Kan niet kiezen: oude 70-200 of nieuwe
Kan niet kiezen: oude 70-200 of nieuwe
Ik wil (eindelijk) de 70-200 2.8 van Nikon kopen. Maar ik zit in dubio over de oude of de nieuwe. Het prijsverschil is echter 800 euro.
Momenteel heb ik een D300, maar ik overweeg in de toekomst de overstap naar fullframe.
Daarom ben ik geinteresseerd in gebruikerservaringen van mensen met de oude 70-200 of fullframe.
Ik weet niet of er een poll geopend kan worden. Maar wie gebruikt de oude 70-200 of fullframe en is daarmee tevreden. Of wie overweegt
de nieuwe aan te schaffen en waarom?
Alvast bedankt.
Momenteel heb ik een D300, maar ik overweeg in de toekomst de overstap naar fullframe.
Daarom ben ik geinteresseerd in gebruikerservaringen van mensen met de oude 70-200 of fullframe.
Ik weet niet of er een poll geopend kan worden. Maar wie gebruikt de oude 70-200 of fullframe en is daarmee tevreden. Of wie overweegt
de nieuwe aan te schaffen en waarom?
Alvast bedankt.
Re: Kan niet kiezen: oude 70-200 of nieuwe
Beste Reve,
ik bezit een D300 en 80-200 zoom (zie onderschrift)
en ben hier erg tevreden mee
grt Rene
ik bezit een D300 en 80-200 zoom (zie onderschrift)
en ben hier erg tevreden mee
grt Rene
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik heb een 70/200 2.8 (de oude! versie) en ben er tevreden over. Vignetering, is in de hoeken een klein beetje te zien maar omdat ik bijna altijd crop en vigneteringscorrectie aan heb staan heb ik hier weinig last van. Afgelopen zaterdagavond heb ik op de Nikonstand nog even gespeeld met de nieuwe 70/200, hij geeft geen vignetering, is wat korter en de nieuwe VR geeft wat meer ruimte. Echt testen heb ik daar niet kunnen doen. Toch denk ik er over in de loop van de tijd te wisselen, niet om de kwaliteit maar omdat ik graag het allernieuwste wil hebben !!
Rare tik, maar het is gewoon zo.
Rare tik, maar het is gewoon zo.
www.harrysegers.nl D3+D300+D750 AF-S 14-24/2.8; AF-S 17-35/2.8; AF-S 28-70/2.8; AF-S 70-200 VR/2.8; AF-D 50/1.8; AF-S 105 2.8 VR; TC17EII; Dr-5; SB 900; SB 800; Pixma_Pro9000; B&W case 61; NX2; iMAC 27" i7 en MacBookPro i5 17" 8GB
- a90
- Forumlid
Ik heb de oude al een jaar of 4 en ben daar wel tevreden mee. Toch overweeg ik hem in te ruilen voor een nieuwe vanwege de verbeterde coatings (Nano) en de betere VR. Vignetting vind ik minder belangrijk, dat kan ik corrigeren
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Gewoon de oude.
Die 800,- zal ik er niet voor betalen. Ik heb een AF-S 80-200 f/2,8 en die werkt perfect op mijn D700.
Die 800,- zal ik er niet voor betalen. Ik heb een AF-S 80-200 f/2,8 en die werkt perfect op mijn D700.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb ook de oude 70-200 op FX en deze doet het perfect. De nieuwe versie is iets korter en dat is het enige echte voordeel .. De coating en vignettering zijn niet echt een issue en zeker niet de meerprijs waard in mijn ogen. Ik houd het daarom gewoon bij de oude 70-200. Als ik 'm nieuw zou moeten kopen zou ik denk ik ook weer voor de oude gaan. Prijsverschil is te groot. Overigens zou het mij niet verbazen als de prijs iets zakt van de nieuwe versie als de voorraad van de "oude" 70-200 er z'on beetje doorheen is.
Ik heb de D700 in combi met een 80-200 2.8 dat werkt snel en nauwkeurig ben er zeer te vreden over.heb ook een 70-200 2.8(oude versie) overwogen en uitgeprobeerd toch redelijk wat vignetering.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als ik al een oude 70-200 zou hebben, zou ik die niet snel upgraden. Bij een nieuwe aanschaf is dan denk ik anders. Ik zou een paar maanden wachten om de prijs van de nieuwe op een "normaal" niveau te krijgen, en die dan kopen. Maar ik heb nog geen test gezien van de nieuwe, dus dat is op basis van het feit dat ik VERWACHT dat de nieuwe toch wel weer een stuk beter is.
