64bits OS

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Jay

64bits OS

Bericht door Jay » di okt 20 2009 7:02 pm

Sinds kort ben ik er achter gekomen dat mijn Moederbord en Videokaart beiden 64Bits OS ondersteunen.
Momenteel heb ik al 4Gb intern geheugen (max dat 32bits kan lezen waarvan 3.2 gebruikt word), daarbij heb ik al geruime tijd een extra 4Gb aan intern geheugen liggen dat stof aan het verzamelen is.
Nu weet ik dat 64bit daar nog eens 4Gb bovenop kan lezen en (zo even uit mijn hoofd) 6,5Gb kan gebruiken.
(Foutje van de winkel geweest, 4Gb intern geheugen bestellen en 8Gb thuisgestuurd krijgen en maar voor 4Gb betalen)

Nu zit ik er dus sterk over te denken om een format te doen en lekker mijn Windows 7 64bit te instaleren.

Waar gebruik ik mijn pc het meest voor:
Grotendeels Capture NX en Photoshop en daarnaast hou ik wel van een game of 2. En dan heb ik het over de games die nogal wat vragen van je PC :) (voor de kenners: Prototype, Anno 1404, Call of Duty, NFS Shift etc etc)

Nu is mijn vraag heeft iemand hier al ervaring met 64bit?
Zoja, wat zijn voor jou de voor en/of nadelen?
Is het de moeite waard om die overstap te maken waarvoor ik mijn pc gebruik?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: 64bits OS

Bericht door MartijnM » di okt 20 2009 7:21 pm

Hoi Jay,

Ik gebruik al tijden 64-bits Windows versies, eerst XP en Vista, nu 7. Draait zeer stabiel. Op 64-bit kan Windows de volledige 4GB gebruiken. Overigens de maximale hoeveelheid geheugen die een 64-bit versie van Windows XP/Vista/7 kan aanspreken 8GB tot 192GB, afhankelijk van de versie (Home, Ultimate, e.d.).

Zelf heb ik 8GB in mijn machine en dat komt vaak goed uit. Zo is het laden van veel foto's in CS4 geen enkel probleem en kan ik het aantal stappen in de geschiedenis bij bijv. Photoshop lekker opkrikken. Het grootste voordeel heb je met 'echte' 64-bits programma's, want die zijn sneller (Photoshop CS4 ca. 20%). 32-bits programma's draaien zoals normaal. Geen voordeel daarmee dus... Let wel op dat voor sommige oudere randapparatuur niet altijd 64-bit drivers beschikbaar zijn, check dat dus van te voren.

XP 64-bit zou ik vandaag de dag niet meer gebruiken als ik jou was, want die is te exotisch als het om drivers etc. gaat. Zo is bijvoorbeeld iTunes niet te installeren, want die kent XP 64-bit niet.
Buy film, not megapixels...

ArTe

Bericht door ArTe » di okt 20 2009 8:00 pm

Ook hier een probleemloze 7 installatie op 64 bit. Qua games: Flightsimulator draait prima, verder heb ik nog niet veel opnieuw geprobeerd. Lightroom en CS4 lopen aanzienlijk sneller.

Ik had één exotisch randapparaat, via de compatibiliteitsmodus (snel uitspreken :wink: ) bleef ook die gewoon werken.

Omdat ik maar 4G heb kan ik je niets vertellen over het adresseren van meer geheugen.

Jay

Bericht door Jay » di okt 20 2009 10:29 pm

Dank voor de reacties :) Ik heb inmiddels toch besloten over te stappen op 64bit wat ik dus inmiddels ook heb gedaan :)

Ik draai nu dus op 64bit met 8Gb intern geheugen 8)
Nu nog de ellende om al mijn software opnieuw te installeren :(

hoefnix

Bericht door hoefnix » di okt 20 2009 10:38 pm

Arte, dat zou je wel hebben moeten merken: Je 64 bit OS zou nu gewoon precies 4GB aan RAM moeten kunnen gebruiken. Onder een 32 bit OS heeft ie altijd zowat een gig aan "andere prullaria" nodig, en kan ie het niet voor RAM gebruiken.... Vandaar dus die 3.2G die je vaak als maximum bij 32 bit ziet....

Ik heb ook 8G in mijn werkstation zitten. Mijn video kaart doet het niet goed onder 64 bit Linux. :-( Hij zit dus regelmatig te swappen terwijl dat eigenlijk niet nodig is. Vervelend. :-( Maar goed. Binnenkort komt er weer een nieuwe versie van Ubuntu, en die ga ik dan maar weer even proberen. Hopelijk is het opgelost. :-)

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » di okt 20 2009 10:58 pm

Hier ook een tevreden gebruiker van Windows 7 Ultimate x64. Heb nu ook 4GB geheugen er in zitten en ga binnenkort uitbreiden naar 8GB. Photoshop, Illustrater en Dreamweaver CS4 lopen een stuk lekkerder nu alleen mijn overige software loopt een beetje het zelfde als op de 32bit versie. Draai het nu al een maand of 3 en zeg in 1 woord: GEWELDIG :D

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » di okt 20 2009 11:02 pm

Het laatste probleem dat ik met 64 bits had, was dat een bepaalde versie van Capture NX2 niet wilde installeren. Nikon ondersteunt (net als een aantal andere toko's) officieel geen 64-bits Windows-versies.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » di okt 20 2009 11:04 pm

Roelof schreef:Het laatste probleem dat ik met 64 bits had, was dat een bepaalde versie van Capture NX2 niet wilde installeren. Nikon ondersteunt (net als een aantal andere toko's) officieel geen 64-bits Windows-versies.
Daar had ik geen problemen mee. Het enige waar ik tegenaan liep was dat ik viewNX in XP mode moet laten draaien. Hij doet het wel normaal onder windows 7 maar dan laat ie de tumbnails zien als allemaal de zelfde foto. Voor de rest nog geen problemen tegen gekomen...

adri
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door adri » do okt 22 2009 12:03 pm

in PCM van augustus stond een vergelijk van vista,vista 64,win7,win7 64
voor photoshop cs4 vijftien bewerkingen bij elkaar opgeteld :
vista 32 bit = 320,6 sec
vista 64 bit = 283,5 sec
win 7 32 bit= 318,3 sec
win 7 64 bit = 285,4 sec
Dit is wel windows 7 RC

pa0mrl

Bericht door pa0mrl » vr okt 23 2009 12:43 am

Precies de situatie van mij. Ik heb het vandaag gedaan en kan zien dat er nu inderdaad 4 GB wordt gebruikt en dat er programma's zijn die genieten van de hoeveelheid memory die ze nu kunnen gebruiken.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr okt 23 2009 6:23 pm

adri schreef:in PCM van augustus stond een vergelijk van vista,vista 64,win7,win7 64
voor photoshop cs4 vijftien bewerkingen bij elkaar opgeteld :
vista 32 bit = 320,6 sec
vista 64 bit = 283,5 sec
win 7 32 bit= 318,3 sec
win 7 64 bit = 285,4 sec
Dit is wel windows 7 RC
Niet echt significante verschillen dus... Ik begreep dat Windows 7 een stuk sneller zou moeten zijn. :huh:

De vraag is natuurlijk wel hoeveel zin het heeft om een OS te testen door een applicatie wat bewerkingen te laten doen. Het onderliggende OS lijkt me daarbij van ondergeschikt belang, afgezien van het feit of het een 32- of 64 bits versie is. En dat zie je hier ook in de cijfers terugkomen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”