Flitsbox + daglichtlampen + D90

Discussies over flitsers
Plaats reactie
joeybrooks

Flitsbox + daglichtlampen + D90

Bericht door joeybrooks » vr okt 30 2009 12:36 pm

Beste mensen,

Ik heb vorige week zelf een softbox voor mijn Metz 48-af1 in elkaar geknutseld van karton en wat papier met een likje verf.
En nu is dat geen probleem, mijn doe-het-zelf skills zijn redelijk aanneembaar want de softbox ziet er heel goed uit.

Nu kan ik die softbox laten flitsen door middel van de commander stand van de interne flits, dat is allemaal in orde.
Alleen nu zit ik te snuffelen met het punt, ik ben in het bezit van een mini fotostudio van 8x4 meter en daar heb ik 2 Falcon Eyes full-spectrum daglichtlampen.

Is het op welke manier dan ook mogelijk de flitsbox+daglichtlampen voor de achtergrond wellicht te gebruiken?
De kleurtemperatuur van de lampen komt overeen met de temperatuur van de flits.

Het leek mij mooi de achtergrond fijn te belichten met 1 lamp en dan van onderaf de persoon te belichten met 1 lamp en van de zijkant met de softbox.

Hoe moet ik dit klaar spelen want de flitser moet ik manueel instellen omdat hij niet de DDL gegevens krijgt door die commanderflits.

Is hier een mogelijkheid voor?

Bedankt alvast.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Flitsbox + daglichtlampen + D90

Bericht door weimaraner » ma nov 02 2009 8:50 pm

Zou je graag helpen maar ik moet eerlijk toegeven dat ik je vraag niet helemaal begrijp. Ik heb zelf ook een externe flitser (SB600) die ik gebruik in combinatie met Falcon Eyes lampen. Mijn Falcon Eyes set bestaat echter uit flitslampen en ik krijg uit jouw omschrijving het idee dat je continu licht gebruikt (alhoewel je "flitsset" onder je bericht heb staan)?

Wil je graag weten hoe je de juiste belichting krijgt of hoe je alle flitsers (als jouw Falcon Eyes set wel flitslampen zijn) tegelijk af kunt laten gaan?

joeybrooks

Bericht door joeybrooks » di nov 03 2009 3:11 pm

Die falcon eyes flitsset heb ik momenteel niet thuis.
Staat bij mijn broer die ettelijke kilometers van me af woont, ik maak zelf op het moment eventjes gebruik van zon continu setje :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di nov 03 2009 3:38 pm

@joeybrooks
Met de opmerking dat je "daglichtlampen" hebt, kan ik daar uit concluderen dat het dan niet om flitslampen gaat maar om "continue licht"?

Als dat zo is, heb je enerzijds met een manuele belichtingstijd/diafragma combinatie te maken die aansluit op dat continue licht.
Een richtijn is daarbij om simpel de gegevens van de belichtingsmeter af te lezen in de camera en daar je settings op af te stemmen.

Anderzijds flitslicht. Bij flitslicht is de sluitertijd niet zo belangrijk als die maar binnen de flits synchronisatietijd valt. Dat is binnen eigenlijk altijd wel.
De gevonden waarde wat je hiervoor met de combinatie van continue licht hebt gevonden, laten staan. Voor het diafragma kies je als het om een computerflitser gaat met een eigen fotocelletje op die flitser het diafragma, wat je ook op je camera hebt ingesteld. Het fotocelletje regelt dan daarop de juiste flitssterkte.

Met plus of min andere diafragma-waarden op de flitser (die van de camera laten staan), kun je het flitslicht meer of minder laten meespelen.
Prettiger lijkt me echter de flitser in stapjes van het vermogen af te regelen.

Voor controle kijk je telkens naar het resultaat achterop de LCD van de camera en stuurt bij op de instellingen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”