optionele beeld instellingen

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Scheltes

optionele beeld instellingen

Bericht door Scheltes » wo okt 21 2009 7:57 pm

Beste mensen,
Sinds kort ben ik in het bezit van d300. Het bestuderen van de gebruiksaanwijzing ervaar ik als een hele kluif. Ik ben daar nog lang niet klaar mee. Van internet heb ik de 3 D2x en 2 andere beeld instellingen gedownload en naar de camera flashkaart uitgepakt en in de camera geladen (ik weet niet of ik het zo allemaal wel goed zeg/uitleg). Ook van internet heb ik instel gidsen voor de D300 gehaald zie: http://www.geuzens.net/bd/D300.xlsx. Waar ik maar niet achter kan komen is hoe ik die moet gebruiken. Wie wil en kan mij uitleggen hoe ik die instellingen op de d300 kan toepassen? Kortom: op welke manier kan ik van deze instellingen gebruik maken? Hoe voer ik ze in de camera? Ik zou graag willen, dat jullie me niet adviseren ze niet te gebruiken of zeggen, dat het zinloos is er gebruik van te maken, maar ik zou graag (technische) uitleg willen hoe ik die instellingen in de camera kan invoeren. Voor de eerder genoemde beeld instellingen vond ik een stap voor stap "installatie"uitleg.
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Jan.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: optionele beeld instellingen

Bericht door Cees » wo okt 21 2009 8:05 pm

Jan, je hebt vier geheugenbanken in je D300, die kun je zelf instellen. Hier staan nu een aantal voorbeelden hoe je die geheugenbanken kunt instellen. Alleen staat hier overal A bij het Geheugenbank Opnamemenu. Verander dat in B, C en D als je een andere instelling wilt. Succes.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » wo okt 21 2009 8:10 pm

misschien moet je eerste deze installeren als je die nog niet hebt. ?

http://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/ ... a_id/25993

ik heb die instellingen die je noemt ook geinstalleerd en ik zie ze gewoon in mijn menu staan
weet niet meer precies hoe het zat want het is al weer even terug maar dat zal vast wel worden aangegeven.

groet ruud

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo okt 21 2009 8:33 pm

Ervan uitgaande dat de Picture Controls al in de camera geladen zijn via de flashkaart: Ga naar het menu met het cameraatje, het Shooting menu. (Engels) Kies "Set Picture Control" en druk op OK, kies dan de juiste Picture Control en druk weer op OK. Klaar.

Scheltes

Bericht door Scheltes » wo okt 21 2009 11:20 pm

Bedankt voor jullie reacties.
Er is blijkbaar een misverstand.
De 3 D2x bestanden heb ik, conform http://nikonimglib.com/opc/manual/nl/op ... l_ABF.html, inderdaad via de flashkaart in de camera kunnen laden en die zijn dan ook in, ik meen, "beeldinstellingen beheren" zichtbaar net als de latere beeldinstellingen die ik van de Nikon site heb afgehaald en ook in de camera heb geladen.
Waar het mij om gaat is: hoe krijg ik de instellingen, zoals getoond in de instelgidsen (http://www.geuzens.net/bd/D300.xlsx) in mijn camera?
Cees Laarman schreef:Jan, je hebt vier geheugenbanken in je D300, die kun je zelf instellen. Hier staan nu een aantal voorbeelden hoe je die geheugenbanken kunt instellen. Alleen staat hier overal A bij het Geheugenbank Opnamemenu. Verander dat in B, C en D als je een andere instelling wilt. Succes.
Sorry Cees, ik begrijp even niet wat je bedoelt met "Hier staan nu een aantal voorbeelden hoe je geheugenbanken kunt instellen"

Graag nog jullie nadere uitleg. Hartelijk dank alvast.

Met vriendelijke groet,

Jan.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » do okt 22 2009 10:19 am

Beste Jan,

Door twee verschillende dingen in één topic te noemen schep je ook deze verwarring.

De aanvullende Beelinstellingen (zie gebruikshandleiding vanaf pagina 150) heb je volgens mijn juist geladen en hier heb je volgens mijn geen problemen.
Deze beeldsinstellingen worden toegepast op de JPEG conversie in de camera.

De link naar de spreadsheet gaat over Persoonlijke instellingen die je in 4 geheugenbanken kunt vastleggen(vanaf pagina 264 van de gebruikshandleiding).
Dit is heel iets anders, hier kun je snel schakelen tussen vaste camera instellingen voor verschillende toepassingen of omstandigheden (b.v. bij sport zul je de AF-C instellingen verfijnen naar jouw voorkeur).

