RAID 1 of 0+1
RAID 1 of 0+1
Ik gooi mijn NAS (Netgear SC101) de deur uit. Te langzaam en niet zeker genoeg. Ben reeds wat foto's kwijt.
Nu is de vraag welke RAID-configuratie zal ik nemen? Een OS HD met daarnaast een RAID 1 combinatie (3 HD's in totaal) of een RAID 0+1 voor het OS en de foto's (4 HD's in totaal).
De eerste is mijn inziens het goedkoopst en zorgt voor redundante data
De tweede doet het zelfde voor meer geld en is sneller (vanwege het stripping)
Zal je de snelheid echt merken? En zie ik nog ander zaken over het hoofd?
Groet Patrick
Nu is de vraag welke RAID-configuratie zal ik nemen? Een OS HD met daarnaast een RAID 1 combinatie (3 HD's in totaal) of een RAID 0+1 voor het OS en de foto's (4 HD's in totaal).
De eerste is mijn inziens het goedkoopst en zorgt voor redundante data
De tweede doet het zelfde voor meer geld en is sneller (vanwege het stripping)
Zal je de snelheid echt merken? En zie ik nog ander zaken over het hoofd?
Groet Patrick
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: RAID 1 of 0+1
Helemaal het onderwerp waar ik ook al een tijd mee rondloop.
- wat is je budget;
- hoeveel capaciteit vereis je?
Ik werk momenteel met twee schijven van 1 GB/Raid 1 die met een FireWire aan de Desktop hangen.
Maar ik weet nog steeds niet of ik helemaal safe zit. Dus zeer regelmatig backup ik de hele zooi ook nog eens naar een externe HD.
Ik ga dit topic met interesse volgen!
- wat is je budget;
Ik werk momenteel met twee schijven van 1 GB/Raid 1 die met een FireWire aan de Desktop hangen.
Maar ik weet nog steeds niet of ik helemaal safe zit. Dus zeer regelmatig backup ik de hele zooi ook nog eens naar een externe HD.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Waarom zou je het OS op de NAS zetten? Dat zou ik op de disk in de pc of mac laten en alleen data op het NAS.
Hoi Gobert,Gobert schreef:Helemaal het onderwerp waar ik ook al een tijd mee rondloop.
- wat is je budget;
Budget wordt pas na het ideale doel vastgesteld

Capaciteit wordt voor eerst op 500GB gemirrored gesteld (voor als nog genoeg heb 22 GB verbruikt in de jaren 2005-2009, Nu een D90 10 MB per NEF ipv 6MB in de genoemde jaren en schiet steeds vaker) Desondanks kan ik daar nog even mee voorruit.
Raid 0+1 Zou het zelfde moeten opleveren als jij hebt Gobert alleen sneller dan je huidige configuratie dus niet safer ??!! Althans volgens de theorie zoals ik die begrepen heb.
Groet Patrick
Een RAID 0+1 vereist 4 HD's en op mijn moederboard zitten maar 4 SATA aansluitingen Dus de gehele combinatie zou dan voor OS en Data (foto's) worden gebruikt. Verder wordt het dan geen NAS meer maar een RAID config op de desktop "himself". De NAS doe ik niet weg maar wordt niet voor een redundante opslag voor mijn foto's gebruikt .....Mark Verheijen schreef:Waarom zou je het OS op de NAS zetten? Dat zou ik op de disk in de pc of mac laten en alleen data op het NAS.
Of zie ik dat verkeerd ?
Groet Patrick
Ok, dus je zoekt geen losse NAS, maar een aantal disken in de PC?
Kan, maar zou voor mij niet werken. Ik wil graag een centrale opslag, waar ik dan vanaf PC en MacBook bij kan.
Kan, maar zou voor mij niet werken. Ik wil graag een centrale opslag, waar ik dan vanaf PC en MacBook bij kan.
- Gobert
- Clublid
Ik probeer het te volgen mensen. Ben een redelijke computeranalfabeet.
