het is de af zoom nikkor 80-200mm f/2.8 ED (2,5x)
het is de af zoom nikkor 80-200mm f/2.8 ED (2,5x)
goede avond
ik ben vandaag naar de zoom experience geweest en naar veel tips en trucs en praten met profs heb ik besloten de 80-200 f/2.8 aan te schaffen een flinke uitgaven maar wel meteen de juiste lens voor portret fotografie, ga trouwens ook de 70-300 vr etc bestelle die me aan is geraden in de andere forum bericht heb idd op de beurs gezien wat het verschil is, nou is mijn vraag werkt die 80-200mm f/ 2.8 goed op een d3000 of heb je daar een proffesionele camera voor nodig? ben helemaal vergeten om te vragen.
alvast bedankt voor de reacties
gegeroet ricardo
ik ben vandaag naar de zoom experience geweest en naar veel tips en trucs en praten met profs heb ik besloten de 80-200 f/2.8 aan te schaffen een flinke uitgaven maar wel meteen de juiste lens voor portret fotografie, ga trouwens ook de 70-300 vr etc bestelle die me aan is geraden in de andere forum bericht heb idd op de beurs gezien wat het verschil is, nou is mijn vraag werkt die 80-200mm f/ 2.8 goed op een d3000 of heb je daar een proffesionele camera voor nodig? ben helemaal vergeten om te vragen.
alvast bedankt voor de reacties
gegeroet ricardo
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: het is de af zoom nikkor 80-200mm f/2.8 ED (2,5x)
Beste V,
Ik begrijp niet waarom je een 80-200 af-d zoom op een D3000 wilt zetten. Je zal geen AF functie hebben, anders dan het hulplichtje in de zoeker.
Ik bezit (in combinatie met compatible kamera's) een 80-200 2.8 en heb nog nooit gelonkt naar een 70-300 lens van mindere lichtsterkte.
Overigens: voor portretten is de kortste afstand van een 80-200 soms te lang, 1,5 meter.
Groeten, Gijs.
Ik begrijp niet waarom je een 80-200 af-d zoom op een D3000 wilt zetten. Je zal geen AF functie hebben, anders dan het hulplichtje in de zoeker.
Ik bezit (in combinatie met compatible kamera's) een 80-200 2.8 en heb nog nooit gelonkt naar een 70-300 lens van mindere lichtsterkte.
Overigens: voor portretten is de kortste afstand van een 80-200 soms te lang, 1,5 meter.
Groeten, Gijs.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
ik vind het niet erg om de lens handmatig scherp te stellen en het is me aangeraden door een proffessioneel portret fotograaf.(DOORHOF)
maar de optische kwaliteiten gaan die ook omlaag?
ik bedoel heb ik meer baat met deze lens bij een proffessionelere camera?
maar de optische kwaliteiten gaan die ook omlaag?
ik bedoel heb ik meer baat met deze lens bij een proffessionelere camera?
Ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een AF-S 80-200.
Het zal niet mee vallen maar ze zijn soms nog 2e hands te vinden.
Ik weet niet of je met een AF 80-200 van ongeveer 1,2 Kg icm een redelijk kleine body, ff lekker met het handje gaat scherpstellen
Een ander optie is om door te sparen voor een nieuwe of een gebruikte AF-S 70-200 f/2.8
Je kan als je eventueel meer mm wilt hebben, gebruik gaan maken van bv een 1.4x, 1.7x converter.
Het zal niet mee vallen maar ze zijn soms nog 2e hands te vinden.
Ik weet niet of je met een AF 80-200 van ongeveer 1,2 Kg icm een redelijk kleine body, ff lekker met het handje gaat scherpstellen

