Astrofoto pleiaden

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
coosc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Astrofoto pleiaden

Bericht door coosc » vr okt 16 2009 6:10 pm

Beste Nikon Fans,

Gisternacht was het eindelijk weer eens kraakhelder (maar wel koud). Een goeie gelegenheid om weer iets aan astrofotografie te doen. De bijgaande foto is een sterrenbeeld genaamd de pleiaden (subaru in het japans, zevengesternte in het nederlands en seven sisters in het amerikaans). In deze tijd van het jaar te zien omstreeks middernacht in het oosten.

Afbeelding

Dit is een stack van vier opnamen ieder van 2 minuten belichtingstijd bij ISO1600, genomen met een D300 met een 80-200/2.8 en een Kenko 2x teleconverter.

Helaas sloeg na vier opnamen de bewolking alweer toe. Daarom is er voor de volgende keer nog wel wat te verbeteren. (meer opnamen, lagere isowaarde, langere belichtingstijd per opname etc.)

Ik zou ook graag wat astro-opnamen van andere Nikon gebruikers zien. Voeg ze gerust toe in dit topic.

Groeten,

Coos

Harly
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Astrofoto pleiaden

Bericht door Harly » vr okt 16 2009 9:48 pm

Vind dit altijd wel een interessante tak van fotografie. Erg mooie foto.

Maar wat is de reden dat er een stack van gemaakt wordt?
En heb je hier altijd zo'n rotatie systeem voor nodig? Of kun je ook met kortere sluitertijden een dergelijk resultaat krijgen?
...totdat ze mij vertelden dat het ook met een nikon...

selcuk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door selcuk » vr okt 16 2009 10:56 pm

Eerder gisteren ook even bezig geweest.
Ik heb echter nog geen telelens moet het met de 105mm micro of 135mm doen.

Afbeelding

Grote nevel in sterrenbeeld Andromeda

Afbeelding

Nog een nevel in sterrenbeeld orion.
Rechts is het dak van mijn buren,meer plek had ik niet op het uiterste puntje van mijn dakterras.

Afbeelding

Hier nog een van een andere datum.
De ster rechtsonder heb ik gekopieerd
Ik zie dat het zwart dichtloopt buiten lightroom??

Afbeelding

Boldey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Boldey » za okt 17 2009 12:59 am

@ Selcuk je kaapt dit topic...

@coosc, heel erg mooi, ik mag graag kijken naar zulke foto's!!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 17 2009 1:12 am

Boldey schreef:@ Selcuk je kaapt dit topic...
De TS heeft aangegeven dat geen probleem te vinden:
coosc schreef:Ik zou ook graag wat astro-opnamen van andere Nikon gebruikers zien. Voeg ze gerust toe in dit topic.
Ik vind persoonlijk echter dit niet zo'n geschikt draadje om als verzameldraadje te dienen. Niet met zo'n onderwerptitel in ieder geval...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Boldey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Boldey » za okt 17 2009 1:14 am

Owwww dat had ik niet gezien, sorry!! 8)

coosc
Forumlid
Forumlid

Bericht door coosc » zo okt 18 2009 9:19 pm

Harly schreef:Maar wat is de reden dat er een stack van gemaakt wordt?
En heb je hier altijd zo'n rotatie systeem voor nodig? Of kun je ook met kortere sluitertijden een dergelijk resultaat krijgen?
Om de nevels in beeld te krijgen is een langere belichting van individuele opnamen nodig, ook als je verschillende opnamen stacked. Je hebt dan automatisch een volgsysteem nodig. Ik stack de opnamen om met individuele foto´s een lange totale belichtingstijd te realiseren.
Patrick schreef:Ik vind persoonlijk echter dit niet zo'n geschikt draadje om als verzameldraadje te dienen. Niet met zo'n onderwerptitel in ieder geval...
Dit topic was niet bedoeld als verzameltopic. Ik vind het leuk als er meer astrofoto´s op het forum te zien zijn. In individuele topics of toegevoegd in die van mij.

Beste selcuk,

Goeie pogingen. Doet me denken aan mijn eerste sterrenfoto´s. Vooral die van de maan is leuk met het onverlichte deel toch zichtbaar.

