Hier een verslagje van mijn praktijkervaring tussen een Nikon D3000 en een Nikon D5000:
Ik ben nu in het bezit van de D3000, eerst de D5000 gehad maar na een teleurstellende 3 dagen test heb ik de camera weer ingeruild voor de D3000. Waarom? Omdat ik zeer ontevreden was over de veeeel te trage Live View functie (scherpstellen in die stand duurt bijna 3 seconden

De D3000 met hetzelfde objectief geeft wel de messcherpe foto's. (en ja ik heb met dezelde instellingen en omstandigheden de foto's gemaakt, dus appels met appels vergeleken!). De beelden die de D5000 maakt zijn een beetje somber met een grijze zweem en soft in vergelijking met de frisse en messcherpe beelden die uit de D3000 komen.
De CCD sensor van 10,2 megapixel (zoals in zijn voorganger de D60) staat bekend om de scherpe en heldere beelden. Kortom de D5000 was voor mij een hele teleurstelling.
Immers de D3000 heeft ook de 11 punts autofocussysteem zoals in de D90 en de D5000 en heeft ook een stofverwijderingssysteem!! Volgens de "wetenschappers" kunnen er betere foto's worden gemaakt met de CMOS sensor vanaf 800 iso (leuk voor heel donkere ruimten met zeer weinig licht) maar ik kies toch liever voor de dankbare foto's die uit de oude vertroude CCD sensor komen. Met deze testen die je overal kunt lezen op internet wordt mijn inziens te veel gekeken naar die iso waardes en te weinig naar de pure beeldscherpte en de kleur in de afbeeldingen.
En tsja, het draaibare LCD schermpje op de D5000 is ook niet echt geweldig gepositioneerd en bovendien kleiner dan op de D3000! En de film mogelijkheid is ook niet echt praktisch. Wanneer je filmt dan moet je nog met de hand blijven scherpstellen! Niet echt praktisch als je hem ook wilt gebruiken voor vakanties en je kids of je vrouw even een opname wilt laten maken, dan kies ik liever voor een gewone camcorder. Je moet dan minstens een extern accublock (euro's) op je toestel plaatsen want na 5 minuten filmen is je standaard accu volledig leeggetrokken.
Advies aan de toekomstige koper die kiest tussen een D3000 en D5000:
ga voor messcherp en helder en vertrouw op de D3000 die je gewoon veel meer lol geeft voor veel minder geld! Ja, ik ben gewoon heel enthousiast met de D3000