Nachtfotografie
Nachtfotografie
Ik heb een vraag over fotograferen in de avonduren:
In december ga ik een week naar New York en in februari naar Tokyo
Nu ben ik sinds een week in het bezit van een Nikon D90 met de 18-105 lens en ik zou graag willen weten hoe je goede foto's in de avond uren moet maken
en dan bedoel ik foto's vanaf het Empire State Building, Rockefeller Center, Tokyo Tower, alsmede straatfoto's zoals Broadway, Times Square etc
Ik heb hier weinig tot niets over kunnen vinden in het boekje dat bijgeleverd is bij de camera en ik ben een verschrikkelijke newbie op dit gebied.
Alle hulp is hierbij welkom.
De tijden dat ik wil fotograferen is tussen 17.00- 24.00 uur lokale tijd, dus daar zit nog wel verschil in
Ik heb een Vanguard MK4 statief die mij hierbij moet helpen en een afstandsbediening MC-DC1 ( niet draadloos )
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Alvast bedankt voor alle tips
In december ga ik een week naar New York en in februari naar Tokyo
Nu ben ik sinds een week in het bezit van een Nikon D90 met de 18-105 lens en ik zou graag willen weten hoe je goede foto's in de avond uren moet maken
en dan bedoel ik foto's vanaf het Empire State Building, Rockefeller Center, Tokyo Tower, alsmede straatfoto's zoals Broadway, Times Square etc
Ik heb hier weinig tot niets over kunnen vinden in het boekje dat bijgeleverd is bij de camera en ik ben een verschrikkelijke newbie op dit gebied.
Alle hulp is hierbij welkom.
De tijden dat ik wil fotograferen is tussen 17.00- 24.00 uur lokale tijd, dus daar zit nog wel verschil in
Ik heb een Vanguard MK4 statief die mij hierbij moet helpen en een afstandsbediening MC-DC1 ( niet draadloos )
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Alvast bedankt voor alle tips
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Nachtfotografie
Ik ben niet bekend met de mogelijkheden van de D90 maar ik neem aan dat in het menu wel de optie "ruisonderdukking bij lange sluitertijden" zit. Die zou ik in ieder geval aanzetten.
Daarbij je ISO zoveel mogelijk laag houden om ruis tegen te gaan (zeker met veel donkere vlakken in de foto zal ruis meer opvallen) en lekker experimenteren met sluitertijden/diafragma's om meer/minder beweging in je foto te krijgen. Verder zorgen dat je statief goed stevig staat (en indien mogelijk een beetje uit de wind), eventueel in het menu "spiegelvoorontspanning" selecteren en zorgen dat je camerariem niet teveel in de wind wappert - dit alles natuurlijk om trillingen te voorkomen/minimaliseren.
En warme kleren zou ik ook zeker meenemen. Afgezien van het seizoen waarin je gaat is het ook nog vaak winderig (en daarmee nog kouder) op hoge gebouwen. Lijkt een logische tip maar als je de menu optie "ruisonderdrukking lange sluitertijden" aan hebt gezet doet de camera er een stuk langer over om de gemaakte foto te verwerken. Ik heb zelfs nog wel eens op een koude najaarsnacht in het vlakke polderland een molen-bij-maanlicht fotoserie gemaakt maar als dan de camera na een sluitertijd van 10 minuten ook nog eens 10 minuten nodig heeft om de foto te verwerken dan sta je dus al 20 minuten stil - en dan wordt het best koud. Nou zal je met al die verlichting in een stad waarschijnlijk niet zulke lange sluitertijden nodig hebben maar toch.
Maar er zijn vast nog wel meer mensen hier die tips hebben - in ieder geval veel plezier/succes!
Daarbij je ISO zoveel mogelijk laag houden om ruis tegen te gaan (zeker met veel donkere vlakken in de foto zal ruis meer opvallen) en lekker experimenteren met sluitertijden/diafragma's om meer/minder beweging in je foto te krijgen. Verder zorgen dat je statief goed stevig staat (en indien mogelijk een beetje uit de wind), eventueel in het menu "spiegelvoorontspanning" selecteren en zorgen dat je camerariem niet teveel in de wind wappert - dit alles natuurlijk om trillingen te voorkomen/minimaliseren.
