flitslicht schreef:
Je kan het ook anders interpreteren, in de zin van dat ik nu heel erg op gefocusseerd ben op dit soort problemen. Normaal gesproken valt een verschil tussen links en rechts niet zo erg op als je op 100% kijkt omdat je tegen de tijd dat je van links naar rechts bent gescrolled je de eerste situatie al een beetje 'vergeten' bent. Daarom vallen normaal alleen erg grote verschillen op. Ik denk dat als meer mensen eens zo'n test zouden doen er veel meer problemen gevonden zouden worden.
Daar ben ik van overtuigd. Maar er komt ook iets anders bij kijken. Het is gewoon zo dat er een marge zit in de toleranties van lenzen (en camera's). Daar valt gewoonweg niet aan te ontkomen. Met de hedendaagse digitale technieken zijn we heel gemakkelijk in staat een beeld zomaar even op 100% te bekijken. Elk verschil zal direct door de mand vallen omdat het resultaat rechtstreeks zonder verliesgevende omwegen in kwaliteit wordt weergegeven.
"Vroeger" met film en dokatechniek zaten er zoveel bewerkingsschijven tussen film en het uiteindelijk beeldresultaat, met voor elke schijf ook weer toleranties en de nodige instel- en gebruikersfouten, dat specifieke fouten van lenzen nauwelijks separaat opvielen. Je bekeek een beeld ook niet op 100%. Feitelijke verschillen werden ook veel meer geaccepteerd omdat ze voor de meesten mensen niet eens opvielen, of omdat het nu eenmaal niet beter was. Er heerste een andere mentaliteit. Men accepteerde veel meer ook de onvolkomenheden van bijv. nieuwe technieken. Van autofocus wist je dat je daar bij volle opening niet altijd de beste resultaten van moest verwachten, het kon ernaast zitten. Voor instellingsfoutjes gebruikte je al gauw 1-2 stops kleinere diafragma's om een mogelijk focus probleem in de scherptediepte weg te laten vallen. Voor een meer praktische benadering m.b.t. de afbeeldingskwaliteit wist je ook, dat je eigenlijk niet met volle opening moest werken. Die volle opening was eigenlijk enkel bedoeld voor een mooi helder zoekerbeeld om makkelijk manueel te kunnen scherp stellen, niet om het ook daadwerkelijk te gebruiken voor een opname.
Tegenwoordig wordt dat allemaal niet meer geaccepteerd. De consument is kritischer geworden. Wat vroeger een heel goede lens was, is dat tegenwoordig niet meer. Met de toegenomen aantal pixels moet een systeem ook telkens nauwkeuriger worden geproduceerd. Je komt aan de grenzen van hedendaagse mechanische toleranties en mogelijkheden. Bij de minste en geringste storing valt het er al buiten.
Lloyd Chambers heeft daar op zijn website al veel over geschreven met betrekking tot bijv. Zeiss groothoeklenzen en de Nikon D3x ten aanzien van in wat jij ook hebt ontdekt, het plan parallel zijn van sensorvlak en bajonet versus lens.
Hij heeft zijn nieuwe D3x al eens laten uitlijnen en 3-4 kopiën van dezelfde lenzen getest, waarbij er onderling dus gewoon een marge zit. Kijk je op dpreview.com naar beeldmateriaal met de Nikon D3x camera gemaakt, en je gaat de full res beelden kritisch bestuderen, zijn verschillen links en rechts in diverse gevallen gewoon op te merken.
Hoe korter de brandpunten van een lens, hoe kritischer de mechanische tolerantie.
Met de DOF calculator van Paul van Walree kun je uitrekenen welke effecten minimale verschillen opleveren.
(Die kun je instellen op berekeningen met 6 cijfers achter de komma).
http://toothwalker.org/optics/vwdof.html
Met een 20 mm groothoeklens en een verschil in de afstandsinstelling van
slechts 0,01 millimeter levert een specifieke onderwerpsafstand van 4 meter een verschil op van
36 cm
Bij een onderwerpsafstand van 20 meter is het verschil echter al
7 meter
Nu valt dat verschil met die brandpunt in de scherptediepte al weer gauw weg, maar het is toch duidelijk dat je met verschillen van doen hebt waar menigeen zich niet van bewust is.
Bij een 50 millimeter brandpunt levert een verschil in de afstandsinstelling van
slechts 0,01 millimeter op 4 meter "slechts" een verschil op van
6 cm
Dichtbij met het afregelen van bijv. front- of backfocus op laten we zeggen 88 centimeter met een 50 milimeter lens is een verschil van
0,01 millimeter --->
3 millimeter
Dus hoe dichterbij (macro) hoe minder kritisch de mechanische verschillen aan de camera-kant, maar juist omgekeerd aan de kant van je fotografisch onderwerp neemt de scherptediepte enorm af en wordt het daar steeds kritischer.