D70 i.c.m. Nissin Di622 opzet flits - onderbelicht

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Gilbert1976

D70 i.c.m. Nissin Di622 opzet flits - onderbelicht

Bericht door Gilbert1976 » do apr 12 2007 8:15 am

Gisteren heb ik een opzet flits aangeschaft, namelijk een Nissin Di622. Dit misschien wat onbekend merk kwam toch met aardige specs, en natuurlijk goede prijs. Tevens is hij i-ttl compatible, richtgetal 44, etc.

maar nu; ik vind dat de foto's over t algemeen onderbelicht zijn. Heb al geprobeerd zonder mn omnibounce, direct op onderwerp gericht(niet bouncen) geen verschil...Wanneer ik van de zelfde compositie een foto maak met mn interne flits is deze duidelijk beter belicht.

Mijn vraag is nu als je bijv. met een SB-600 of 800 je flits intensiteit op je camera aanpast, en/of de belichtingscompensatie....zie je dit terug met het gebruik van de flits? Ik kan beide namelijk verstellen, maar de foto's blijven allemaal gelijk(dus onderbelicht).

Met handmatige stappen op de flits kan ik wel stappen regelen, maar naar mijn mening zou dit met i-ttl stand ook op de camera regelbaar moeten zijn.

Graag hoor ik van jullie, want ik kan m nog ruilen!

Trouwens mensen onder jullie ervaring met de Sigma st 500 flits?
die zou ik ook nog kunnen nemen...

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » do apr 12 2007 11:43 am

Camera misschien op iso auto? Haal 'm daar dan eens af.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » do apr 12 2007 12:19 pm

nee, zeker niet op auto. Heb alle standen geprobeerd (p,a,s,m)

ok, als hij standaard wat "minder" prima, maar ik kan t niet bijstellen in i-ttl stand met flits intensiteit en/of belichtingscompensatie

dragon2

Bericht door dragon2 » do apr 12 2007 3:49 pm

ISO auto is niet hetzelfde als de groene/pictures/p/a/s/m standen :wink:

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » do apr 12 2007 4:21 pm

nee, maar ging ik ook niet van uit, dus Geen ISO AUTO en geen AUTO Stand tussen de pictogrammen.

maargoed, niemand die me antwoord kan geven of je de belichting van een externe flits kan (bij)regelen op de camera d.m.v. bel.comp. en/of flits intensiteit?

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » do apr 12 2007 4:25 pm

Gilbert1976 schreef:Geen ISO AUTO en geen AUTO Stand tussen de pictogrammen.

maargoed, niemand die me antwoord kan geven of je de belichting van een externe flits kan (bij)regelen op de camera d.m.v. bel.comp. en/of flits intensiteit?
Men wil je wel een antwoord geven maar dan moet je goed lezen wat er gezegd wordt, ISO AUTO is GEEN pictogram, staat in je menu en moet je handmatig veranderen, dus even in de handleiding kijken. Instelling veranderen. Een paar test foto's maken, en weer kijken hoe ze zijn.

Pierre.
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » do apr 12 2007 4:32 pm

Pierre, volgens mij was t duidelijk wat ik vertelde over mn AUTO stand op de linker draaiknop bovenop t toestel, tot zo ver. Volgens mij lees ik t gewoon goed.

maar over die autostand is trouwens ook mijn vraag niet. Trouwens, al stond ie op de AUTO stand (of t nu de ISO AUTO in t menu is of die knop (AUTO) dan heeft dat nog niet al te veel met onderbelichte foto's te maken naar mijn idee.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do apr 12 2007 4:34 pm

Nee Gilbert, er zit achterop nog een knopje "menu", daarachter/onder zit ook nog eea.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » do apr 12 2007 4:38 pm

is wel jammer hoor, nu hebben al meer als 100 personen dit topic bekeken en niemand die me op de volgende vraag antwoord kan geven...?

"........of je de belichting van een externe flits kan (bij)regelen op de camera d.m.v. bel.comp. en/of flits intensiteit?"

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do apr 12 2007 4:43 pm

Gilbert1976 schreef:is wel jammer hoor, nu hebben al meer als 100 personen dit topic bekeken en niemand die me op de volgende vraag antwoord kan geven...?

"........of je de belichting van een externe flits kan (bij)regelen op de camera d.m.v. bel.comp. en/of flits intensiteit?"
Het antwoord is nee, je kan als er een externe flitser is aangesloten alleen de belichting corrigeren op de camera en de flitsintensiteit op de flitser zelf.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » do apr 12 2007 4:49 pm

hehehe, eindelijk een antwoord!!! dank je Martijn!
Heb ondertussen mn leverancier gebeld, en hij vond t ook een vreemd verhaal(maar natuurlijk....) op zijn verzoek ga ik langs, en anders kan ik hem omruilen voor een ander exemplaar.

Martijn; als jij ergens een foto van maakt met je SB-600(direct, niet bouncen) en vervolgens zelfde compositie met je interne flits; is bij jou de belichting dan nagenoeg het zelfde?(op paar meter afstand maar natuurlijk)

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » do apr 12 2007 10:07 pm

wanneer je direkt op je onderwerp flitst met een sb 600/800
werkt ie als invulflits en is je foto eerder donkerder dan dat ie overbelicht is,of heb ik het nu mis ?

gr. ruud

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do apr 12 2007 10:26 pm

Gilbert1976 schreef:hehehe, eindelijk een antwoord!!! dank je Martijn!
Heb ondertussen mn leverancier gebeld, en hij vond t ook een vreemd verhaal(maar natuurlijk....) op zijn verzoek ga ik langs, en anders kan ik hem omruilen voor een ander exemplaar.

Martijn; als jij ergens een foto van maakt met je SB-600(direct, niet bouncen) en vervolgens zelfde compositie met je interne flits; is bij jou de belichting dan nagenoeg het zelfde?(op paar meter afstand maar natuurlijk)
Nee, want ik gebruik mijn flits alleen maar handmatig dan heb ik namelijk veel meer controle over afstand en flitsintensiteit. Maar ik denk dat als ik de interne flitser zou gebruiken en dan de externe op automatisch ik nagenoeg hetzelfde beeld krijg, let op nagenoeg, want de SB-600 staat tenslotte veel hoger :)

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do apr 12 2007 10:27 pm

ruud schreef:wanneer je direkt op je onderwerp flitst met een sb 600/800
werkt ie als invulflits en is je foto eerder donkerder dan dat ie overbelicht is,of heb ik het nu mis ?

gr. ruud
Ja, je kan je flitser natuurlijk instellen en je camera instellen. Je flitser werkt als invulflits als jij dat wil en niet wanneer de flitser dat wil natuurlijk ;)

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » vr apr 13 2007 12:00 am

ja dat snap ik wel opgezetfan maar staandaard nieuw uit de doos staat ie dacht ik op invulflits.

overigens gaat het hier ook nog over een ander merk flitser dus......

gr. ruud

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”