Ben aan het stoeien geweest met licht.... zie hier mijn eerste strobist foto... Spelen met kleine lampjes en met de hand instellen.... erg leuk om te doen. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden...

ALE schreef:Kun je wat meer over de opstelling van je lichtbronnen vertellen en misschien de exif gegevens erbij vermelden? Ik mis namelijk teveel detail in de witte bladeren en de scherpte ligt niet helemaal goed op de stamper. Het gemis aan detail komt denk ik door de verkeerde lichtopstelling maar is moeilijk zo te beoordelen.
Groet,
ALE
ALE schreef:Ok, ik zou als volgende aanschaf een witte shootthrough paraplu kopen. Je krijgt dan veel zachter licht. Die zou ik inderdaad links van je camera opstellen, in een hoek van 40-45 graden. Je weet als je over je flitser kijkt je de richting van het licht kan bepalen. Zorg dat deze iets over de bloemen heen schijnt zodat je een soort van strijklicht krijgt. Hierdoor blijven de texturen in de bladeren mooier behouden omdat je het blad niet "platflitst". De hoeveelheid power is moeilijk te zeggen, hangt af hoe ver je de lichtopstelling van je onderwerp plaatst (liefst zo dichtbij mogelijk), je diafragma keuze en ISO waarde. Zet je flitser van je D-700 uit (--). Nu je radiografische ontstekers hebt geldt dit natuurlijk niet meer. Hieronder een opstellingsdiagram, de persoon is dan natuurlijk je onderwerp.
Nu nog je Nikkor 105mm. Dat objectief is ragscherp. Voor macro fotografie moet je je diafragma veel verder dichtzetten voor een beetje scherpte rondom je scherpstelpunt. f/16 tot f22 is helemaal geen uitzondering hier. Let wel op dat je met een kleiner diafragma (groter getal) je flitslicht beïnvloed. Speel met de power van je strobes en kijk iedere keer naar je histogrammen.
Hope this helps en heel veel succes
ALE
Grojan schreef:Hallo Arjan,
Niet gelijk het eerste onderwerp waar ik aan denk bij strobist maar het kan natuurlijk wel. Dan over de foto in relatie tot strobist, ik kan hier niet zien dat er een flitser los van de camera gebruikt is en dat komt om dat bij jou instellingen de camera flitser al voldoende licht geeft om deze bloemetjes uit te lichten, volgens mij zie je hier eigenlijk alleen het licht van de popup. Om dit te voorkomen kan je deze gebruiken http://www.buynikon.eu/product/24051/ni ... wde_f.html . Op deze manier kan je namelijk ook nog gebruik maken van ttl meting als je dat wil. Een cactus setje kan natuurlijk ook maar dan moet je altijd in M werken.
Verder is het handig om tussendoor ook een foto te maken zonder de SB800 zodat je kan vergelijken en zien wat het effect is, en indien nodig wat meer of minder vermogen instellen op je SB800.
Groeten Jan