Nikkor 80-200 2.8D, kan daar een converter op?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Bernd

Nikkor 80-200 2.8D, kan daar een converter op?

Bericht door Bernd » zo sep 13 2009 3:51 pm

Heb er nog eentje kunnen bemachtigen, wat een lens is dat zeg!
Deze is echt scherp.
Ik heb al een beetje zitten zoeken, kan hier ook een tele-converter op?
Zijn daar Nikonfreaks die dit ook zo gebruiken?
Volgens de tabel van Nikon kan het niet.

Zou evt in de toekomst dit eens willen proberen.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nikkor 80-200 2.8D, kan daar een converter op?

Bericht door Cees » zo sep 13 2009 3:52 pm

Er zijn al heel wat draadjes hierover geweest, inderdaad een Nikon converter zal niet gaan, probeer een Kenko.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » zo sep 13 2009 3:57 pm

Kenko Pro D 300 doet het uitstekend.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Bernd

Bericht door Bernd » zo sep 13 2009 4:03 pm

Werkt dan de autofocus nog?

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo sep 13 2009 4:07 pm

Bij de Kenko wel, ja.
Groet, Cees

Lid NCN

Bernd

Bericht door Bernd » di sep 22 2009 1:04 pm

Dank voor de antwoorden, bedoelen jullie de Kenko pro DG? de D kan ik nergens vinden.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di sep 22 2009 1:10 pm

Kijk maar even bij ons forumlid Arend-ho.
Groet, Cees

Lid NCN

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di sep 22 2009 1:13 pm

Inderdaad geen probleem, gebruik de combinatie af en toe. En ja, de AF is al niet snel te noemen zonder converter, en met converter zal het zeker nog iets trager zijn, maar het is evengoed te doen.

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

tycho

Bericht door tycho » di sep 22 2009 5:01 pm

Gaat dit om de schuifzoom of de draaizoom?

http://www.kenrockwell.com/nikon/80-200mm-history.htm

Hier schijnt namelijk nogal een verschil (wat betreft de snelheid) in te zitten. Ik ben ook aan het kijken naar een 80-200.

gijsmondria
Forumlid
Forumlid

Bericht door gijsmondria » di sep 22 2009 5:14 pm

Ik heb de schuifzoom deze Afbeelding.
Sinds gister in combinatie met de Kenko pro 2x. Op de D70 is de autofocus niet snel, zeker niet met de converter.
Maar het werkt prima en is scherp.
Nikon D90
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di sep 22 2009 8:03 pm

andere merken converters

Andere merken hebben wel converters in een autofocus versie. Die moet ik afraden. En wel om dezelfde reden waarom Nikon ze zelf niet maakt. Nikon maakt geen AF convertor voor gewone AF objectieven. De reden is dat er eigenlijk teveel mechanische weerstand ontstaat voor de in de camera aanwezige AF motor. Want niet alleen het objectief moet aangestuurd worden, ook de converter. Vandaar dat Nikon wel de TC-14, 1,7 en 2,0E converters heeft voor enkele S objectieven, want dan wordt de scherpstel-motor in het objectief gebruikt. En is er dus geen extra weerstand.

Ik heb ter demonstratie op m’n F-4 eens een poos een Sigma AF converter gehad. Met een f2,8 AF 180mm. Je hoort de motor van de F-4 langzaam op gang komen, en na ongeveer 10 seconden ben je van dichtbij naar oneindig. Nu had de F-4 destijds een ruim bemeten AF motor en een afslagpunt van 1,2 Volt. Dus ik gokte dat die motor er wel tegen zou kunnen om met een heel laag toerental te kunnen draaien. Zo kon ik dus laten zien, hoe slecht het was voor de camera en hoe weinig je er aan had. Ongeveer hetzelfde effect kun je ook bereiken door met je auto altijd in de 5de versnelling te rijden. Een converter tussen camera en objectief geeft dus extra weerstand die de motor in de camera moet overbruggen.

dit stond nog ergens op m'n website, onder objectief advies.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » di sep 22 2009 9:41 pm

