Beste forumleden,
Ik wil graag een zwart wit foto maken rechtstreeks vanuit de camera.(D80)
In de menu´s van de D80 kom ik ergens "zwart-wit" tegen, maar ook "monochroom".
Kan iemand mij uitleggen welke stand ik het beste kan nemen en waarom?
Ik bewerk mijn kleurenfoto´s ook wel eens naar zwart wit maar wil het verschil eens zien.
Vr.gr.
Mieke
monochroom of zwart wit
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: monochroom of zwart wit
Volgens de handleiding: Monochroom
Kies uit Zwart-wit, Sepia en Koelblauw (blauw en wit monochroom).
Onder het hoofdstuk: Geretoucheerde kopieën maken: het retoucheermenu
Een retoucheermenu als kopie is iets anders als opnamen direct in zwart-wit maken. Bij een instelling in zwart-wit heb je de keus om verschillende conventionele filters na te bootsen, zoals een geel- of oranjefilter.
Meer erover simpel in de handleiding.
Kies uit Zwart-wit, Sepia en Koelblauw (blauw en wit monochroom).
Onder het hoofdstuk: Geretoucheerde kopieën maken: het retoucheermenu
Een retoucheermenu als kopie is iets anders als opnamen direct in zwart-wit maken. Bij een instelling in zwart-wit heb je de keus om verschillende conventionele filters na te bootsen, zoals een geel- of oranjefilter.
Meer erover simpel in de handleiding.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di okt 20 2009 1:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Mieke53
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Begrijpend lezen is voor mij niet altijd makkelijk Leon
. Maar ik bedank je voor je moeite mij e.e.a. uit te leggen.
Ik zal het gaan uitproberen.
Vr.gr.
Mieke

Ik zal het gaan uitproberen.
Vr.gr.
Mieke
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
In het geval dat je in RAW fotografeert heeft de instelling op je camera in zwart-wit alleen effect als je je RAW (NEF) bestanden in Nikon Capture NX(2) bewerkt. In de converter van Photoshop worden de zwart-wit instellingen als "tag" in het bestand niet gelezen, en komt je beeld weer gewoon als kleur tevoorschijn als je die inlaadt.
(Dat staat nergens in een handleiding
).
Bij JPG heeft de conversie direct in de camera plaats, en is je output wel gewoon zwart-wit.
(Dat staat nergens in een handleiding

Bij JPG heeft de conversie direct in de camera plaats, en is je output wel gewoon zwart-wit.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Mieke53
- Forumlid
Ik fotografeer eigenlijk alles in RAW, maar ben een digibeet als het gaat om lezen en vooral vaktechnisch lezen.
Niettemin heb je me op weg geholpen hoor Léon en zit hier opnieuw het boek door te spitten. Pak zo de camera erbij.
Daarnaast heb ik het boekje D80 van Haasz ook uit de bieb.Kan ik ook uit putten, maar wat ik het meest mis zijn voorbeelden aan de hand van foto´s. Die zeggen mij vaak zoveel dat ik in een keer ook de tekst begrijp. Erg hè?
Maar sommige dingen snap ik dus echt niet en dat ligt echt aan mijn lees- en snap vermogen
Bedankt voor je andere tip, want daar had ik dus ook raar van opgekeken als me dat was overkomen.
Heerlijk dat jullie er altijd zo snel voor iemand zijn
Mieke
Niettemin heb je me op weg geholpen hoor Léon en zit hier opnieuw het boek door te spitten. Pak zo de camera erbij.
Daarnaast heb ik het boekje D80 van Haasz ook uit de bieb.Kan ik ook uit putten, maar wat ik het meest mis zijn voorbeelden aan de hand van foto´s. Die zeggen mij vaak zoveel dat ik in een keer ook de tekst begrijp. Erg hè?

Maar sommige dingen snap ik dus echt niet en dat ligt echt aan mijn lees- en snap vermogen

Bedankt voor je andere tip, want daar had ik dus ook raar van opgekeken als me dat was overkomen.
Heerlijk dat jullie er altijd zo snel voor iemand zijn

Mieke
- Mieke53
- Forumlid
Léon Obers schreef:In het geval dat je in RAW fotografeert heeft de instelling op je camera in zwart-wit alleen effect als je je RAW (NEF) bestanden in Nikon Capture NX(2) bewerkt. In de converter van Photoshop worden de zwart-wit instellingen als "tag" in het bestand niet gelezen, en komt je beeld weer gewoon als kleur tevoorschijn als je die inlaadt.
(Dat staat nergens in een handleiding![]()
).
Lèon,
Inderdaad, zwart wit foto gemaakt en het fotobewerkingsprogramma trekt zich er niks van aan. Hij kleurt ´m gewoon. Ervaring rijker

Gr.
Mieke