Kan iemand mij eens de meest ideale, safe, snelle en qua capaciteit niet beperkte configuratie aangeven die je gewoon aan je Windows desktoppie thuis kunt hangen.
Het OS interesseert me weinig, als m'n foto's maar safe zijn.
Oh ja PBReev: ik spaar me het brood uit de mond om mijn hobbies te bekostigen.
Kan iemand mij eens de meest ideale, safe, snelle en qua capaciteit niet beperkte configuratie aangeven die je gewoon aan je Windows desktoppie thuis kunt hangen.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Met 4 schijven en RAID 0 + 1 heb je een effectief gebruik van 50 %, ga je over op RAID 5 dan zit je met 4 schijven al op 75%. Raid 0 + 1 is overigens wel sneller.
Nu werk ik met een PC met daarin 4 hdd's van 500GB in RAD5, effectief iets van 1475GB en het heeft me al 3 keer gered (3 kapotte HDD's de afgelopen 3 jaar, fijn spul dat Samsung)
Ik ben voornemens om een nieuwe PC te maken met daarin 2 SSD's in RAID1 en 4 HDD's in RAID5. Dus snel opstarten met de SSD's en veilig de plaatjes opslaan. Ook heb daarnaast nog losse USB schijven voor backup
Nu werk ik met een PC met daarin 4 hdd's van 500GB in RAD5, effectief iets van 1475GB en het heeft me al 3 keer gered (3 kapotte HDD's de afgelopen 3 jaar, fijn spul dat Samsung)
Ik ben voornemens om een nieuwe PC te maken met daarin 2 SSD's in RAID1 en 4 HDD's in RAID5. Dus snel opstarten met de SSD's en veilig de plaatjes opslaan. Ook heb daarnaast nog losse USB schijven voor backup
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
kan je niet beter met een extern werken, nas. als er ingebroken wordt en ze nemen de pc mee dan ben je nog alles kwijt. ik heb 1 harddisk onder het bureau geschroefd of ergens in een kastje of op zolder.
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
- Gobert
- Clublid
Een extern systeem heeft ook mijn voorkeur, dus dat gebruik ik ook. Maar ook daarin kun je met RAID's werken. Ook daarin heb je diverse systemen en zie je door de bomen het bos niet meer.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- woudew
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik heb een raid0 voor mijn OS (met twee raptors van 150gb).
De normale opslag voor mijn foto´s e.d. staat op een gewone HD, bij het overzetten wordt er automatisch een back-up gemaakt naar een externe HD met 2 fysieke harde schijven die in een raid1 staan
De normale opslag voor mijn foto´s e.d. staat op een gewone HD, bij het overzetten wordt er automatisch een back-up gemaakt naar een externe HD met 2 fysieke harde schijven die in een raid1 staan
- sumar
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik doe hetzelfde: Raid 1 in een externe box en een regelmatige backup daarvan gaat extern (heb 2 schijven die ik wissel). De systeemschijf wordt alleen gebackupt (vooraf) bij een OS upgrade.Gobert schreef: Ik werk momenteel met twee schijven van 1 GB/Raid 1 die met een FireWire aan de Desktop hangen.
RAID is geweldig maar geen vervanging voor backup, bij inbraak/brand/blikseminslag ben je nog steeds alles kwijt.
Kijk eens naar Drobo. Daar kun je makkelijk de schijven verwisselen/bijprikken. Klein nadeel: niet goedkoop. Ook hiervoor geldt dat je eigenlijk nog steeds een backup moet maken die je extern bewaard.Gobert schreef:Ik probeer het te volgen mensen. Ben een redelijke computeranalfabeet.
- Gobert
- Clublid
Drobo had ik idd al in de picture.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- Brenzef
- Forumlid
Volgens mij maar 1 goede mogelijkheid die altijd werkt en zich voor mij in de praktijk meerdere malen bewezen heeft.

- sumar
- Forumlid
Nette oplossing.
Hoe en waar doe je dat, die 500GB extern via het netwerk?
Hoe en waar doe je dat, die 500GB extern via het netwerk?