Nikkor 80-200/2.8

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » za apr 07 2007 5:14 pm

Zou dat veel verschil maken Cees? ik weet het niet.
Ik heb deze week ook een 80-200AFS gekocht (na lang dubbel tussen deze en een 70-200) en ik had mijn zinnen gezet op de S maar ik heb helaas geen vergelijk.
Ik heb de 1.4 converter er op en merk geen verschil in snelheid als ik die er nu wel of niet op heb. (zeer zwaar gecropt zie je wel verschil)
Ik heb de 2.0 er vandaag ook op gehad en dat is echt huilen.
Ondanks dat er genoeg licht was is de AF erg zenuwachtig en zo kan ik hem absoluut ook niet gebruiken voor het doel waarvoor ik hem heb gekocht (snelle sportfotografie)
I.m.o. kun je de 2x converter alleen maar gebruiken i.c.m. MF
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

GdP

Bericht door GdP » wo apr 11 2007 3:36 pm

olle_griese schreef:Zou dat veel verschil maken Cees? ik weet het niet.
Ik heb deze week ook een 80-200AFS gekocht (na lang dubbel tussen deze en een 70-200) en ik had mijn zinnen gezet op de S maar ik heb helaas geen vergelijk.
Ik heb de 1.4 converter er op en merk geen verschil in snelheid als ik die er nu wel of niet op heb. (zeer zwaar gecropt zie je wel verschil)
Ik heb de 2.0 er vandaag ook op gehad en dat is echt huilen.
Ondanks dat er genoeg licht was is de AF erg zenuwachtig en zo kan ik hem absoluut ook niet gebruiken voor het doel waarvoor ik hem heb gekocht (snelle sportfotografie)
I.m.o. kun je de 2x converter alleen maar gebruiken i.c.m. MF
Dat is misschien ook het probleem wat ik heb.
Maar dan met een Soligor pro 2x convertor. De lens stelt eenmaal scherp, en daarna gaat de camera op tilt, en werkt er niets meer. :cry:
Opnieuw aan /uit zetten van de camera helpt ook niet. :(
Lens moet er gewoon eerst af. Alleen manual is er mee te werken. :(
De convertor werkt wel op mijn andere AF-S lenzen, maar daar heb ik geen enkel belang bij.

Het is erg jammer, maar het is niet anders. :(

In combinatie met mijn Nikon EL2 werkt alles prima! :)

Gerrit

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: TC

Bericht door Léon Obers » wo apr 11 2007 5:15 pm

Roger38 schreef:
George Fennes schreef:Roger,
.........
De redenatie van Nikon zou zijn dat de moter in de camera te zwaar belast zou worden, dus daarom geen TC.
Het kan dus zijn dat ik hiermee mijn camera beschadig? Tis trouwens een D50. Ik vraag me dan meteen af waarom de motor met een convector erop zwaarder belast wordt. Moet ie harder draaien of heeft ie meer weerstand?
Motor wordt waarschijnlijk ietsje zwaarder belast door een doorkoppeling van de AF draaistift in de tele-converter. Maar op zichzelf geloof ik niet dat dit enige negatieve gevolgen heeft. Het AF-motortje in een Nikon D50 camera (en wat ik zelf merk in een D80) is beslist lichter dan van de pro cameramodellen van Nikon. Maar men ondervangt dat met een veel grotere vertagingsoverbrenging. Dus het motortje draait met dezelfde toeren een minder hoog toerental van de AF-stift in een normaal (niet AF-S) autofocus objectief.
Zo is de AF-snelheid van mijn D1X circa 2x zo hoog als bij een D80.

Die grotere overbrenging merk je ook als je andersom, aan een gekoppelde handmatige scherpstelling van een lens draait (niet elke lens heeft dat), *door* de mechanische overbrenging heen.
Het motortje draait met die mechanische overbrenging.
Lichter in de meer directe overbrenging van bijv. de D1x
Zwaarder door de grotere overbrengingsverhouding van motor met AF-stift in een D80.

Overigens moet je dat draaien aan de scherpstelling tegen de AF-mechaniek in (camera uitgeschakeld), behoedzaam doen om beschadigingen te voorkomen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo apr 11 2007 5:32 pm

Nee, Olle, ik bedoelde dat Kees een AF-S heeft en dat je daarop dus wel een Nikon converter kunt zetten, terwijl dat (officieel) op een AF-D niet kan.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

marcb_1977
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door marcb_1977 » vr jul 20 2007 2:57 pm

Of de AF-D versie werd mij verteld dat alleen de 1.4 en 1.7 mogelijk is. 2.0 werd niet genoemd dus zal ook wel niet mogelijk zijn.

Ik praat dan over Kenko, Soligor tc's
Mijn onderschrift is toch niet zo belangrijk. Het gaat er om wat er in het bovenschrift staat

Roberto

Bericht door Roberto » do jul 26 2007 3:04 pm

ah bon, hetzelfde advies heb ik onlangs gekregen bij het opruimen van mijn gla$bak:

ik heb nl. nog een oude nikkor 80-200 AF-D 4,5-5,6 en met een tussenring Kenko AF kan ik wat macro opnamens doen! Ik wil graag de voors- en tegens weten! Camera is een D100, firmwareversie 2.00

de voors snap ik: voor nog geen 150 eurie heb ik een set tussenringen en kan ik dit objectief behouden! zou op zich wel mooi zijn, want met de aanschaf van de fisheye en de nieuwe tamron kitlens vind ik het wel even mooi geweest! eind dit jaar wil ik nl. de body vervangen... 8)

Mits de opvolger van de D200 er dan aankomt dan... :P

Graag jullie reacties! BVD! Ik denk hierbij aan belasting motor, verlies van lichtsterkte, etc, etc... Groeten, Robbert

p.s. o ja: ik wil wel alle functies van de camera behouden! thnx...

