Welk photoshop programma kopen?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Welk photoshop programma kopen?

Bericht door ahhveurink » wo okt 21 2009 2:14 pm

Beste forumleden

Ik ben voornemens om een photoshop programma te kopen. Ik wil mij meer gaan toeleggen op photoshoppen ( ga ook een cursus volgen) en wil 'zeker' zijn dat ik een programma aanschaf dat in veel mogelijkheden voorziet. Zo zag ik onlangs ook LucisArt (als plugin) op dit forum voorbij komen waarvan ik vind dat dit hele mooie plaatjes/kunstwerkjes oplevert. Ik realiseer me dat het ene programma duurder is dan het andere maar wat adviseren jullie?

Groet Anja

Marten
Forumlid
Forumlid

Re: Welk photoshop programma kopen?

Bericht door Marten » wo okt 21 2009 2:21 pm

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » wo okt 21 2009 2:26 pm

Beste Anja,
Photoshoppen kan maar met enkele programma's (CSn en Elements, grapje).
Als je een cursus wilt gaan volgen zou ik afwachten wat de daarbij gebruikte software is.
Er is te veel software om advies te geven wat te kopen zonder precies te omschrijven wat je ermee wilt doen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ahhveurink » wo okt 21 2009 2:58 pm

gijs sandberg schreef:Beste Anja,
Photoshoppen kan maar met enkele programma's (CSn en Elements, grapje).
Als je een cursus wilt gaan volgen zou ik afwachten wat de daarbij gebruikte software is.
Er is te veel software om advies te geven wat te kopen zonder precies te omschrijven wat je ermee wilt doen.
Groeten, Gijs
Ik snap dat er maar enkele programma's zijn, maar wat is wijsheid, de betaalbare photoshop elements ( zie antwoord Marten: http://www.fotografielessen.nl/index.ph ... lements_6/) of de veel duurdere, CS3 CS4 CS5....en wat voor voordeel heb ik van de duurdere? Ik heb vaak de indruk dat veel van de forumleden een CS programma gebruiken maar als ik het verhaal van Marten moet geloven dat 95% ook met Photoshop Elements haalbaar is, waarom dan het veel duurdere CS.....???? En hoe zit het eigenlijk met plugins, moet ik die er altijd extra bij kopen???
Overigens wil ik de cursus (uiteraard) aanpassen op het programma dat ik uiteindelijk aanschaf :D

Anja

A.Translator

Bericht door A.Translator » wo okt 21 2009 4:32 pm

Ik heb altijd naar volle tevredenheid met Photoshop Elements (PE) gewerkt, en zou nooit overwogen hebben op grote broer Photoshop (PS) over te stappen als dat laatste programma niet in een pakket zat dat ik om andere redenen kocht.

Eén van de - voor mij - grote voordelen van PE is de hulp die je in ondersteunende forums krijgt. Misschien is het in de Nederlandstalige forums anders, maar voor de Engelstalige geldt: de PE-forums bieden zeer goede, geduldige en vriendelijke hulp - een beetje zoals op dit Nikon-forum :wink2: De PS-forums zijn er duidelijk voor de professionals. Daar is niets mis mee, maar als je geen professional bent, vind je er geen warm welkom - tenzij je profi vragen stelt, natuurlijk. (aanbevolen forum voor PE: http://forums.adobe.com/community/photoshop_elements )

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » wo okt 21 2009 6:08 pm

Misschien nog een tip:

docenten in het Hoger Onderwijs (HBO en Universiteit) kunnen via Surfspot de totale CS4 bundel aanschaffen voor € 27,50.
Dan heb je dus ook InDesign, Illustrator, Dreamweaver, Flash, Acrobat; de hele donderse bende.
Je kunt maar een exemplaar aanschaffen. Maar wel in het Engels, in het Nederlands, de webbundel, de designbundel, en overal zit Photoshop CS4 bij. Dus als je een verre vriend, buurman of familielid hebt in het HO, bel hem eens.
Voor nog geen drie tientjes is dat wel de moeite.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

A.Translator

Bericht door A.Translator » wo okt 21 2009 6:50 pm

Jaap Driest schreef:Misschien nog een tip:

docenten in het Hoger Onderwijs (HBO en Universiteit) kunnen via Surfspot de totale CS4 bundel aanschaffen voor € 27,50.
[...]
Dat is zeker de moeite waard! Ik betaal al jaren zo'n 800 euro elke twee jaar of zo om mijn pakket met Dreamweaver, Fireworks etc. te upgraden (wel ooit begonnen met een heel voordelige upgrade van DW 1.2 naar DW 6 naar Studio 8 en zo verder).

Maar, uh..., jouw reactie lijkt er van uit te gaan dat PS beter is dan PE? Ook voor niet professionals? Het lijkt me dat TS geen prof is.

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Frank B » vr okt 23 2009 3:11 pm

Jaap Driest schreef:Misschien nog een tip:

Dan heb je dus ook InDesign, Illustrator, Dreamweaver, Flash, Acrobat; de hele donderse bende.
Je kunt maar een exemplaar aanschaffen. Maar wel in het Engels, in het Nederlands, de webbundel, de designbundel, en overal zit Photoshop CS4 bij. Dus als je een verre vriend, buurman of familielid hebt in het HO, bel hem eens.

:oohh: Lijkt mij stug, de CS4 mastercollection (totaal bundel) kost toch al gauw zo'n 3000 euri's hoor.
http://www.adobe.com/nl/products/creati ... ollection/

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr okt 23 2009 3:32 pm

Toch is het zo Frank B.
Overigens is een van de gebruikersvoorwaarden dat de docent de software zelf gebruikt en dus niet doorspeelt aan anderen. Ook als het dienstverband zou eindigen, is het gebruikersrecht verlopen.
Voor mij dus het dilemma dat het ingewikkeldste, meest professionele programme de goedkoopste optie is, want PE wordt niet met korting aangeboden.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr okt 23 2009 4:01 pm

joepert schreef:Voor mij dus het dilemma dat het ingewikkeldste, meest professionele programme de goedkoopste optie is, want PE wordt niet met korting aangeboden.
als het echt goedkoop moet :wink: Gimp of Picasa, beide gratis.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”