En warme kleren zou ik ook zeker meenemen. Afgezien van het seizoen waarin je gaat is het ook nog vaak winderig (en daarmee nog kouder) op hoge gebouwen. Lijkt een logische tip maar als je de menu optie "ruisonderdrukking lange sluitertijden" aan hebt gezet doet de camera er een stuk langer over om de gemaakte foto te verwerken. Ik heb zelfs nog wel eens op een koude najaarsnacht in het vlakke polderland een molen-bij-maanlicht fotoserie gemaakt maar als dan de camera na een sluitertijd van 10 minuten ook nog eens 10 minuten nodig heeft om de foto te verwerken dan sta je dus al 20 minuten stil - en dan wordt het best koud. Nou zal je met al die verlichting in een stad waarschijnlijk niet zulke lange sluitertijden nodig hebben maar toch.
Maar er zijn vast nog wel meer mensen hier die tips hebben - in ieder geval veel plezier/succes!
Omdat je een newbee op het gebied van avond fotografie bent en je niet iedere dag in de Big Apple of Tokyo komt zou ik zoveel mogelijk op zeker gaan en de camera het laten uitzoeken. Hierbij een paar tips hoe ik het in jouw geval zou aanpakken:Marcel66 schreef:.... en ik ben een verschrikkelijke newbie op dit gebied.
Camera menu-instelling :
Fotografeer in RAW (pag 62)
Matrixmeting (pag 87)
Witbalans - auto (pag 95)
Active D-Lighting - uit (pag 119)
Ruisonderdrukking lange sluitertijden - aan (pag 167)
Programmavoorkeur: A (diafragma) en kies dan f/8
Witbalans auto
ISO200
Statief (verplicht)
Draadloze of draadontspanner. Anders de zelfontspanner gebruiken (pag 66)
Omdat het koud kan zijn heb je minder opbrengst van je batterij. Een reserve die je warm in een zak stopt is geen overbodige luxe. Dit geldt ook voor extra geheugenkaartjes.
Heel veel succes,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Mijn tip aan jou is:
Je hebt nog genoeg tijd om te oefenen.
Noteer de instellingen die je gebruikt hebt.
Je hebt nog genoeg tijd om te oefenen.
Noteer de instellingen die je gebruikt hebt.
- Cees
- Forumlid
Kijk ook eens naar dit draadje: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=14035
Gebruik je rechter muisknop en kijk eens naar de EXIF-gegevens, daar kun je vast een heleboel uithalen.
Suc6!
Gebruik je rechter muisknop en kijk eens naar de EXIF-gegevens, daar kun je vast een heleboel uithalen.
Suc6!
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Allemaal bedankt voor de tips.
Ik zal het resultaat op dit forum posten, waarbij ik uiteraard open sta voor tips etc.
Volgende week zit ik in NY dus dan kan ik de nieuwe tips voor Tokyo 2 maanden later toepassen
Nogmaals dank alvast
Ik zal het resultaat op dit forum posten, waarbij ik uiteraard open sta voor tips etc.
Volgende week zit ik in NY dus dan kan ik de nieuwe tips voor Tokyo 2 maanden later toepassen
Nogmaals dank alvast
Gisteren ben ik terug gekomen uit New York en ik wil jullie graag een paar foto's tonen en feedback ( positief of negatief ) en tips ontvangen voor mijn volgende trip naar Tokio over 2 maanden.
Mijn vraag is hoe ik een paar foto's kan uploaden naar dit forum
Alvast bedankt
Mvgr
Marcel
Mijn vraag is hoe ik een paar foto's kan uploaden naar dit forum
Alvast bedankt
Mvgr
Marcel
Ik heb voor de liefhebbers een aantal foto's van New York op Flickr gezet. ( mijn eerste ervaring met avond fotogarafie )
De foto's zijn niet bewerkt, alleen omgezet van RAW naar Jpeg.
Ik wil graag feedback, zowel negatief als positief ontvangen zodat ik de tips in Tokio ( februari 2010 ) kan gebruiken.
De avondfoto's vanaf het Rockefeller Centre zijn genomen met een Gorillapod Focus ( statief is nl niet toegestaan in zowel Rockefeller als Empire State Building )
Hierbij de link: http://www.flickr.com/photos/45648412@N04/
De reacties zie ik graag tegemoet
Mvrgr
Marcel
De foto's zijn niet bewerkt, alleen omgezet van RAW naar Jpeg.
Ik wil graag feedback, zowel negatief als positief ontvangen zodat ik de tips in Tokio ( februari 2010 ) kan gebruiken.