Hans Braakhuis schreef:andere merken converters

Andere merken hebben wel converters in een autofocus versie. Die moet ik afraden. En wel om dezelfde reden waarom Nikon ze zelf niet maakt. Nikon maakt geen AF convertor voor gewone AF objectieven. De reden is dat er eigenlijk teveel mechanische weerstand ontstaat voor de in de camera aanwezige AF motor. Want niet alleen het objectief moet aangestuurd worden, ook de converter. Vandaar dat Nikon wel de TC-14, 1,7 en 2,0E converters heeft voor enkele S objectieven, want dan wordt de scherpstel-motor in het objectief gebruikt. En is er dus geen extra weerstand.

Ik heb ter demonstratie op m’n F-4 eens een poos een Sigma AF converter gehad. Met een f2,8 AF 180mm. Je hoort de motor van de F-4 langzaam op gang komen, en na ongeveer 10 seconden ben je van dichtbij naar oneindig. Nu had de F-4 destijds een ruim bemeten AF motor en een afslagpunt van 1,2 Volt. Dus ik gokte dat die motor er wel tegen zou kunnen om met een heel laag toerental te kunnen draaien. Zo kon ik dus laten zien, hoe slecht het was voor de camera en hoe weinig je er aan had. Ongeveer hetzelfde effect kun je ook bereiken door met je auto altijd in de 5de versnelling te rijden. Een converter tussen camera en objectief geeft dus extra weerstand die de motor in de camera moet overbruggen.

Beste Hans dit verhaal moet ik naar het land der fabelen verwijzen.
Al enige tijd geleden heb ik van Evert van Stijn één van de directeuren van Nikon Service Punt te Beverwijk vernomen dat ze nog nooit 1 Body terug hebben gekregen omdat de motor defect is geraakt omdat er een teleobjectief zoals de 80-200mm 2.8 met TC van bijvoorbeeld Kenko op geplaatst is.
De motoren van de Nikon body's zijn daar tegen bestand schijnbaar.
Logisch dat de motor zwaarder draaid met een TC er tussen dan zonder.
Dat verschil merk je ook al tussen een 50mm en de 80-200mm 2.8.
Die extra weerstand kan de kamera makkelijk aan.

Blijf het objectief bekijken

Bernd

Bericht door Bernd » ma okt 26 2009 11:56 am

Heb inmiddels de ervaring met de pro, moet zeggen dat het me toch tegenvalt.
Op 400mm is het niet echt acceptabel meer, fotografeer van statief.
Foto's worden wat flets, niet echt scherp.
Tot 300 is het goed.

Niet echt de ideaale combi, maar doorsparen voor een andere lens.
De 80-200 doe ik zeker niet weg.

pbreev

Bericht door pbreev » ma okt 26 2009 8:09 pm

George Fennes schreef:
Hans Braakhuis schreef:andere merken converters

Beste Hans dit verhaal moet ik naar het land der fabelen verwijzen.
Al enige tijd geleden heb ik van Evert van Stijn één van de directeuren van Nikon Service Punt te Beverwijk vernomen dat ze nog nooit 1 Body terug hebben gekregen omdat de motor defect is geraakt omdat er een teleobjectief zoals de 80-200mm 2.8 met TC van bijvoorbeeld Kenko op geplaatst is.
De motoren van de Nikon body's zijn daar tegen bestand schijnbaar.
Logisch dat de motor zwaarder draaid met een TC er tussen dan zonder.
Dat verschil merk je ook al tussen een 50mm en de 80-200mm 2.8.
Die extra weerstand kan de kamera makkelijk aan.

:mryellow: :mryellow: :mryellow: Het leuke is dat je ook altijd reactie terug krijgt .... :mryellow: :mryellow: :mryellow:

BUG322

Bericht door BUG322 » ma okt 26 2009 9:19 pm

Als je boven de 400 MM wilt gaan zitten is de 300MM f4 met converter de beste (goedkoopste) keus.
Ik zou graag de 80-200 erbij willen hebben harstikke mooie lens maar er een 400 van maken lijkt me gewoon te ook al is het een 2,8.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”