De oude versie is trouwens fantastisch, dus die kan je ook gewoon kopen als je haast hebt.
De oude versie is trouwens fantastisch, dus die kan je ook gewoon kopen als je haast hebt.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
In de winkel om de hoek is de oude 70-200 niet meer leverbaar. (In andere winkels nog wel) De nieuwe Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 VR II staat qua prijs nog erg dicht tegen de Nikon Nederland adviesprijs aan. Die prijs gaat pas dalen als het objectief een dezer dagen ook leverbaar wordt. En dan praat je echt niet meer over een verschil van 800 euro.
Tja Reve, ik heb een paar weken geleden nog zo'n ''oudje'' op de kop getikt en ik moet zeggen
geweldig!, ongetwijfeld zal de nieuwe weer beter zijn ,er is idd iets van vignetering te zien bij deze ,maar het stoort mij niet. Als je blijft wachten op het allernieuwste/beste,zal je nooit iets kunnen kopen. De prijs is wel iets aan het dalen, (een paar tientjes)van de oude,maar het valt mij op dat dit voor meerdere lenzen geldt. Als je echt het idee hebt dat je uiteindelijk toch spijt zult krijgen van de aankoop van een oude omdat de nieuwe beter is en het jou financieel niets uitmaakt dat de nieuwe voorlopig toch wel een paar honderd euries duurder blijft dan zou ik wachten. Ik vind deze iig al een topper! Op een d300 zul je geen ''last'' van vignetering hebben. Hoe lang denk je die nog te blijven gebruiken,dat lijkt mij ook een punt van overweging.
groet Kees

groet Kees
Ik ben benieuwd hoeveel mensen met het blote oog (dus zonder 100% crops) het verschil zullen zien tot opnamen met het oude en het nieuwe objectief. Ik denk dat, zelfs in moeilijkere omstandigheden, dit verschil nog steeds veel mensen niet of nauwelijks zal opvallen. Dus tenzij je een enorme pixelpeeper bent en/of heel veel in extreme omstandigheden moet fotograferen waarbij ook nog eens de scherpte aan de rand van de foto heel belangrijk is, zou ik mijn centen toch voor een stukje in m'n zak houden en een 'oude' kopen.
Als ik kijk naar de verschillen tussen de oudere en de nieuwere objectieven (18-35 vs 12-24, 35-70 vs 24-70, 50D vs 50G) dan denk ik dat het verschil vooral ik het contrast en de kleur te vinden zal zijn. Zelf vind ik dat belangrijk en je kan het ook wel duidelijk zien, met name bij grotere openingen. Ik denk niet dat het met scherpte in het midden erg veel uit gaat maken, misschien wel aan de randen op FX. De VRI versie van de 70-200 verliest met name contrast in de buurt van 200mm en met tegenlicht. Dat is heel duidelijk te zien. De nieuwe zal daar naar mijn verwachting beter presteren. Ik hoop vooral ook dat ie flink in prijs gaat dalen als de eerstelijns upgraders zijn voorzien. Ergens gaat Nikon zich uit de markt prijzen; de D700 is nu even duur als de Canon 5DII met 21MP!
- Gobert
- Clublid
elrofotografie schreef:Ik heb de D700 in combi met een 80-200 2.8 dat werkt snel en nauwkeurig ben er zeer te vreden over.heb ook een 70-200 2.8(oude versie) overwogen en uitgeprobeerd toch redelijk wat vignetering.
Waarom heb ik nooit last van vignetering met dat ding?
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Je verwart het aantal pixels met kwaliteit volgens mij...flitslicht schreef:Ergens gaat Nikon zich uit de markt prijzen; de D700 is nu even duur als de Canon 5DII met 21MP!

- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Ik werk met veel plezier met de "oude" 70-200VR op de D300 en D700 en heb ook op FX geen oncorrigeerbare problemen met vignettering. De verhalen daarover vind ik nogal overdreven. In de meeste gevallen zal het zelfs helemaal niet opvallen.
Jur