opnames van een (Bollywood-)dansoptreden in een theater

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
De Nikon Nar

opnames van een (Bollywood-)dansoptreden in een theater

Bericht door De Nikon Nar » wo okt 21 2009 10:43 am

Beste forumleden,
Zaterdag, 24 oktober, zal ik opnames maken van een dansopvoering in Theater De Regentes in Den Haag. Het betreft een show met zeer veel dans. Bollywooddans. Dit houdt in, zeer kleurig en snelle bewegingen. Het wordt ook een drukke bedoening. De groep dansers telt wel 15 dansers, die zich ook allen tegelijk op toneel van links naar rechts verplaatsen. Tijdens de generale repetities mag ik gebruik maken van een flitser, tijdens de opvoering met publiek niet. Ik ben een amateur, die, naar ik vermoed, vanwege zijn (doordachte) composities door familie en vrienden wordt gevraagd om hun bijzondere momenten vast te leggen. Ik heb nu sinds een half jaar ongeveer een Nikon D90. Voorheen gebruikte ik de old-school Nikon 801s. Ik heb twee lenzen, namelijk de standaard AF-S Nikkor 18-105mm 1:3,5-5,6G ED en AF-S Nikkor 70-300mm 1:4,5-5,6G ED. Mijn flitser is de Speedlight SB-900.
Graag informeer ik naar tips hoe dit het beste aan te pakken. Met name de snelle bewegingen zou ik graag met zo weinig mogelijk beweging op de foto willen krijgen. Welke instelling kunnen jullie mij adviseren? Ook weigert de toestel soms een opname te maken, terwijl ogenschijnlijk de camera een AF fix heeft. Dat begrijp ik niet en is zeer lastig.
Ik hoop spoedige reacties te mogen ontvangen.
B.v.d.,
Narish

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: opnames van een (Bollywood-)dansoptreden in een theater

Bericht door George Fennes » wo okt 21 2009 11:27 am

Beste Narish, ik weet niet welke camera je hebt maar twee dingen zijn volgens mij noodzakelijk een hoge ISO en lichtsterk glas.
Flitsen is een aparte techniek waar ALE bijzonder goede tips voor heeft gegeven.
Alleen oppassen met flits dat je de sfeer er niet uithaalt.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Bea
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Bea » wo okt 21 2009 12:27 pm

Ik maak regelmatig foto's in het theater maar ik ben bang dat je toch een lichtsterker objectief nodig hebt. Misschien een optie om er een te huren ?

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » do okt 22 2009 2:25 pm

De Nikon Nar schreef:Voorheen gebruikte ik de old-school Nikon 801s.
Narish
met welke objectieven?
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

Tien
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tien » do okt 22 2009 2:26 pm

De Nikon Nar schreef:Ook weigert de toestel soms een opname te maken, terwijl ogenschijnlijk de camera een AF fix heeft.
Narish
(interne) flits aan het opladen?
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

Tien
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tien » do okt 22 2009 2:27 pm

George Fennes schreef:Beste Narish, ik weet niet welke camera je hebt maar twee dingen zijn volgens mij noodzakelijk een hoge ISO en lichtsterk glas.
Flitsen is een aparte techniek waar ALE bijzonder goede tips voor heeft gegeven.
Alleen oppassen met flits dat je de sfeer er niet uithaalt.

Groetjes George :D
Een D90 dus hoge ISO lijkt tot de mogelijkheden te behoren. Maar de genoemde lenzen zijn niet echt lichtsterk te nomen, kan ik uit ervaring melden.

De Nikon Nar

Bericht door De Nikon Nar » zo okt 25 2009 5:42 pm

Op advies van Bea, George Fennes en Tien, heb ik een lichtsterkere lens gehuurd bij Eyes on Media in Amsterdam. Ik ben erg tevreden met het resultaat van de opnames met de gehuurde 80-299/2.8 lens! Ook heb ik, na vele test opnames, toch op de hoogste ISO stand mijn plaatjes moeten schieten. De wat grotere korrel valt best mee te leven. Wat wel vervelend was, is dat de lens het van tijd tot tijd niet deed. Gelukkig vond ik de oplossing aan het eind van de generale repetitie, de dag voor het optreden, nl. de lens afschroeven en weer met een beetje kracht koppelen. Soms moest dat om de paar minuten. Ook had ik al na enkele proefopnames ervoor gekozen om de flitser op te bergen. Bedankt George!
Tien, ik vermoedde hetzelfde, het is inderdaad de interne flitser die van tijd tot tijd langer doet over het opladen.
Bedankt allemaal!!!

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”