Mijn eerste strobistfoto

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Mijn eerste strobistfoto

Bericht door ArjanAanraad » za okt 17 2009 9:53 pm

Hoi,

Ben aan het stoeien geweest met licht.... zie hier mijn eerste strobist foto... Spelen met kleine lampjes en met de hand instellen.... erg leuk om te doen. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden... :)

Afbeelding
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Mijn eerste strobistfoto

Bericht door ArjanAanraad » ma okt 19 2009 6:27 pm

Tja, ik had toch op wat meer reacties gehoopt dan helemaal geen...... :( :( :(

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » ma okt 19 2009 6:33 pm

Kun je wat meer over de opstelling van je lichtbronnen vertellen en misschien de exif gegevens erbij vermelden? Ik mis namelijk teveel detail in de witte bladeren en de scherpte ligt niet helemaal goed op de stamper. Het gemis aan detail komt denk ik door de verkeerde lichtopstelling maar is moeilijk zo te beoordelen.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » ma okt 19 2009 8:56 pm

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik had de lichtbron SB800 manual 1/32 links schuin achter mijn camera geplaatst, iets boven de bloemen. Verder is de pop-up flitser ook afgegaan. Ik meen op 1/128. Ik moest de pop-up flitser gebruiken als trigger voor de SB800. Ik heb een D700 en een Nikor 105 mm gebruikt, diafragma f/4.0 en iso 200 sluitertijd 1/40 vanaf statief. (waarschijnlijk te weinig diafragma gezien de beperkte scherpte diepte) Ik had scherp gesteld op de stamper. Verder heb ik de opname in RAW gemaakt. Graag wat tips. Ik heb inmiddels een Cactus V4 trigger en reciever aangeschaft zodat ik ook zonder de popup aan de slag kan.....

Gr Arjan
ALE schreef:Kun je wat meer over de opstelling van je lichtbronnen vertellen en misschien de exif gegevens erbij vermelden? Ik mis namelijk teveel detail in de witte bladeren en de scherpte ligt niet helemaal goed op de stamper. Het gemis aan detail komt denk ik door de verkeerde lichtopstelling maar is moeilijk zo te beoordelen.
Groet,

ALE

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » ma okt 19 2009 10:47 pm

Ok, ik zou als volgende aanschaf een witte shootthrough paraplu kopen. Je krijgt dan veel zachter licht. Die zou ik inderdaad links van je camera opstellen, in een hoek van 40-45 graden. Je weet als je over je flitser kijkt je de richting van het licht kan bepalen. Zorg dat deze iets over de bloemen heen schijnt zodat je een soort van strijklicht krijgt. Hierdoor blijven de texturen in de bladeren mooier behouden omdat je het blad niet "platflitst". De hoeveelheid power is moeilijk te zeggen, hangt af hoe ver je de lichtopstelling van je onderwerp plaatst (liefst zo dichtbij mogelijk), je diafragma keuze en ISO waarde. Zet je flitser van je D-700 uit (--). Nu je radiografische ontstekers hebt geldt dit natuurlijk niet meer. Hieronder een opstellingsdiagram, de persoon is dan natuurlijk je onderwerp.

Afbeelding

Nu nog je Nikkor 105mm. Dat objectief is ragscherp. Voor macro fotografie moet je je diafragma veel verder dichtzetten voor een beetje scherpte rondom je scherpstelpunt. f/16 tot f22 is helemaal geen uitzondering hier. Let wel op dat je met een kleiner diafragma (groter getal) je flitslicht beïnvloed. Speel met de power van je strobes en kijk iedere keer naar je histogrammen.

Hope this helps en heel veel succes

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » di okt 20 2009 8:16 am

He Thks,

Gisteren zo.n pluutje gekocht, daar ga ik vandaag eens mee spelen. Ik zal ook eens met dat diafragma gaan spelen en kijken wat dat doet met mijn flitser....als ik wat resultaten heb dan kom ik graag op het net.

