Werken met aanpassingslagen: vraagje

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
De Put

Werken met aanpassingslagen: vraagje

Bericht door De Put » wo nov 04 2009 9:20 pm

Goedenavond allemaal,

Ik heb een vraagje over het werken met lagen en ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
In mijn workflow maak ik gebruik van Aperture en CS3 met diverse plug ins. Wanneer ik een foto in CS3 open doe ik dit dus altijd vanuit Aperture en na opslaan kom ik ook weer terug in Aperture. Nu heb ik een situatie waarin ik meerder foto's een vergelijkbare bewerking mee wil geven en ik denk erover hier aanpassingslagen voor te gaan gebruiken. Nu zou ik een 'stapeltje' aanpassingslagen kunnen maken waarmee het gewenste effect bereikt wordt en daar vervolgens één voor één de foto's onder leggen, maar dan krijg ik de bewerkingen nooit terug in Aperture. Liever zou ik het 'stapeltje' lagen willen kopiëren naar de verschillende foto's, maar juist dat lukt me niet.
Is het mogelijk om lagen of groepen van lagen te kopiëren tussen bestanden of ben ik aan het prutsen en zou ik het eigenlijk heel anders aan moeten pakken? Kan ik bijvoorbeeld een stapeltje aanpassingen op kunnen slaan als standaard filter o.i.d.?
Ik hoop op veel leerzame adviezen!
Alvast bedankt!

Groeten,
Remco

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Werken met aanpassingslagen: vraagje

Bericht door Frank B » wo nov 04 2009 11:32 pm

Vrij simpel

Open de foto's die je wil gaan bewerken in meerdere vensters;
Activeer foto met de bewuste lagen;
Activeer alle lagen die je wil kopiëren met de shift-toets + muis (geselecteerde lagen worden blauw van kleur);
(of rechtermuistoets en dan 'lagen kopiëren' klikken)
Ga op 1 van de (blauwe) geselecteerde lagen staan, houd linkermuis ingedrukt en sleep lagen naar andere geopende foto.
Klaar

De lagen staan nu boven de achtergrondlaag van de nieuwe foto

Nog mooier, maak een handeling (actie) aan zodat je met 1 muisklik dit alles kan doen

Groet
Frank

De Put

Re: Werken met aanpassingslagen: vraagje

Bericht door De Put » do nov 05 2009 9:30 pm

Dank je wel Frank, ik ga het zo gelijk proberen!
Groeten en een fijne avond,
Remco

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”