Zoals altijd zou ik eerst de gebruikshandleiding eens goed doorlezen en dan zullen veel van jouw vragen al beantwoord zijn.

Succes!
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

flitslicht

Bericht door flitslicht » do okt 22 2009 10:47 am

Scheltes schreef: Waar het mij om gaat is: hoe krijg ik de instellingen, zoals getoond in de instelgidsen (http://www.geuzens.net/bd/D300.xlsx) in mijn camera?
Gewoon het hele menu doorlopen en een voor een alle genoemde instellingen aanpassen.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do okt 22 2009 11:06 am

Idd je moet deze instelling handmatig invoeren, maar die kun je dan wel vastleggen in een geheugenbank (bijv. A)

Ik heb in mijn D300 en D700 2 geheugenbanken zitten 1 voor bruiloften/ portretten en 1 voor panorama's/ landschappen zo kan ik door te switchen tussen de geheugenbanken makkelijk alle instellingen in het menu aanpassen zonder elke keer weer het hele menu door te hoeven spitten.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Scheltes

Bericht door Scheltes » do okt 22 2009 4:26 pm

Hallo Arendv,
Bedankt voor je reactie.
ArendV schreef: Door twee verschillende dingen in één topic te noemen schep je ook deze verwarring.
Het was nimmer mijn bedoeling om verwarring te scheppen door het noemen van 2 verschillende dingen in de topic. Ik wilde hiermee alleen maar aangeven, dat het laden van de door Nikon verstrekte
beeldinstellingen mij geen problemen had opgeleverd.
ArendV schreef:Zoals altijd zou ik eerst de gebruikshandleiding eens goed doorlezen en dan zullen veel van jouw vragen al beantwoord zijn.
Zoals ik al meldde is het doorlezen van de handleiding een hele kluif. Maar ik ben me er van bewust, dat het noodzakelijk is. Ik ben dan ook blij, dat je me even op weg hebt geholpen door aan te geven waar in de handleiding ik de uitleg over het vastleggen van de persoonlijke beeldinstellingen kan vinden. Ik denk, dat het een hele klus is om dat voor elkaar te krijgen. Ik geloof, dat ik daar maar even mee wacht tot ik wat meer bekend ben met de ins and outs van de camera.

Ook de overige heren bedankt voor jullie bijdrage.
Met vriendelijke groet,
Jan

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do okt 22 2009 4:37 pm

Jan, het hele werk neemt niet meer dan een halfuurtje in beslag. Het lijkt in eerste instantie moeilijker dan het is.
Groet, Cees

Lid NCN

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » do okt 22 2009 4:57 pm

Scheltes schreef:Hallo Arendv, Bedankt voor je reactie.
Graag gedaan Jan en vragen staat vrij (ik zal bij je volgende vraag niet weer meteen naar de handleiding verwijzen :mryellow: ).
Scheltes schreef:Ik denk, dat het een hele klus is om dat voor elkaar te krijgen. Ik geloof, dat ik daar maar even mee wacht tot ik wat meer bekend ben met de ins and outs van de camera.
Om de instellingen in de geheugenbanken te krijgen is niet zo veel werk als Cees al aangeeft.
Maar je moet natuurlijk wel eerst ervaring opdoen om te weten welke instellingen het beste voor jou werken, dus inderdaad een goed plan om eerst de camera te leren kennen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do okt 22 2009 5:06 pm

ArendV schreef:
Scheltes schreef:Hallo Arendv, Bedankt voor je reactie.
Graag gedaan Jan en vragen staat vrij (ik zal bij je volgende vraag niet weer meteen naar de handleiding verwijzen :mryellow: ).
Scheltes schreef:Ik denk, dat het een hele klus is om dat voor elkaar te krijgen. Ik geloof, dat ik daar maar even mee wacht tot ik wat meer bekend ben met de ins and outs van de camera.
Om de instellingen in de geheugenbanken te krijgen is niet zo veel werk als Cees al aangeeft.
Maar je moet natuurlijk wel eerst ervaring opdoen om te weten welke instellingen het beste voor jou werken, dus inderdaad een goed plan om eerst de camera te leren kennen.

Ik bedoel juist dat het bijna geen werk is. :wink:
In eerste instantie moet je even weten waar je alles kunt vinden, daarna is het een fluitje van een cent. 8)
Groet, Cees

Lid NCN

Scheltes

Bericht door Scheltes » do okt 22 2009 6:36 pm

OK. Ik doe mijn best.

Nogmaals, hartelijk dank mannen.

Groet,

Jan.

Plaats reactie