Nogmaals bedankt voor je reactie, daar leren we weer wat van :)

Gr Arjan
ALE schreef:Ok, ik zou als volgende aanschaf een witte shootthrough paraplu kopen. Je krijgt dan veel zachter licht. Die zou ik inderdaad links van je camera opstellen, in een hoek van 40-45 graden. Je weet als je over je flitser kijkt je de richting van het licht kan bepalen. Zorg dat deze iets over de bloemen heen schijnt zodat je een soort van strijklicht krijgt. Hierdoor blijven de texturen in de bladeren mooier behouden omdat je het blad niet "platflitst". De hoeveelheid power is moeilijk te zeggen, hangt af hoe ver je de lichtopstelling van je onderwerp plaatst (liefst zo dichtbij mogelijk), je diafragma keuze en ISO waarde. Zet je flitser van je D-700 uit (--). Nu je radiografische ontstekers hebt geldt dit natuurlijk niet meer. Hieronder een opstellingsdiagram, de persoon is dan natuurlijk je onderwerp.

Afbeelding

Nu nog je Nikkor 105mm. Dat objectief is ragscherp. Voor macro fotografie moet je je diafragma veel verder dichtzetten voor een beetje scherpte rondom je scherpstelpunt. f/16 tot f22 is helemaal geen uitzondering hier. Let wel op dat je met een kleiner diafragma (groter getal) je flitslicht beïnvloed. Speel met de power van je strobes en kijk iedere keer naar je histogrammen.

Hope this helps en heel veel succes

ALE

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » di okt 20 2009 12:09 pm

Hallo Arjan,

Niet gelijk het eerste onderwerp waar ik aan denk bij strobist maar het kan natuurlijk wel. Dan over de foto in relatie tot strobist, ik kan hier niet zien dat er een flitser los van de camera gebruikt is en dat komt om dat bij jou instellingen de camera flitser al voldoende licht geeft om deze bloemetjes uit te lichten, volgens mij zie je hier eigenlijk alleen het licht van de popup. Om dit te voorkomen kan je deze gebruiken http://www.buynikon.eu/product/24051/ni ... wde_f.html . Op deze manier kan je namelijk ook nog gebruik maken van ttl meting als je dat wil. Een cactus setje kan natuurlijk ook maar dan moet je altijd in M werken.

Verder is het handig om tussendoor ook een foto te maken zonder de SB800 zodat je kan vergelijken en zien wat het effect is, en indien nodig wat meer of minder vermogen instellen op je SB800.

Groeten Jan

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » di okt 20 2009 3:15 pm

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels zo'n setje, want ikvind het leuk om in M te spelen en zo te ervaren wat licht doet met diafragma etc. Zo leer ik mijn cam weer een stukje beter kennen. Natuurlijk is TTL (door de lens) ook geweldig maar soms wil je gewoon de regie zelf in de hand houden.... en dan ontkom je er niet aan om met M te spelen.

Gr Arjan
Grojan schreef:Hallo Arjan,

Niet gelijk het eerste onderwerp waar ik aan denk bij strobist maar het kan natuurlijk wel. Dan over de foto in relatie tot strobist, ik kan hier niet zien dat er een flitser los van de camera gebruikt is en dat komt om dat bij jou instellingen de camera flitser al voldoende licht geeft om deze bloemetjes uit te lichten, volgens mij zie je hier eigenlijk alleen het licht van de popup. Om dit te voorkomen kan je deze gebruiken http://www.buynikon.eu/product/24051/ni ... wde_f.html . Op deze manier kan je namelijk ook nog gebruik maken van ttl meting als je dat wil. Een cactus setje kan natuurlijk ook maar dan moet je altijd in M werken.

Verder is het handig om tussendoor ook een foto te maken zonder de SB800 zodat je kan vergelijken en zien wat het effect is, en indien nodig wat meer of minder vermogen instellen op je SB800.

Groeten Jan

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”