Foto's te donker

Discussies over flitsers
sabberdesab

Foto`s te donker

Bericht door sabberdesab » za nov 07 2009 10:57 pm

Beste forumleden,
ik heb al op het forum gezocht of er al een soortgelijk probleem op staat, maar tot dusver niet gevonden. ( mocht ik er toch overheen hebben gekeken mijn excuses dan hiervoor)
Ik heb het volgende probleem:
Ik heb sinds 3 maanden de nikon D40, supercamera, maakt erg leuke foto`s.
Toen ik hem van de week pakte, gaf de camera alleen nog maar donkere foto`s. De flitser flitst wel, want dat zie ik, maar toch is de foto ontzetten donker, je ziet er niets op.
Ik heb twee verschillende lenzen, en bij beide lenzen geeft hij zwarte foto`s. ( ja heb het dopje er echt af :P )
Omdat ik niet heel veel verstand heb van instellingen en er ook niet goed uitkom via de gebruiksaanwijzing, heb ik hem gewoon op automatisch staan, zo ook de flitser.
Ik heb ergens teruggelezen dat je de camera even kunt resetten door de 2 groene knopjes in te drukken, en hij houd het probleem.
Wat zou er gebeurd kunnen zijn, heb ik per ongeluk iets ingedrukt, of gewijzigd? en nog belangrijker: hoe los ik het op.
Herkent iemand het probbleem, en zo ja zou deze mij kunnen vertellen ( liefst stap voor stap) hoe ik het oplos?
Alvast bedankt voor de aandacht en het eventuele antwoord.
Groetjes Sabine

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Foto`s te donker

Bericht door Skippy » za nov 07 2009 11:07 pm

Tjonge, da's een lastige hoor. Kan echt van alles zijn maar is hopelijk een kleinigheidje. Kan een meer ervaren forumlid in je woonplaats je wellicht helpen door samen met jou de instellingen te controleren? En nu maar hopen dat je niet op Rottumerplaat woont ;-)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo nov 08 2009 8:23 am

Sabine, om goede adviezen te krijgen zal je een- of nog beter, meerdere foto's moeten plaatsen met de exif gegevens erbij.
Anders wordt het een beetje gissen naar de oorzaak.

Brava
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Brava » zo nov 08 2009 9:44 am

sabberdesab schreef:Ik heb twee verschillende lenzen, en bij beide lenzen geeft hij zwarte foto`s.
Uit je vraag blijkt dat het niet alleen of juist gaat om (te) donkere foto's maar om geheel zwarte dus niet belicht. e.e.a lijkt te duiden op een camera fout of objectiefaansluitings probleem en niet zozeer op een instellingsfout. Je camera is 3 maanden oud dus zou ik even langs de fotozaak gaan en er naar laten kijken en oplossen.

sabberdesab

Bericht door sabberdesab » zo nov 08 2009 9:45 am

Marten schreef:Sabine, om goede adviezen te krijgen zal je een- of nog beter, meerdere foto's moeten plaatsen met de exif gegevens erbij.
Anders wordt het een beetje gissen naar de oorzaak.
Hai Marten, waar vind ik de exif gegevens? Moet ik een nieuwe foto maken en onthouden wat er onder staat?
Groetjes Sabine

sabberdesab

Bericht door sabberdesab » zo nov 08 2009 9:47 am

Brava schreef:
sabberdesab schreef:Ik heb twee verschillende lenzen, en bij beide lenzen geeft hij zwarte foto`s.
Uit je vraag blijkt dat het niet alleen of juist gaat om (te) donkere foto's maar om geheel zwarte dus niet belicht. e.e.a lijkt te duiden op een camera fout of objectiefaansluitings probleem en niet zozeer op een instellingsfout. Je camera is 3 maanden oud dus zou ik even langs de fotozaak gaan en er naar laten kijken en oplossen.
Hm dan zal ik hem moeten opsturen, want hij komt van internet af,... dus wilde ik het eerst proberen op te lossen met wat hulp.
Ik zal hier dadelijk wat foto`s plaatsen', al is er niks of zeer weinig op te zien.

sabberdesab

Bericht door sabberdesab » zo nov 08 2009 9:57 am

http://www.haarcreaties.com/nieuwe_pagina_1.htm
Heb ze online moeten zetten, wist niet hoe anders te plaatsen. ( heb ze niet verkleind) Ook foto`s die met afstand van 3 a 4 meter zijn, is niks op te zien.

sabberdesab

Bericht door sabberdesab » zo nov 08 2009 10:00 am

Overigens, hij maakt overdag dus ook geen foto`s waar je wat op kunt zien.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo nov 08 2009 10:12 am

Draai eens een paar keer je programmaknop heen en weer. Misschien dat die hapert omdat ik programmakeuze zie ingesteld in je exif gegevens. Zet deze eens bijv op A en dan maak je buiten een foto van zomaar iets.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid

Bericht door EelcoD7100 » zo nov 08 2009 10:22 am

Heb je ook al eens er een ander objectief opgehad?
http://500px.com/EelcoVandeKamp

sabberdesab

Bericht door sabberdesab » zo nov 08 2009 10:25 am

ALE schreef:Draai eens een paar keer je programmaknop heen en weer. Misschien dat die hapert omdat ik programmakeuze zie ingesteld in je exif gegevens. Zet deze eens bijv op A en dan maak je buiten een foto van zomaar iets.
Suc6,

ALE
Hoi dat heb ik net geprobeerd,. Op de A stand geeft hij ook niets weer, ook buiten niet.
Als ik hem terugzet op automatisch, zegt hij : FOUT: druk nog maals op de ontspanknop. En dat kun je blijven doen, maar geeft ie steeds dezelfde error aan.
Zal de lens nog eens wisselen.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid

Bericht door EelcoD7100 » zo nov 08 2009 10:29 am

Als de de lens er toch even af hebt, kijk dan ook even op het diafragmapalletje niet vast zit.
Dit dingetje wat ik bedoel kun je voorzichtig heen en weer bewegen en hoort niet vast te zitten..

Ik ga even op zoek naar een foto om te laten zien wat ik bedoel.. :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp

sabberdesab

Bericht door sabberdesab » zo nov 08 2009 10:34 am

Ik denk dat je dat kleine metalen pennetje bedoeld, er zit er een in de binnenkant van de camera, en net zo een op de lens, en beide pennetjes kan ik schuiven

sabberdesab

Bericht door sabberdesab » zo nov 08 2009 10:40 am

Iemand in de buurt van Krommenie? :wink: ( zeeeeeeeeer geringe kans ben ik bang) :mryellow:

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo nov 08 2009 10:41 am

Sabine, aan je website te zien woon je in Zaanstad. Aanvullend op de adviezen hier zou je hier een oproep kunnen overwegen of een ervaren NCN'er in Zaanstad even naar je camera wil kijken, succes!

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”