Welk standaardzoom op de D5000

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Fluitman

Welk standaardzoom op de D5000

Bericht door Fluitman » wo okt 07 2009 6:10 pm

Welk standaardzoom op de D5000.
Met zo'n objectief in combinatie met de kwaliteitssensor van de D5000 kan ik goede kwaliteit uitsnedes (en dus afdrukken) maken. (Daar heb ik dan geen extra telebereik voor nodig; meer tele heeft ook zo z'n nadelen).
Wie heeft goede suggesties (en evt. links naar reviews), als het daarom gaat.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Welk standaardzoom op de D5000

Bericht door Cees » wo okt 07 2009 6:53 pm

Ik denk dat je of naar een 16-85 moet gaan kijken, of naar een Tamron 17-50.
Over beide objectieven kun je hier genoeg vinden.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » wo okt 07 2009 6:58 pm

Beste F,

Als je rechtsboven in je scherm het woord standaardzoom intoetst krijg je al een stevige lijst met items.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

A.Translator

Bericht door A.Translator » wo okt 07 2009 8:36 pm

gijs sandberg schreef:Beste F,

Als je rechtsboven in je scherm het woord standaardzoom intoetst krijg je al een stevige lijst met items.

Dat is zo, maar het wordt al snel een geval van de bomen en het bos.
Vandaar dat ik pleit voor een Faq, of een andere, gebruiksvrienderlijker oplossing dan een Search op een forum.

Onno
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo okt 07 2009 8:40 pm

A.Translator schreef:Dat is zo, maar het wordt al snel een geval van de bomen en het bos.
Vandaar dat ik pleit voor een Faq, of een andere, gebruiksvrienderlijker oplossing dan een Search op een forum.
Zeker waar maar het ontbreekt de forumbemanning voorlopig aan tijd om zoiets samen te stellen.
Maar we houden ons aanbevolen als een vrijwilliger zich wil melden... :-)

De suggestie van Cees lijkt me een hele goede. Een tweedehands 18-70 is ook een leuke optie.

ruud.zwakenberg

Bericht door ruud.zwakenberg » wo okt 07 2009 9:10 pm

Hoi Onno,

Ik weet het niet, volgens mij levert optisch zoomen meer kwaliteit op dan achteraf croppen. Heb zelf een maandje geleden een proefje gedaan, maar ik kreeg geen mooie resultaten (met een D40).

Maar goed, 6 megapixel is niet veel als je gaat bijsnijden, wellicht is het resultaat bij hogere resoluties beter. Ben benieuwd naar de ervaringen van andere forumleden. Hamvraag is, krijg je betere resultaten met optische zoom of juist met 'computer' zoom?

Groet,
Ruud

Fluitman

Bericht door Fluitman » wo okt 07 2009 9:18 pm

Hamvraag is, krijg je betere resultaten met optische zoom of juist met 'computer' zoom?
Als ik al zie hoe mijn 'Photoshop-bijsnij-resultaten' van de Canon EOS 300D - 6 megap. er uit zien,
kan het niet anders dan dat de Nikon D5000 mij straks nog veel betere resultaten levert; uiteraard mede
afhankelijk van de standaardzoom-kwaliteit die ik nog aan het zoeken ben.

Foxy

Bericht door Foxy » vr okt 23 2009 11:36 am

Waar ga je de lens voor gebruiken en wat is je budget? Heb je ook al andere objectieven of wordt dit de enige?

Zijn wel belangrijke factoren om te bepalen welke lens bij je past...

Fluitman

Bericht door Fluitman » vr okt 23 2009 1:11 pm

Waar ga je de lens voor gebruiken en wat is je budget? Heb je ook al andere objectieven of wordt dit de enige?
Budget is niet de eerste prioriteit; hij mag dus wat kosten.
Ik fotografeer in feite alles wat mijn belangstelling trekt. Op wandelingen, totaal plaatjes(landschapjes), maar zeker
ook de fragmenten in een landschap (b.v. solitair) en macro(bloemen, beestjes, nerf van een blad). Verder ook erg leuk
en interessant, het fotograferen van mensen in alle dagelijkse situaties (ik loop dan door 'n stad, of bevindt mij in een bos of
op het strand). Liefst wil ik dus een objectief, waarmee ik dit alles in een goede kwaliteit kan vastleggen (ja, ik weet - ook
voor mij geldt dat het gemak prevaleert). Ik denk dus aan de 16-85 van Nikon (hoewel ik daar over lees, dat de bokeh niet echt
heel fraai is), maar houdt mij aanbevolen voor elke andere goede suggestie. Is b.v. de 18-135 van Nikon een aanbeveling ?
Voor beide objectieven geldt in elk geval, dat het croppen (voor diverse opnamen) in Photoshop noodzakelijk zal blijven; maar
dan zorgt de sensor van de D5000 ervoor, dat dit ook kan - met een goed eindresultaat (wat betreft, de ruis).