Een ander optie is om door te sparen voor een nieuwe of een gebruikte AF-S 70-200 f/2.8
Je kan als je eventueel meer mm wilt hebben, gebruik gaan maken van bv een 1.4x, 1.7x converter.
Kijk naar de AF-S variant... of de AF-S 70-200VR
deze lens zit in de prijsklasse rond de 1600 euro is bijna het dubbele, is er niet een lens die gelijkwaardig in scherpstellen en optische kwaliteiten is maar dan onder de 1000 euro?
Met je D3000 heb je alleen AF met AF-S objectieven...vuilnisman schreef:deze lens zit in de prijsklasse rond de 1600 euro is bijna het dubbele, is er niet een lens die gelijkwaardig in scherpstellen en optische kwaliteiten is maar dan onder de 1000 euro?
De AF-S 80-200 zit tweedehands onder de 1000 euro...
Misschien is een AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED een optie..? Is alleen wel heel scherp voor portraitten.
Als je met de hand wilt scherpstellen en wel wat geld voor goed glas, dan zou ik zeggen kijk ook eens naar deze:
https://photo-shop.zeiss.com/epages/cz. ... jektive/ZF
https://photo-shop.zeiss.com/epages/cz. ... jektive/ZF
Onder de 1000 Euro...nee dus!!vuilnisman schreef:deze lens zit in de prijsklasse rond de 1600 euro is bijna het dubbele, is er niet een lens die gelijkwaardig in scherpstellen en optische kwaliteiten is maar dan onder de 1000 euro?
Als je een nieuwe AF 80-200 en 70-300 wilt aanschaffen dan ben je ook rond de 1600 kwijt!
Met de 70-200 op je body vergeet je de 70-300 al vrij snel hoor.
Er staat op de MP een 2e hands 70-200 voor 1299,-
Vergeet op DX ook de AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G niet...
Of je wacht op de AF-S VR Nikkor 85mm f/1.4G IF... :mrgreen:
volgens mij wilt de TS een 80-200 of iets in die geest 

Hij wil "de juiste lens voor portret fotografie" en dat, blijkt later, voor onder de 1000 euro.Geofgraphic schreef:volgens mij wilt de TS een 80-200 of iets in die geest
Een 80-200 is niet per definitie een portretobjectief. Persoonlijk vind ik hem daar veel te groot voor. Hij wordt er wel eens voor gebruikt. Hij heeft idd wel het 85-135 FX portretbereik.
Op DX zit je tussen 60-90 ook vrij goed. En dan het liefst lichtsterk met een mooi bokeh.
HET objectief is dan de 85/1.4... die is te krijgen onder de 1000 euro. Maar deze heeft geen AF-S. Nog niet...
TS is van zeer goede wil maar heeft helaas wel de melk horen klotsen maar weet niet waar de uier hangt.
Beetje ongezouten mening ik weet het maar je moet het met een knipoog lezen. TS gaat net fotograferen en heeft een mooie, en goedkope, camera aangeschaft. Komt er iemand die het allemaal best zal weten, een echte prof!! dus TS is onder de indruk, en die zegt dat je voor een beetje portret een 80-200 nodig hebt. Natuurlijk heeft de man gelijk maar hij vergeet even te vragen naar het uitgangspunt. Een beginnende fotograaf....
Kerel, koop een 50 mm F/1.8 of een 85 mm F/1.8 en ga eerst eens een paar maanden lekker fotograferen. Houd de rest van het geld in je oude sok. Tip van een ook eens beginnende fotograaf die tegen dezelfde zaken aangelopen is als jij nu.

Beetje ongezouten mening ik weet het maar je moet het met een knipoog lezen. TS gaat net fotograferen en heeft een mooie, en goedkope, camera aangeschaft. Komt er iemand die het allemaal best zal weten, een echte prof!! dus TS is onder de indruk, en die zegt dat je voor een beetje portret een 80-200 nodig hebt. Natuurlijk heeft de man gelijk maar hij vergeet even te vragen naar het uitgangspunt. Een beginnende fotograaf....
Kerel, koop een 50 mm F/1.8 of een 85 mm F/1.8 en ga eerst eens een paar maanden lekker fotograferen. Houd de rest van het geld in je oude sok. Tip van een ook eens beginnende fotograaf die tegen dezelfde zaken aangelopen is als jij nu.

ik heb een 70-200 2.8, alleen dan van sigma, die wel autofocust op jou body.
kost 620 euro, en doet het prima.
maar voor portretten, nee, daar vind ik hem zelf niet echt geschikt voor, meeste portretten die ik schiet (en dat zijn er niet zoveel) doe ik MEESTAL op 50mm..
nu heb doet mijn objectief f5.0 of f5.6 op die afstand, dus niet echt super..
ik wil zelf nog een keer een 50mm 1.8 kopen
kost 620 euro, en doet het prima.
maar voor portretten, nee, daar vind ik hem zelf niet echt geschikt voor, meeste portretten die ik schiet (en dat zijn er niet zoveel) doe ik MEESTAL op 50mm..
nu heb doet mijn objectief f5.0 of f5.6 op die afstand, dus niet echt super..
ik wil zelf nog een keer een 50mm 1.8 kopen