NX2 Scherpte standaard waarden nu met resultaat
NX2 Scherpte standaard waarden nu met resultaat
Ik heb een aantal foto's bewerkt in NX2.
Nu wil ik ze omzetten naar een .JPG bestand en tegelijkertijd verscherpen.
Nu heb ik een en ander op het forum gelezen over het verscherpen, maar ik vind het nog niet makkelijk.
Is for the time beiging een richtlijn voor standaard/richtlijn waarden voor het verscherpen via unsharp mask.
Of een andere tip.
Het zijn allemaal landscape foto's.
Nu wil ik ze omzetten naar een .JPG bestand en tegelijkertijd verscherpen.
Nu heb ik een en ander op het forum gelezen over het verscherpen, maar ik vind het nog niet makkelijk.
Is for the time beiging een richtlijn voor standaard/richtlijn waarden voor het verscherpen via unsharp mask.
Of een andere tip.
Het zijn allemaal landscape foto's.
Laatst gewijzigd door Christianne op ma okt 19 2009 7:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: NX2 Scherpte standaard waarden
Foto's bekijken op 100%, en dan verscherpen. Door het verscherpen aan en uit te zetten kun je het effect van verscherpen beoordelen.
Een standaard waarde is er niet, want het kan per foto verschillen.
Een standaard waarde is er niet, want het kan per foto verschillen.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Slechts 1 reactie
En er werken toch heel wat forumleden met NX denk ik
Afhankelijk van de foto en de scherpte vóór verscherpen begin ik meestal met 15,3,1, evt. 21,5,1 voor meer verscherping.

Afhankelijk van de foto en de scherpte vóór verscherpen begin ik meestal met 15,3,1, evt. 21,5,1 voor meer verscherping.
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De meeste van mijn foto's voorzie ik in Capture NX2 van High Pass (hoogdoorlaat) verscherping. Alleen foto's met hoge iso en meer ruis verscherp ik soms met Unsharp Mask.
En inderdaad op 100% kijken wat het effect is en of de gekozen instelling/methode het resultaat oplevert dat je zoekt.
En inderdaad op 100% kijken wat het effect is en of de gekozen instelling/methode het resultaat oplevert dat je zoekt.
Bedankt voor de reacties.
Ik had een veel hogere waarden gedaan, maar dat was niet mooi.
Ik ga vanavond nog een keer proberen met jullie adviezen.
En ja je zou per foto moeten bekijken, maar ik vind dat nog best lastig.
Met een basis/standaard waarden heb ik iets om mee te beginnen.
Ik had een veel hogere waarden gedaan, maar dat was niet mooi.
Ik ga vanavond nog een keer proberen met jullie adviezen.
En ja je zou per foto moeten bekijken, maar ik vind dat nog best lastig.
Met een basis/standaard waarden heb ik iets om mee te beginnen.
Hierbij een voorbeeld.
Ik heb de camera-instelling gewijzigd: Witbalans = Daglicht, bewolkt.
Ik heb aan snel herstellen gedaan: Schaduw = 20
Verscherping: Hoogdoorlaat, 2 en overvloeimodus op bedekken en lichtheid op 100% en kleur op 0% (via een tutorial)

Verbeterpunten zijn altijd welkom.
Ik heb de camera-instelling gewijzigd: Witbalans = Daglicht, bewolkt.
Ik heb aan snel herstellen gedaan: Schaduw = 20
Verscherping: Hoogdoorlaat, 2 en overvloeimodus op bedekken en lichtheid op 100% en kleur op 0% (via een tutorial)

Verbeterpunten zijn altijd welkom.
Re: NX2 Scherpte standaard waarden nu met resultaat
Die foto is toch prima!
Ik heb de foto iets bijgewerkt. Zal ik hem hier plaatsen?
Ik heb de foto iets bijgewerkt. Zal ik hem hier plaatsen?

In snel herstellen:
Contrast - 14
Verzadiging-8
Schaduwen - 36
Wit sturingspunt op wit jasje helemaal terug.
Het was de bedoeling het contrast iets op te voeren, maar ik zie dat het toch nog iets te weinig is. Foto mag gewoon iets meer contrast hebben.
Ik bedoel zo iets:

Ik bedoel zo iets:

- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Ik vind de originele bewerking toch het mooist.
Jur
Ik niet. Maar dat zal wel door mijn notebook komen.Jur schreef:Ik vind de originele bewerking toch het mooist.

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ja bewerken (van NEF-bestanden met NX2) is een hele klus (vooral met mijn langzame Mac).
Ik werk op een CTR-monitor en als ik de bewerkingen nog eens bekijk op een TFT-monitor op m'n werk (Dell en onder een hoek van 90 gr.) schrik ik toch wel even, vooral de scherpte valt dan op beide monitoren tegen terwijl de printen haarscherp zijn.
Camera heb ik ingesteld op standaardwaarde voor scherpte op 2 en ik verscherp altijd een beetje in NX2.
Ik bewerk het originele NEF-bestand, sla op en met Vieuw maak ik dan van de bewerkte NEF, als nodig, een JPG-tje.
Ik werk op een CTR-monitor en als ik de bewerkingen nog eens bekijk op een TFT-monitor op m'n werk (Dell en onder een hoek van 90 gr.) schrik ik toch wel even, vooral de scherpte valt dan op beide monitoren tegen terwijl de printen haarscherp zijn.
Camera heb ik ingesteld op standaardwaarde voor scherpte op 2 en ik verscherp altijd een beetje in NX2.
Ik bewerk het originele NEF-bestand, sla op en met Vieuw maak ik dan van de bewerkte NEF, als nodig, een JPG-tje.
www.harrysegers.nl D3+D300+D750 AF-S 14-24/2.8; AF-S 17-35/2.8; AF-S 28-70/2.8; AF-S 70-200 VR/2.8; AF-D 50/1.8; AF-S 105 2.8 VR; TC17EII; Dr-5; SB 900; SB 800; Pixma_Pro9000; B&W case 61; NX2; iMAC 27" i7 en MacBookPro i5 17" 8GB
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat denk ik ook. Met name van wat er overblijft in het jasje vind ik het er alleen maar slechter op worden.GdP schreef:Ik niet. Maar dat zal wel door mijn notebook komen.Jur schreef:Ik vind de originele bewerking toch het mooist.
De originele bewerking is ook wat mij betreft de beste. Ook wat kleurtint betreft, met name de huidskleur van het meisje.
Het zijn slecht subtiele verschillen, maar toch.
Vriendelijke groet, Léon Obers