flitslicht schreef:
Het contrast over de hele opname is wel aan te passen, maar het microcontrast niet. Is wel een duidelijk verschil, kijk bijvoorbeeld naar de grens tussen de witte ornamenten en de lucht. Dat krijg je niet beter door meer contrast erin te gooien.
Zelfs op dat webplaatje is dat nog wel te verbeteren, maar het beeld heeft wel een ander karakter:
Maar op zichzelf kan ik me inderdaad wel voorstellen dat het prettig is direct een beter contrast te hebben, dat ervaar ik ook met mijn Voigtländer 58mm/1.4 tegenover een manuele 50mm/1.8 AIS van uit de oude serie (die beter zou zijn dan de series erna). Alleen is niet alleen het contrast daarbij beter, maar ook de scherpte
Toevallig reeds eerder een voorbeeld voorbereid ten behoeve van evaluatie. Een voorbeeld met erg grote contrastverschillen.
Als die weg moet, zeg het dan maar, want ik weet niet of dat nu in deze draad past waar je twee 50mm lenzen tegenover elkaar zet.
Zomaar een niemendal fotootje met mijn dochter op stap + een vriendin van haar. Voigtländer 58mm/1.4 gebruikt op f 2.0
- Bovenste beeld is een instelling die eigenlijk normaal default zou zijn (contrast STD standaard), maar is geënsceneerd in die instelling in Nikon Capture NX, omdat ik de settings van de camera bewust reeds enigszins heb aangepast aan de situatie ter plekke (zie beeld 2).
De opname bewust iets onderbelicht op het hoofdonderwerp om de clipping van het raam erachter niet te extreem te maken.
- 2e beeld; de basis opname zonder bewerking waarop de camera werkelijk als zodanig was ingesteld.
Contrast "neutraal" (is lager) + nog in de camera D-Lightning "normaal" setting om de donkerste toonwaarden nog een stuk op te krikken.
(Het contrast wordt daarmme dan nogmaals verder getemperd).
3e beeld; beeldaanpassing in Nikon Capture NX2 vanuit het 2e beeld als basis.
4e beeld 100% crop van mijn dochter (zie de details in de pupillen van de ogen en de wimpers).
5e beeld 100% crop op het vriendinnetje. De focus ligt bij haar net een fractie naar achteren. (richting haren aan de rechter zijkant --> zie de haartjes).
http://www.fotograaf.cc/ftp/NCN/Lilou_Jahadi_tot2.jpg