18 2009 9:51 am

Veneboer schreef:Heb zelfs de 1,53 versie sinds augustus. Heb bij de aanschaf ook even overwogen om voor de "toekomst" de 2 mtr versie aan te schaffen maar heb het toch niet gedaan omdat ik geen reden kon verzinnen voor mijzelf waarom ik die lengte nodig zou hebben.

Ik sta nogal wel eens op een keukentrapje te fotograferen. De 1,53 verzie kun je trouwens ook simpel upgraden naar de 2,70 meter.
Eroe Nazionale

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo okt 18 2009 11:41 am

Gobert schreef:Ik sta nogal wel eens op een keukentrapje te fotograferen. De 1,53 verzie kun je trouwens ook simpel upgraden naar de 2,70 meter.
Dat wist ik niet, interessant.

De SGT heb ik KE wel vaker zien staan maar die is zo groot dat ik er onderdoor kon lopen. Ik heb de LS gekozen omdat ik geen toepassing kon verzinnen voor die hoogte. Fotograferen op een keukentrap had ik idd niet aan gedacht.

Nog een tip, als je gaat voor een nieuw statief, neem dan gelijk een leveler mee. Ik heb er nu eentje in de 3 series en er is er nog eentje onderweg voor de 5 series (dezelfde leveler overigens) Dit vind ik echt een geweldig ding waarbij je binnen een paar seconden de statiefkop waterpas kan zetten.

Ook handig: overweeg een statieftas om het spul in op te bergen. Ik heb een grote van Manfrotto en daar past de 5541 in met gemonteerde Wimberley, erg handig, al was het maar voor het transport.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo okt 18 2009 3:34 pm

a90 schreef:
Gobert schreef:Ik sta nogal wel eens op een keukentrapje te fotograferen. De 1,53 verzie kun je trouwens ook simpel upgraden naar de 2,70 meter.
Dat wist ik niet, interessant.

De SGT heb ik KE wel vaker zien staan maar die is zo groot dat ik er onderdoor kon lopen. Ik heb de LS gekozen omdat ik geen toepassing kon verzinnen voor die hoogte. Fotograferen op een keukentrap had ik idd niet aan gedacht.

Nog een tip, als je gaat voor een nieuw statief, neem dan gelijk een leveler mee. Ik heb er nu eentje in de 3 series en er is er nog eentje onderweg voor de 5 series (dezelfde leveler overigens) Dit vind ik echt een geweldig ding waarbij je binnen een paar seconden de statiefkop waterpas kan zetten.

Ook handig: overweeg een statieftas om het spul in op te bergen. Ik heb een grote van Manfrotto en daar past de 5541 in met gemonteerde Wimberley, erg handig, al was het maar voor het transport.

je gebruikt de leveler ook icm de Wimberley? je boet dan niet aan stabiliteit in?
Eroe Nazionale

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo okt 18 2009 8:00 pm

nu nog niet maar binnen een paar dagen wel, er is een 2e onderweg. Op het 3 serie statief zit hij er al op.

Het is echter zo stevig dat ik niet verwacht aan stijfheid in te boeten en het is ideaal om snel waterpas te zijn voor als je in het veld staat, zelfs met een schommelkop is dat prettig.

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo okt 18 2009 8:28 pm

Laat eens weten aub; ben er erg nieuwsgierig naar. Mijn serie 3 heeft een middenkolom. Met de Wimberley gaat dat op zich prima, mits je hem weinig uitschuift.
Eroe Nazionale

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo okt 18 2009 8:49 pm

Je kunt hier zien hoe die eruit ziet

Afbeelding

Eigenlijk is het wel een een halve bal die in een kom kan bewegen. Het stokje onderaan is om het geheel los en vast te draaien voor een snelle setup. De serie ringen die je ziet is om hem passend te krijgen voor 3 en 5 series statieven. Kwestie van de bovenplaat uit het statief eruit en deze erin laten zakken. Bij de 5 serie zakt ie 1 ring verder door.

Als het spul van de week binnen is (afhankelijk van de douane) dan zal ik wat foto's plaatsen.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo okt 18 2009 8:59 pm

Zit er ook een NUL-punt stabilisatie in?
Eroe Nazionale

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo okt 18 2009 9:06 pm

Ik snap niet precies wat je bedoelt, er zit een waterpasje in waarmee je het geheel heel snel recht kunt krijgen, linkerhand die het kopje stuurt en de rechterhand die het stokje los en vast draait.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo okt 18 2009 9:19 pm

a90 schreef:Ik snap niet precies wat je bedoelt, er zit een waterpasje in waarmee je het geheel heel snel recht kunt krijgen, linkerhand die het kopje stuurt en de rechterhand die het stokje los en vast draait.

Ik bedoel een fixatiepunt op 0 graden
Eroe Nazionale

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo okt 18 2009 9:23 pm

Trouwens, als je aan dat hangende pieleke een gewicht hangt dan is hij altijd waterpas.
Eroe Nazionale

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma okt 19 2009 7:28 am

Afbeelding

Waarom wil je zo hoog. Zelf ben ik 1,91 en heb aan een Gitzo uit de 3 serie genoeg.
Het voordeel van de 5561 is dat je geen middenzuil hebt, dat geeft alleen maar onbalans bij langere objectieven.
Daar staat weer tegenover dat dat voordeel waarschijnlijk weer teniet wordt gedaan door de 6 segmenten waar het geheel uit bestaat. Met minder segmenten heb je meer stabiliteit.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » ma okt 19 2009 10:45 pm

Voor als je op een keukentrapje staat. En dat doe ik nog wel eens.
Bij "normale" positie laat je de onderste poten gewoon ingeschoven waardoor je aan stabiliteit niet inlevert. Integendeel haast zou ik denken.
Eroe Nazionale

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » wo okt 21 2009 4:21 pm

In Capelle aan den Ijssel staat d'r eentje. Ben d'r vandaag onder door gewandeld. Geweldige ervaring!
Als je hem niet nodig hebt voor de foto's kun je er een tipitent van maken. Handig als je je huis moet verkopen om je fotohobby te financieren.
Eroe Nazionale

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”