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » vr okt 23 2009 2:24 pm

Fluitman schreef:
Budget is niet de eerste prioriteit; hij mag dus wat kosten.
Ik fotografeer in feite alles wat mijn belangstelling trekt. Op wandelingen, totaal plaatjes(landschapjes), maar zeker
ook de fragmenten in een landschap (b.v. solitair) en macro(bloemen, beestjes, nerf van een blad). Verder ook erg leuk
en interessant, het fotograferen van mensen in alle dagelijkse situaties (ik loop dan door 'n stad, of bevindt mij in een bos of
op het strand). Liefst wil ik dus een objectief, waarmee ik dit alles in een goede kwaliteit kan vastleggen (ja, ik weet - ook
voor mij geldt dat het gemak prevaleert). Ik denk dus aan de 16-85 van Nikon (hoewel ik daar over lees, dat de bokeh niet echt
heel fraai is), maar houdt mij aanbevolen voor elke andere goede suggestie. Is b.v. de 18-135 van Nikon een aanbeveling ?
Voor beide objectieven geldt in elk geval, dat het croppen (voor diverse opnamen) in Photoshop noodzakelijk zal blijven; maar
dan zorgt de sensor van de D5000 ervoor, dat dit ook kan - met een goed eindresultaat (wat betreft, de ruis).
Ik zou voor lichtsterk glaswerk gaan en niet te veel zoom.
Maakt budget niet echt uit, koop dan de Nikkor 17-55mm 2.8 en vind je dat toch iets te prijzig worden kies dan de Tamron 17-50mm 2.8
Dan heb je in ieder geval een goede basis, scherpe prenten en de mogelijkheid om met goed fatsoen uitsnedes te maken.
Maak niet de fout te denken dat een minder lichtsterk objectief met VR het op kan nemen tegen een lichtsterk objectief zonder VR :idea:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Fluitman

Bericht door Fluitman » vr okt 23 2009 4:46 pm

George schreef : Maakt budget niet echt uit, koop dan de Nikkor 17-55mm 2.8 en vind je dat toch iets te prijzig worden kies dan de Tamron 17-50mm 2.8 Dan heb je in ieder geval een goede basis, scherpe prenten en de mogelijkheid om met goed fatsoen uitsnedes te maken.
Maak niet de fout te denken dat een minder lichtsterk objectief met VR het op kan nemen tegen een lichtsterk objectief zonder VR
Moet ik hieruit begrijpen, dat het Nikkor 17-55mm 2.8 objectief - in relatie tot mijn verhaal - op dit moment de beste keus is. Een betere keus dus dan de Nikon 16-85 resp. 18-135 objectieven; en dan vooral gelet op zaken als vervorming, paarse randjes(bij tegenlicht), donkere hoeken en minder scherpte in meestal de hoeken. Want, laten we wel zijn, met croppen versterk je ook nog eens het effect 'daarvan'. En begrijp ik hieruit dat het Nikkor 17-55mm 2.8 objectief zonder meer geschikt is voor de D5000 (zeker als je denkt aan de AF-functie) ! Ik ga eens op internet kijken, om e.e.a. te weten te komen over dit objectief in combinatie met de D5000.

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » vr okt 23 2009 5:22 pm

Fluitman schreef:
George schreef : Maakt budget niet echt uit, koop dan de Nikkor 17-55mm 2.8 en vind je dat toch iets te prijzig worden kies dan de Tamron 17-50mm 2.8 Dan heb je in ieder geval een goede basis, scherpe prenten en de mogelijkheid om met goed fatsoen uitsnedes te maken.
Maak niet de fout te denken dat een minder lichtsterk objectief met VR het op kan nemen tegen een lichtsterk objectief zonder VR
Moet ik hieruit begrijpen, dat het Nikkor 17-55mm 2.8 objectief - in relatie tot mijn verhaal - op dit moment de beste keus is. Een betere keus dus dan de Nikon 16-85 resp. 18-135 objectieven; en dan vooral gelet op zaken als vervorming, paarse randjes(bij tegenlicht), donkere hoeken en minder scherpte in meestal de hoeken. Want, laten we wel zijn, met croppen versterk je ook nog eens het effect 'daarvan'. En begrijp ik hieruit dat het Nikkor 17-55mm 2.8 objectief zonder meer geschikt is voor de D5000 (zeker als je denkt aan de AF-functie) ! Ik ga eens op internet kijken, om e.e.a. te weten te komen over dit objectief in combinatie met de D5000.
Ja dat heb je goed gezien, maar ....................................................... daar hangt wel een prijskaartje aan :oops:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr okt 23 2009 5:48 pm

De 16-85 VR lijkt wat meer in aanmerking te komen. Natuurlijk is de 17-55 geweldig, maar die is gewoon prijzig, ook in verhouding met je D5000. Tenzij je aan een mooie tweedehands 17-55 kunt komen. Dan moet je op iets van 700 Euro rekenen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » vr okt 23 2009 6:58 pm

Patrick schreef:De 16-85 VR lijkt wat meer in aanmerking te komen. Natuurlijk is de 17-55 geweldig, maar die is gewoon prijzig, ook in verhouding met je D5000. Tenzij je aan een mooie tweedehands 17-55 kunt komen. Dan moet je op iets van 700 Euro rekenen.
Patrick de TS schreef: Budget is niet de eerste prioriteit; hij mag dus wat kosten.
Vandaar de Nikkor maar als alternatief zou ik de Tamron 17-50mm 2.8 nemen met ingebouwde motor.
Alleen weet ik niet wat daar nu de prijs van is en hij al leverbaar is, maar een nieuwe Tamron zal zeker voordeliger zijn dan een gebruikte Nikon :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr okt 23 2009 7:02 pm

George Fennes schreef:Vandaar de Nikkor maar als alternatief zou ik de Tamron 17-50mm 2.8 nemen met ingebouwde motor.
Alleen weet ik niet wat daar nu de prijs van is en hij al leverbaar is, maar een nieuwe Tamron zal zeker voordeliger zijn dan een gebruikte Nikon :wink:
Wellicht niet helemaal het draadje om dit uit te vechten, maar de Nikon is toch wel een heel ander kwaliteit objectief. Optisch maakt het niet zoveel uit, maar al het andere is onvergelijkbaar anders. De AF bijvoorbeeld alleen al vind ik een reden om voor de 17-55 te kiezen.

Maar de TS heeft gelijk; beter gelijk wat goeds kopen. Uiteindelijk is je standaard objectief toch het objectief waar je (waarschijnlijk) de meeste foto's mee zult maken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”