GdP

Bericht door GdP » do jul 26 2007 3:50 pm

Roberto schreef:ah bon, hetzelfde advies heb ik onlangs gekregen bij het opruimen van mijn gla$bak:

ik heb nl. nog een oude nikkor 80-200 AF-D 4,5-5,6 en met een tussenring Kenko AF kan ik wat macro opnamens doen! Ik wil graag de voors- en tegens weten! Camera is een D100, firmwareversie 2.00

de voors snap ik: voor nog geen 150 eurie heb ik een set tussenringen en kan ik dit objectief behouden! zou op zich wel mooi zijn, want met de aanschaf van de fisheye en de nieuwe tamron kitlens vind ik het wel even mooi geweest! eind dit jaar wil ik nl. de body vervangen... 8)

Mits de opvolger van de D200 er dan aankomt dan... :P

Graag jullie reacties! BVD! Ik denk hierbij aan belasting motor, verlies van lichtsterkte, etc, etc... Groeten, Robbert

p.s. o ja: ik wil wel alle functies van de camera behouden! thnx...
Wat is de vraag? :(

Gerrit :)

Roberto

Bericht door Roberto » do jul 26 2007 4:09 pm

GdP schreef:

Hoe het zit met die motorgebeuren van mijn D100...?
(Hij moet wel blijven leven zeg maar!)

En verlies ik geen functies zoals AF e.d.? Denk ook aan verlies van lichtsterkte! hier vrees ik heel erg voor... niet alleen als ik te dichtbij kom!?

Natuurlijk kan ik beter echt 1:1 macro-glas kopen, maar dat doen we nu nog maar even niet! Maar kan ik hier met die AF-ringen mee gaan doen? wat niet bijvoorbeeld...

thnx, gerrit en anderen!

Groeten, Robbert

GdP

Bericht door GdP » do jul 26 2007 5:12 pm

Roberto schreef:
GdP schreef:

Hoe het zit met die motorgebeuren van mijn D100...?
(Hij moet wel blijven leven zeg maar!)

En verlies ik geen functies zoals AF e.d.? Denk ook aan verlies van lichtsterkte! hier vrees ik heel erg voor... niet alleen als ik te dichtbij kom!?

Natuurlijk kan ik beter echt 1:1 macro-glas kopen, maar dat doen we nu nog maar even niet! Maar kan ik hier met die AF-ringen mee gaan doen? wat niet bijvoorbeeld...

thnx, gerrit en anderen!

Groeten, Robbert
Ik gebruik zelf nooit meer de 1 ring. En daar kon mijn F80 uitstekend mee overweg.

Gerrit

Roberto

Bericht door Roberto » do jul 26 2007 6:23 pm

huh? 1 ring? F80? Waar schiet ik hier mee op? plz uitleg plz...

Dank u wel

Groeten, Robbert

Roberto

Bericht door Roberto » vr jul 27 2007 12:39 am

bon, dit schiet niet op zo of ben ik nu ongeduldig? niemand die met die tussenringen van kenko heeft gewerkt? lijkt me stug... Groeten, Robbert

GdP

Bericht door GdP » vr jul 27 2007 1:04 am

Roberto schreef:huh? 1 ring? F80? Waar schiet ik hier mee op? plz uitleg plz...

Dank u wel

Groeten, Robbert
De F80 is vergelijkbaar met de D100, als we naar de mechanische kwaliteiten kijken. Er zit gewoon een iets minder krachtige motor in. Een lens scherpstellen via meerdere ringen kost gewoon meer vermogen. En dat red dat motortje niet.

Gerrit

Roberto

Bericht door Roberto » vr jul 27 2007 1:44 am

Dank je, Gerrit!!! voor je reactie als zijnde enige momenteel!

Hoe komt het dan dat meerdere mensen dit mij aanbevelen! HongSien kwam als 1e met het advies en bij navraag bij gerenomeerde fotowinkels werd ook gezegd dat ik vooral het objectief niet weg moest doen... tenzij ik macro 1op1 moest willen kieken van dichtbij!

Graag u allen reactie, plz... hij is fijn... :roll:

Groeten, Robbert

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » vr jul 27 2007 11:30 am

Roberto, gelukkig ben je niet ongeduldig.
Stel je vraag eens aan Nikon support of het Nikon servicepoint.
Alleen 1 tip; verwacht niet dezelfde dag nog antwoord..........

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

GdP

Bericht door GdP » vr jul 27 2007 11:53 am

AF Zoom-Nikkor 80-200 mm f/4.5-5.6 D

3 op een (D1X)

Another light-weight, plastic design for the low-end market segment, this 80-200 functions quite nicely as long as you don't drop it. Manual focusing is difficult due to the very narrow focusing collar located in front of the lens.
Optically, quite decent results are obtained if you are not nitpicking too much. There are traces of chromatic aberration across the entire frame which the targeted users likely won't notice at all, and sharpness should cater adequately for their needs as well. At f/8 or thereabouts, the best image quality is found. Image contrast is lower than I'm used to see in my professional lenses and colour saturation is slightly muted (neither trait hardly surprising). There is very slight barrel distortion at the short end of the zoom range and more evident pincushion on the long end.

http://www.naturfotograf.com/index2.html

Volgens mij is het gewoon een rot lens. Inmiddellijk verkopen, zolang je er nog geld voor kan maken.

Ik denk dat dit veel beter werkt. Ik heb daar al jaren plezier van, en je hebt totaal geen last van lichtverlies.
Bovendien vraag ik mij af hoe nuttig AF en VR zijn op een macro-objectief?

Gerrit

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”