Toelating KABK

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie
Plaats reactie
hjvdhoek

Toelating KABK

Bericht door hjvdhoek » di okt 27 2009 10:59 pm

Hallo Allemaal,

Ik zit nou al een tijdje met de gedachte te spelen om de fotografie opleiding bij KABK te gaan volgen.
Nu vraag ik me eigenlijk af, hoe goed moet je zijn om toegelaten te worden? Op de site lees ik dat je een morgen mee moet lopen en daar ook eigen werk moet laten zien, wat moet ik me daarbij voorstellen? Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt!

Groeten Harm Jan

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Toelating KABK

Bericht door Antoinette » vr okt 30 2009 8:13 am

Kunstacademies leveren geen erkende diploma's aan het eind van de rit. Als ik het niveau zie van de eindexamenkandidaten en het niveau bekijk van het 2de jaar (mijn vriend zit in het 2de jaar) denk ik dat bijna iedere mongool aangenomen word. Zolang je de poen maar hebt en jezelf een beetje kunt prresenteren.
Say what you like
Do what you feel

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » vr okt 30 2009 9:32 am

beste uitspraak :huh: ...ik zou het verder niet weten ....
kortom ben je geen mongool kom je niet in aanmerking. :roll:
ik denk verder dat je hier iedere mongool mee tekort doet en kwetst...zo niet familieleden of kennissen.

snap wel dat je hem niet zo bedoeld...maar je woordkeuze in deze vind ik niet gepast.
met je vriend alles goed verder ? of is die ook niet helemaal in orde ?? :wink:

Arend....

Brava
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Brava » vr okt 30 2009 10:42 am

Wat is er mis met iemand uit Mongolië? :lol:

k'zou als ik de TS was eens een praatje gaan aanknopen (ze hebben vast wel een kantine/rookhol of zoiets) met enkele cursisten zodat je een beetje vrijblijvende en onbevangen reacties kunt aanhoren en verder natuurlijk je eigen neus en achterna gaan. Laat je verder niet al teveel afleiden door de vaak zinloze opklop titels als kappers, hondentrimmers en/of fotoakademies.

Met vriendelijke groet vanuit Spanje of kan dat ook kwaad.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr okt 30 2009 10:44 am

Antoinette schreef:Kunstacademies leveren geen erkende diploma's aan het eind van de rit.
Het ligt eraan welke kunstacademie.
Op veel kunstacademies wordt wel aan fotografie gedaan, maar is het geen officiële afstudeerrichting.
Hoe de status is van de KABK, is mij niet bekend.
Rietveld en St Joost zijn van oudsher academies waar fotografie erkende afstudeerrichtingen zijn met een HBO-status.
Het les-aanbod moet vanwege die HBO-status ook wettelijk als zodanig op dat niveau worden gegeven. Ook theoretisch.

In mijn tijd op St. Joost werd voor de chemie die toen nog gold les gegeven door het afdelingshoofd van de filmgieterij van Agfa Gevaert in Mortsel, België. Dichter bij het vuur om foto chemiekennis te vergaren was er eigenlijk niet.
Beslist zware kost, waar je ook op werd getoetst en je moest voldoen aan bepaalde wettelijk gestelde eisen om so-wie-so aan het eindexamen te mogen deelnemen.
Voordeel van zo iemand van Agfa Gevaert toen was ook het gratis ter beschikking stellen van filmmateriaal en het ontwikkelen ervan in België. De keer erop nam de man de ontwikkelde films dan weer mee terug naar de academie.
Optica werd gegeven ook door iemand uit België. Zijn achtergrond ken ik niet. Mijn kennis van objectieven nu, ligt voor een groot deel besloten in de basiskennis die ik toen vergaard heb.
Vriendelijke groet, Léon Obers

thom

Bericht door thom » za okt 31 2009 9:34 pm

KABK is net als iedere andere kunstacademie in Nederland op HBO niveau, toch?. De fotovakschool in Den Haag was eerst een MTS opleiding maar is al een tijdje geleden met de KABK samengevoegd.
Ben daar zelf in 1990 afgestudeerd, richting tekenen en schilderen. Dat papiertje, ook al is het een HBO opleiding, ben ik onderhand kwijt geraakt. Maakt ook niet uit, niemand zal een kunstenaar om zoiets vragen.
Hoe dan ook, je kan daar heel veel leren, en als je na de studie je verder wilt ontwikkelen moet je gelijk ook weer heel veel van wat je hebt geleerd afleren. Denk dat het meest belangrijke van studeren aan een kunstacamie is
dat je heel veel mensen om je heen hebt die ook precies in het zelfde zijn geinteresseerd als jij. Daardoor leer je heel veel.

Sterkte!

Thom

Plaats reactie

Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”