Instellingen al bij opname voor zwart-wit?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
A.Translator

Instellingen al bij opname voor zwart-wit?

Bericht door A.Translator » zo okt 25 2009 12:20 pm

Mijn zojuist aangeschafte 85mm zal vooral gebruikt worden voor portretten. Die wil ik uiteindelijk in zwart-wit hebben.

Zijn er instellingen waarmee ik al bij opname rekening moet houden? Zodat ik niet bij de omzetting naar zwart-wit hoef te denken: "Sh*t, had ik daar maar eerder aan gedacht".

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Instellingen al bij opname voor zwart-wit?

Bericht door Patrick » zo okt 25 2009 1:24 pm

Schiet in RAW. Dan maken de instellingen niets uit omdat je het achteraf toch nog kunt aanpassen. Afgezien van sluitertijd, diafragma, ISO en zo natuurlijk... :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

A.Translator

Bericht door A.Translator » zo okt 25 2009 1:55 pm

Patrick schreef:Schiet in RAW. Dan maken de instellingen niets uit omdat je het achteraf toch nog kunt aanpassen. Afgezien van sluitertijd, diafragma, ISO en zo natuurlijk... :mryellow:
Bedankt. In RAW schieten heb ik me inmiddels al aangewend. Het is werkelijk fantastisch wat je daarna allemaal nog kunt doen. Net toveren!

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » zo okt 25 2009 1:56 pm

A.Translator schreef: Net toveren!
Fotograferen is toch ook toveren met licht? :mryellow:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo okt 25 2009 1:59 pm

Hallo A, als je in raw shiet en het toestel op zwart/wit instelt, zie op je display ook een zwart/wit plaatje, zie je gelijk hoe het er uit ziet.

Groeten Jan.

A.Translator

Bericht door A.Translator » zo okt 25 2009 2:32 pm

Grojan schreef:Hallo A, als je in raw shiet en het toestel op zwart/wit instelt, zie op je display ook een zwart/wit plaatje, zie je gelijk hoe het er uit ziet.
Groeten Jan.
Aha! Dank Jan, naar zoiets was ik op zoek.
Helemaal mee eens, Cees, met dat toveren met licht.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma okt 26 2009 9:38 am

Zie ook het effect van instellingen van de camera op verwerking in verschillende RAW-converters:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 40#p310140
Vriendelijke groet, Léon Obers

A.Translator

Bericht door A.Translator » ma okt 26 2009 10:03 am

Léon Obers schreef:Zie ook het effect van instellingen van de camera op verwerking in verschillende RAW-converters:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 40#p310140
Bedankt, Léon. Gelukkig heb ik net Capture NX aangeschaft. Maar als LR een in zwart-wit modus gemaakte foto in kleur weergeeft, dan zit die informatie er kennelijk in. Heeft die modus dan wel zin anders dan dat je meteen een indruk krijgt van het zwart-wit effect? Ik hoopte dat je door de opname in ZW te maken in het uiteindelijke beeld niets zou verliezen omdat er niets omgezet hoeft te worden, maar ik heb kennelijk geen idee hoe die dingen werken.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”