Bij het aanmelden en voorstellen gaf ik al aan dat ik tot voor kort een compactcamera had.
Het was er een van het merk Canon.
Ik kon het fotoformaat instellen op o.a. 9/16.
Dat was handig omdat mijn TV en digitale fotolijstje ook die verhoudingen hebben.
Enkele weken geleden heb ik een D90 gekocht.
Bij de instellingen voor het fotoformaat zit de verhouding 9/16 er niet bij.
Vraag:
Zou dat later nog komen, b.v. bij update van software?
Andere vraag:
Waarom zou de fabrikant dit formaat niet als optie 'ingebouwd' hebben, want het wordt toch vaak gebruikt dacht ik zo.
Fotoformaat 9/16
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Fotoformaat 9/16
Nikon D7200, Nikon 16-80 mm f/2,8-4E ED VR, Nikon AF-S 85mm f/1.8G, Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6
Re: Fotoformaat 9/16
Dit heeft te maken met de sensor van uw D90 - die is 23,6mm-15,8mm (DX formaat van Nikon) of een aspect ratio van +/- 3 op 2.
De full frame camera's hebben een sensor van 36mm-24mm die gelijk is aan het negatief van een klassieke 35mm film en dus ook een verhouding van 3/2.
Oplossing voor uw probleem : croppen op 16-9
De full frame camera's hebben een sensor van 36mm-24mm die gelijk is aan het negatief van een klassieke 35mm film en dus ook een verhouding van 3/2.
Oplossing voor uw probleem : croppen op 16-9

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
3:2 is de standaard verhouding voor .... foto's. Je hebt ze vast wel eens gezien; het zijn van die velletjes papier met een plaatje aan één kant erop geplakt!
Als ze het toevoegen komt her erop neer dat je camera pixels gaat weggooien. Welke dat zijn moet je dan ook in het matglas gaan aangeven, want je wilt wel weten wat je later kwijtraakt.
gelukkig is het niet zo moeilijk om achteraf even een 16:9 crop te maken als je daar behoefte aan hebt.

Als ze het toevoegen komt her erop neer dat je camera pixels gaat weggooien. Welke dat zijn moet je dan ook in het matglas gaan aangeven, want je wilt wel weten wat je later kwijtraakt.
gelukkig is het niet zo moeilijk om achteraf even een 16:9 crop te maken als je daar behoefte aan hebt.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Bedankt voor de info.
Het is me duidelijk
Adriaan
Het is me duidelijk
Adriaan
Nikon D7200, Nikon 16-80 mm f/2,8-4E ED VR, Nikon AF-S 85mm f/1.8G, Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6
het zou natuurlijk leuk zijn als je dit beeld al 'live' kunt zien door de sensor maar ik heb deze optie nog niet kunnen vinden in een handboek of menu.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Dan doel je neem ik aan op live view, want als je door je oculair kijkt, dan kijk je via je matglas en je spiegel door je objectief heen. Je zou dan eigenlijk wat extra lijntjes in het matglas moeten maken om een afbakening aan te geven van wat wel en wat niet op de foto komt.Tien schreef:het zou natuurlijk leuk zijn als je dit beeld al 'live' kunt zien door de sensor maar ik heb deze optie nog niet kunnen vinden in een handboek of menu.
De lol van de huidige situatie is dat de camera gewoon verticaal nog wat extra pixels opneemt. Als je achteraf TOCH nog daar iets interessants ziet, HOEF je ze niet weg te gooien. En je kunt verticaal nog wat schuiven met wat je wilt tonen.