koop keuze tussen de D3000 of D5000?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
bandit

koop keuze tussen de D3000 of D5000?

Bericht door bandit » vr okt 30 2009 10:57 am

Beste lezers,

Hier een verslagje van mijn praktijkervaring tussen een Nikon D3000 en een Nikon D5000:

Ik ben nu in het bezit van de D3000, eerst de D5000 gehad maar na een teleurstellende 3 dagen test heb ik de camera weer ingeruild voor de D3000. Waarom? Omdat ik zeer ontevreden was over de veeeel te trage Live View functie (scherpstellen in die stand duurt bijna 3 seconden :oohh: ), heb je echt niets aan dus!) en de CMOS sensor in combinatie met het af-s 18-105 nikkor VR objectief bleek niet de messcherpe beelden te kunnen maken die ik wil.
De D3000 met hetzelfde objectief geeft wel de messcherpe foto's. (en ja ik heb met dezelde instellingen en omstandigheden de foto's gemaakt, dus appels met appels vergeleken!). De beelden die de D5000 maakt zijn een beetje somber met een grijze zweem en soft in vergelijking met de frisse en messcherpe beelden die uit de D3000 komen.
De CCD sensor van 10,2 megapixel (zoals in zijn voorganger de D60) staat bekend om de scherpe en heldere beelden. Kortom de D5000 was voor mij een hele teleurstelling.
Immers de D3000 heeft ook de 11 punts autofocussysteem zoals in de D90 en de D5000 en heeft ook een stofverwijderingssysteem!! Volgens de "wetenschappers" kunnen er betere foto's worden gemaakt met de CMOS sensor vanaf 800 iso (leuk voor heel donkere ruimten met zeer weinig licht) maar ik kies toch liever voor de dankbare foto's die uit de oude vertroude CCD sensor komen. Met deze testen die je overal kunt lezen op internet wordt mijn inziens te veel gekeken naar die iso waardes en te weinig naar de pure beeldscherpte en de kleur in de afbeeldingen.
En tsja, het draaibare LCD schermpje op de D5000 is ook niet echt geweldig gepositioneerd en bovendien kleiner dan op de D3000! En de film mogelijkheid is ook niet echt praktisch. Wanneer je filmt dan moet je nog met de hand blijven scherpstellen! Niet echt praktisch als je hem ook wilt gebruiken voor vakanties en je kids of je vrouw even een opname wilt laten maken, dan kies ik liever voor een gewone camcorder. Je moet dan minstens een extern accublock (euro's) op je toestel plaatsen want na 5 minuten filmen is je standaard accu volledig leeggetrokken.

Advies aan de toekomstige koper die kiest tussen een D3000 en D5000:
ga voor messcherp en helder en vertrouw op de D3000 die je gewoon veel meer lol geeft voor veel minder geld! Ja, ik ben gewoon heel enthousiast met de D3000 :D en wil iedereen op bovenstaande feiten wijzen voordat ze gaan kopen!

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: koop keuze tussen de D3000 of D5000?

Bericht door strangeartefact » vr okt 30 2009 11:38 am

Bedankt voor je info hoor.
Hoop dat je goede keuze hebt gemaakt voor jezelf. Je meld wel een paar zaken die je mijn insziens had kunnen weten voor je de keuze moest maken over de d5000. Ik heb beetje et gevoel dat je je persoonijke voorkeur tov hoe jij beelden beleeft erg laat meewegen in je keuze. Maar das op zich voor ieder zelf. Het gaat er uiteindelijk om wat jij wil en das dus nu duidelijk voor je geworden, en je hield nog geld over ook!

Ben je speciaal lid geworden hier om dit te melden?
Mocht je spijt krijgen meld je dat dan ook even :wink:

Zonder gekheid,veel plezier met je d3000!

Groeten Peter.
Bijna leeg hier....

bandit

Bericht door bandit » vr okt 30 2009 11:57 am

Hallo Peter,

Nee ik ben niet speciaal lid geworden om mijn zegje te doen. Ik had al een aantal keren reviews gelezen. En ja sommige dingen had ik kunnen weten, maar ik test ze liever zelf uit. Mijn eigen beleving van beeldscherpte, kleur, gebruik enz. is zeker heel belangrijk en hoeft per definitie niet voor iederen te gelden natuurlijk. Het is mijn verhaal, mijn ervaring. Ik ben heel tevreden met mijn eigen test en wil wel voorkomen dat andere mensen die ook gaan kiezen tussen de D3000 en de D5000 dit even gelezen hebben. Het kan misschien net de doorslag geven in hun keuze.

Groet, Paul
Laatst gewijzigd door bandit op vr okt 30 2009 12:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr okt 30 2009 12:06 pm

Mag ik vragen hoe je de beelden hebt beoordeeld? Het lijkt mij nogal onwaarschijnlijk dat er tussen deze twee camera's een zo duidelijk waarneembaar verschil zou zijn in het voordeel van de D3000. Heb je er wel voor gewaakt dat de instellingen precies hetzelde waren (dus gefotografeerd in P, S of A en geen enkele in-camera correctie)?

bandit

Bericht door bandit » vr okt 30 2009 12:22 pm

Hallo joepert,

Ik heb de foto's op de auto stand en opde p-stand gemaakt zonder verdere instellingen.

Paul

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr okt 30 2009 12:56 pm

bandit schreef:Ik heb de foto's op de auto stand en opde p-stand gemaakt zonder verdere instellingen.
Zou het niet zo kunnen zijn dat de D5000 standaard wat minder verscherpt? Ik denk dat je conclusie dat het scherpteprobleem zou kunnen komen door de gebruikte CMOS sensor niet juist is...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

oscar

Bericht door oscar » vr okt 30 2009 1:10 pm

Na 5 minuten filmen is niet je accu leeg hoor, dat is een beperking van Nikon om de sensor te ontzien. Lange tijd de sensor achter elkaar gebruiken is niet goed nl.

Het klinkt trouwens bijna dat de foto's met de D5000 in NEF zijn gemaakt en die met de D3000 in JPG. De P stand is trouwens niet volledig hetzelfde als de Autostand. (wel of niet auto iso enzo, dat kan verklaren dat de foto's met de D3000 helderder zijn)

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”