De avondfoto's vanaf het Rockefeller Centre zijn genomen met een Gorillapod Focus ( statief is nl niet toegestaan in zowel Rockefeller als Empire State Building )
Hierbij de link: http://www.flickr.com/photos/45648412@N04/
De reacties zie ik graag tegemoet
Mvrgr
Marcel
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Lees de eerste 2 berichten in de sectie "Foto presentaties" even. Dat zou genoeg moeten zijn...Marcel66 schreef:Mijn vraag is hoe ik een paar foto's kan uploaden naar dit forum
- Germay
- Forumlid
Ziet er leuk uit jammer dat de meeste foto's scheef zijn genomen met een goede fotobewerking zou ik zorgen dat ze recht kwamen,dat geeft een heel andere kijk op je platen.Succ6. :mrgreen:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Gert.
Germay, wat bedoel je met scheef genomen (ik ben nog een newbie op het gebied van fotografie ). Bedoel je dat ik midden op de weg moet staan en zo de foto recht kan maken van de gebouwen ipv uit een hoek of bedoel je dat de camera niet recht in de hand is waardoor de foto scheef is. Graag meer feedback zodat ik mijzelf kan verbeteren. Heb je voor mij een voorbeeld van hoe een dergelijke foto genomen moet worden?
Mvrgr
Marcel
Mvrgr
Marcel
- Germay
- Forumlid
Dat de camera niet recht is gehouden met betrekking t.g.o de gebouwen.Als je een foto progamma heb kun je dit corrigeren met rechtzetten.Als dit niet heb kun je eventueel picasa (van google) instaleren een gratis foto progamma dat voor beginners heel leuk is om mee te beginnen.
Hieronder twee correctie's:

Hieronder twee correctie's:

Gert.
Gert.
Germay, ik vind het knap dat je dat kunt zien. Het was mij niet opgevallen. Heb je nog tips voor mij om de camera beter recht te houden.
Ik heb Lightroom 2.2 en Photoshop Elements, dus rechtzetten moet wel lukken, maar krijg ik dan geen lege plaatsen op de foto
Mvrgr
Newbie Marcel
Ik heb Lightroom 2.2 en Photoshop Elements, dus rechtzetten moet wel lukken, maar krijg ik dan geen lege plaatsen op de foto
Mvrgr
Newbie Marcel
- JacTrum
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Ik vond inderdaad de scheve lijnen (horizon bijvoorbeeld) erg storend. Met Lightroom kun je die eenvoudig rechttrekken. Dan valt er inderdaad een klein stukje foto weg, maar dat is te prefereren boven scheve lijnen. En als je dan toch in Lightroom beziog bent: je foto's lenen zich uitstekend voor wat nabewerking hier en daar. Minder interessante stukken buiten beeld laten vallen, hier en daar wat lichter of donkerder... Zo kun je van 'wel aardige foto's' toch nog iets bijzonders maken.
Om foto's recht te maken hoef je niet persé in het midden van de straat te gaan staan, want dat lijkt me in New York iets te 'killing'. Maar let er op dat in een foto met overwegend horizontale lijnen de horizon recht staat en bij verticale lijnen die lijnen ook recht lopen. Bij het fotograferen van gebouwen kun je het scheeflopen van het gebouw (boven smal, onder breed) proberen te voorkomen door op een iets grotere afstand de foto zo te maken dat de onderkant van het gebouw in het midden van de foto staat. Dan krijg je een hoop overbodige voorgrond, maar die vergroot je er later weer uit. Succes!
Om foto's recht te maken hoef je niet persé in het midden van de straat te gaan staan, want dat lijkt me in New York iets te 'killing'. Maar let er op dat in een foto met overwegend horizontale lijnen de horizon recht staat en bij verticale lijnen die lijnen ook recht lopen. Bij het fotograferen van gebouwen kun je het scheeflopen van het gebouw (boven smal, onder breed) proberen te voorkomen door op een iets grotere afstand de foto zo te maken dat de onderkant van het gebouw in het midden van de foto staat. Dan krijg je een hoop overbodige voorgrond, maar die vergroot je er later weer uit. Succes!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
- Germay
- Forumlid
Ik had het niet beter kunnen verwoorden JacTrum, dank.Ik denk dat TS het nu wel begrepen heeft.
:mrgreen:

Gert.
Gert.