probleem belichting D3000 met standaard objectief

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Simone1

probleem belichting D3000 met standaard objectief

Bericht door Simone1 » zo nov 01 2009 9:34 pm

Onlangs heb ik de Nikon D3000 aangeschaft met een standaard objectief (18-55mm). Ik ben een beginner en dit leek me een goede spiegelreflexcamera om mee te starten. Ik volg daarbij een cursus fotografie...
Tijdens deze cursus worden we begeleid in het manual fotograferen (M). Op deze manier leren we dus zelf de sluitertijden en bijbehorende diafragma's te bepalen. Tijdens de eerste praktijkopdracht ben ik op een probleem aangaande de belichting gestuit. Mijn objectief is zogezegd een standaard lens. Als ik foto's binnen maak, geeft het belichtingsbalkje al vrij snel aan dat de foto's al bij een sluitertijd van 1/160, met diafragma 5,6 (lager gaat niet) onderbelicht zullen zijn, Als ik een langere sluitertijd wil gebruiken dan moet ik al een statief gebruiken om beweging te beperken. Maar dat is toch niet altijd de bedoeling bij binnen fotograferen? Natuurlijk kan ik de ISO waarde verhogen, maar heel veel hoger dan 200 kan ik niet gaan, vanwege de ruis die dan ontstaat (dan worden mijn praktijkopdrachten wellicht afgekeurd).
Zelf heb ik het idee dat ik iets over het hoofd zie... en dat het vrij simpel op te lossen is.
Wie kan me helpen??

Groetjes, Simone

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: probleem belichting D3000 met standaard objectief

Bericht door Cees » zo nov 01 2009 9:46 pm

1/160 is een vrij korte sluitertijd, tot ca. 1/50 moet je toch vrij eenvoudig uit de hand kunnen fotograferen. Daarnaast is jouw D3000 geschikt om tot zeker ISO800, zo niet 1600, te gebruiken zonder dat je overwegend last krijgt van ruis.

Overigens, welkom op het forum.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » zo nov 01 2009 9:53 pm

Beste Simone,

Welkom op dit forum.

Wees niet bang van ruis of korrel.
Toen foto's nog echt afgedrukt werden was een teken van een goed scherpgestelde afdruk dat er altijd korrel te zien is (ongeacht de film en vergrotingsmaatstaf).

Een ander alternatief voor het probleem dat je schetst is het toevoegen van meer licht in de vorm van een lamp of fltser.

Ajs jouw docent enig grijs haar (en kritiek) heeft moet je hem/haar maar eens herinneren aan HP4 of Tri-X, ontwikkeld in Rodinal. (grapje)

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Simone1

Bericht door Simone1 » zo nov 01 2009 9:59 pm

Bedankt voor jullie reactie.... Ik lees hier en daar inderdaad dat juist bij de D3000 de Iso-waardes gemakkelijk verhoogd kunnen worden zonder dat er ruis ontstaat. Mijn docente (toch jong en fotografe... :D ) zegt alleen telkens dat we dit zo veel mogelijk moeten beperken... (maar nu heeft zij ook geen D3000...)..
Ik zal het proberen...

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » zo nov 01 2009 10:10 pm

Beste Simone,

Jouw docente is wellicht opgegroeid met een aversie tegen ruis en gebruik van groot formaat kamera's.
Voor sommige fotografie is ruis inderdaad niet wenselijk, voor andere is het fraai en/of tolerabel, het is maar net waar je de prioriteiten legt.

Groeten, GIjs

PS ik geef toe: als je het maximum uit een digitale kamera wilt halen moet je de ISO's niet opschroeven, maar als het alternatief geen of een bewogen foto is...
Een groot voordeel van digitale fotografie is dat je het rustig thuis kunt testen op een regenachtige zondagavond...
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo nov 01 2009 10:39 pm

Simone1 schreef:Als ik een langere sluitertijd wil gebruiken dan moet ik al een statief gebruiken om beweging te beperken. Maar dat is toch niet altijd de bedoeling bij binnen fotograferen?
Historisch gezien werd elke foto vanaf statief gemaakt, in het begin was de belichtingstijd 12 uur in de knallende zon :ugeek:. Eigenlijk is het een luxe dat er nu omstandigheden zijn waarin je uit de hand kan fotograferen. Om het probleem (deels) op te lossen waar jij tegenaan loopt zijn sommige mensen bereid hele dure camera's en hele dure lichtsterke lenzen te kopen.

Je kan het beste proberen de omstandigheden zo te veranderen dat er genoeg licht is en het onderwerp niet beweegt. Wil je bijvoorbeeld een portret maken zet iemand dan vlak bij een raam neer, liefst met vitrage ervoor waar de zon op schijnt. Geeft heel mooi licht. Wil je daarentegen een springende kat fotograferen in de bijkeuken waar een 8 watt spaarlampje aan het plafond hangt, dat gaat niet lukken.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma nov 02 2009 12:58 am

Het is gewoonweg niet altijd mogelijk de ISO waarde laag te houden. Het zou raar zijn om daar een foto op af te keuren als je er een goed verhaal bij hebt.

Je wordt overigens ook niet echt geholpen doordat je een niet-lichtsterk objectief gebruikt. Daardoor ben je direct al in het nadeel bij studiegenoten die lichtsterkere objectieven hebben. Maar dat zou je geen mindere fotograaf moeten maken, en dus ook niet ten koste moeten gaan van je cijfer.

Aanrader: probeer eens een 50mm f/1.8 D op de kop te tikken. Je moet wel met de hand scherpstellen, maar dat ding is goedkoop, scherp en lichtsterk.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Haket
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Haket » di nov 03 2009 4:38 pm

Hallo Simone, hartelijk welkom op dit forum.
Een stapje naar voren en je kunt met je diafragma naar 3.5. Dat scheelt weer.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”