nieuw: Nikon AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR
Re: nieuw: Nikon AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR
Ben zelf benieuwd hoe de VR uitpakt bij MACRO.
Statief thuis laten voor de bloemetjes en bijtjes etc lijkt me ERG handig.
Statief thuis laten voor de bloemetjes en bijtjes etc lijkt me ERG handig.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Bult,
Ik lees her en der dat VR niet echt effectief is bij macro-foto's.
Bovendien helpt VR niet echt als het onderwerp beweegt.
Groeten, GIjs
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Weet iemand trouwens te vertellen tot waar het maximale diafragma gaat? Want dat zal wel verlopen van 3,5 naar...6.3? Zoiets?
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Tom,
Volgens Bartjes gaat het diafragma tot 3.5 min twee stops bij 1:1 oftewel 7.0.
Groeten, GIjs
Volgens Bartjes gaat het diafragma tot 3.5 min twee stops bij 1:1 oftewel 7.0.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Apart. Op F/7.1 garandeert Nikon toch geen correcte AF meer?
Bij 1:1 gebruik je ook geen AF...Tom schreef:Apart. Op F/7.1 garandeert Nikon toch geen correcte AF meer?
- Léon Obers
- Forumlid
Dat geldt meestal voor expliciet een vaste brandpunt met een ontwerp waarbij niet gebruik wordt gemaakt van interne scherpstelling en waarbij een werkelijke tubesverlenging optreedt bij instelling op dichtbij. Bij interne scherpstelling waarbij er geen tubesverlenging optreedt is het de vraag of de lichtsterkte in diezelfde mate afneemt. (Bijv. bij een voorzetlens waar ook geen tubesverlenging plaats heeft, blijft de lichtsterkte gelijk).gijs sandberg schreef: Volgens Bartjes gaat het diafragma tot 3.5 min twee stops bij 1:1 oftewel 7.0.
Verder zijn de meeste Nikon micro lenzen van een zodanig ontwerp dat de brandpunt meetbaar varieert. Dus ondanks de specs van een vaste "85mm" kan de werkelijke brandpunt bij bepaalde vergrotingsmaatstaven nogal wat afwijken. Er is dus geen pijl te trekken op wat de werkelijke lichtsterkte zal zijn van de 85mm bij een vergrotingsmaatstaf 1:1 Mocht iemand te zijner tijd eens in de gelegenheid zijn de lens te proberen, kun je wellicht de praktische volle opening aflezen in de camera.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo okt 21 2009 11:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Eh, daar heb je best wel een punt.yoyo schreef:Bij 1:1 gebruik je ook geen AF...Tom schreef:Apart. Op F/7.1 garandeert Nikon toch geen correcte AF meer?

Gijs Canongijs sandberg schreef:Beste Bult,

Ik ben benieuwd of Nikon dit OOK kan waarmaken

Laat ze lekker claimen. Die bewegende tak krijg je er echt niet stil mee...deBult schreef:Gijs Canongijs sandberg schreef:Beste Bult,
Bovendien helpt VR niet echt als het onderwerp beweegt.claimt bij haar nwe 100 mm Macro dat de VR (IS) EXPLICIET helpt in het Macro bereik.
Dat nikon de D3s uitbrengt, kan ik nog wel begrijpen, maar ik had i.p.v. van deze nieuwe DX micro 85 toch liever gehad dat ze met een nieuwe 85mm 1,4 zouden komen want de oude is echt aan vervanging toe.
gr ben
gr ben
Die 85mm f/1.4 wordt door verschillende bronnen ook op zeer afzienbare termijn verwacht.
YoYo / Gijs: dat VR niet helpt als het ONDERWERP beweegt begrijp ik best: ik ben ook nog steeds op zoek naar een statief dat dit verhelpt ......yoyo schreef:Laat ze lekker claimen. Die bewegende tak krijg je er echt niet stil mee...deBult schreef:Gijs Canongijs sandberg schreef:Beste Bult,
Bovendien helpt VR niet echt als het onderwerp beweegt.claimt bij haar nwe 100 mm Macro dat de VR (IS) EXPLICIET helpt in het Macro bereik.

VR / IS is vooral bedoeld om de beweging van de fotograaf te compenseren ... en DeBult heeft -net als zovelen- niet zo'n vaste (macro) hand.
Daar ben ik het mee eens. Dat was veel interessanter geweest.benikon schreef:...maar ik had i.p.v. van deze nieuwe DX micro 85 toch liever gehad dat ze met een nieuwe 85mm 1,4 zouden komen...
De aankondiging. Maar voordat die dan eens een keer te koop is? De AF-S 70-200mm f/2.8G II is al op 30 juli aangekondigd, maar ik zie hem nog nergens te koop.joepert schreef:Die 85mm f/1.4 wordt door verschillende bronnen ook op zeer afzienbare termijn verwacht.
Ik denk dat ik daar dus niet op ga wachten, die nieuwe 85mm f/1.4.