Coos

selcuk
Clublid
Clublid

Bericht door selcuk » zo okt 18 2009 10:12 pm

Beste Coos,
Jij was de aanzetter om dit te proberen bij mij.

Het is wel een lastige tak van sport,binnen en op de begaande grond op mijn pc kijken waar die sterrenbeelden zitten...
dan naar boven rennen en mijn ogen laten wennen aan het duisternis....en niet kunnen vinden....
weer naar beneden enz enz...

Het geeft wel een kick toen ik wat gevonden had!! :D

Hierna ga ik later op zoek: http://www.nu.nl/wetenschap/2100789/hub ... lsels.html
Ik hoop dat ik het kan vinden!

eteuben

Bericht door eteuben » zo okt 18 2009 10:23 pm

Kort vraagje, hoe kan het dat het stipjes blijven ipv lijnen, omdat de stand van de sterren na 2 minuten toch verschoven is?

selcuk
Clublid
Clublid

Bericht door selcuk » zo okt 18 2009 10:37 pm

Coos gebruikt daarvoor een apperatuur wat het draaing van de aarde opheft.

Hoe en wat kan hijzelf het beste vertellen.

GdP

Bericht door GdP » zo okt 18 2009 11:26 pm

coosc schreef:Beste Nikon Fans,

Gisternacht was het eindelijk weer eens kraakhelder (maar wel koud). Een goeie gelegenheid om weer iets aan astrofotografie te doen. De bijgaande foto is een sterrenbeeld genaamd de pleiaden (subaru in het japans, zevengesternte in het nederlands en seven sisters in het amerikaans). In deze tijd van het jaar te zien omstreeks middernacht in het oosten.

Afbeelding

Dit is een stack van vier opnamen ieder van 2 minuten belichtingstijd bij ISO1600, genomen met een D300 met een 80-200/2.8 en een Kenko 2x teleconverter.

Helaas sloeg na vier opnamen de bewolking alweer toe. Daarom is er voor de volgende keer nog wel wat te verbeteren. (meer opnamen, lagere isowaarde, langere belichtingstijd per opname etc.)

Ik zou ook graag wat astro-opnamen van andere Nikon gebruikers zien. Voeg ze gerust toe in dit topic.

Groeten,

Coos
Het is maar goed dat je hier een foto van hebt gemaakt.

Binnen ongeveer 250 miljoen jaar vanaf het ontstaan van de groep zullen de sterren zo ver uit elkaar raken dat zij niet meer door de zwaartekracht aan elkaar gebonden zullen zijn. De sterrenhoop als zodanig zal dus uit elkaar vallen.

:mrgreen:

coosc
Forumlid
Forumlid

Bericht door coosc » ma okt 19 2009 11:47 pm

eteuben schreef:Kort vraagje, hoe kan het dat het stipjes blijven ipv lijnen, omdat de stand van de sterren na 2 minuten toch verschoven is?
Zie hiervoor het volgende topic.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 15#p289746
GdP schreef:Binnen ongeveer 250 miljoen jaar vanaf het ontstaan van de groep zullen de sterren zo ver uit elkaar raken dat zij niet meer door de zwaartekracht aan elkaar gebonden zullen zijn. De sterrenhoop als zodanig zal dus uit elkaar vallen
Gelukkig maar, ik was even bang dat het binnen 2,5 miljoen jaar al zover zou zijn.
selcuk schreef:Hierna ga ik later op zoek: http://www.nu.nl/wetenschap/2100789/hub ... lsels.html
Ik hoop dat ik het kan vinden!
Als ik dat vanuit mijn achtertuin in Boxtel kon fotograferen, dan deed ik niks anders meer.

Coos

eteuben

Bericht door eteuben » di okt 20 2009 11:42 pm

coosc schreef:eteuben schreef:
Kort vraagje, hoe kan het dat het stipjes blijven ipv lijnen, omdat de stand van de sterren na 2 minuten toch verschoven is?

Zie hiervoor het volgende topic.

viewtopic.php?f=34&t=19785&hilit=astrofotografie&start=15#p289746
Gezien hoor, lijkt me een duur apparaatje, die je echt specifiek voor dit doel aanschaft! Dus dan moet je er ook veel mee doen...

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”