Voorafgaand aan de Sanicole Airshow was er deze opendag op Kleine Brogel.
Kort gezegd komt het er op neer dat een aantal NATO landen een week lang enkele grote gezamelijke militaire luchtoefening houden. Elk jaar is 1 van de deelnemende landen gastheer, en dit jaar was het dus Belgie.
1 dag was publiekelijk toegangkelijk (voor een klein bedrag). Je kunt dan heel de dag vrij dicht langs de startbaan staan en alle inkomende en uitgaande kisten bekijken of fotograferen. Er is geen officieel programma, dus het is afwachten wat je te zien en te horen krijgt.
Alleen de piloten en organisatie weten ook dat ze in de picture staan, dus zijn ze er niet vies van om als het ff rustig is een demo’tje te geven of een ‘top-gun’ Fly-bye. Ook staan er nog wat mooie deelnemende kisten op de taxibaan en kun je dus ook de piloten spotten en kijken hoe zij hun kist klaar maken voor vertrek.
En omdat het al een heel lang jaarlijks terugekerende meeting is en het ‘vriendschappelijk’ is, hebben de diverse kisten een mooie beschildering! De mascotte is een tijger, dus zie je dit patroon of dier her en der terug komen.
Was mijn eerste keer dat ik er was….was wel relext…
Vooral toen een stuk of 35 jets achter elkaar de lucht in ging voor de middagoefening! Dik 3 kwartier bulderende afterburners!!

1. Ik was niet alleen…BIZAR…de hoeveelheid glas dat er was! Ik tel dik >35 man op de foto met telelens
Moet je nagaan wat voor geluid dat geeft als er een kist voorbij vliegt en al die camera’s gaan af in high-speed burst mode…. {lol}

2. Deze F-16 had dus ff niks te doen en gaf een show’tje weg. Soms heb je het geluk dat ie recht op je af komt en dan voor je neus recht omhoog schiet!
(oja, niet boven publiek vliegen hebben ze dus niet van gehoord)

3. 1/50s

4.

5. Dubbel zits F-16BM (geen trainer), klaar voor vertrek!

6. Rafale B, helemaal in Tiger outfit

7.

8. De staart van de 2 zits F-16

9. Tornado IDS

10. De Rafale B, klaar om naar de startbaan te taxieen

11.

12. F-16 AM

13. Oja, her en der op de vliegbasis zie je dus allerlei tentjes en dingen die met de Tigermeet te maken hebben!